Dachau

Discussies over de tweede wereldoorlog.
jan lugtmeijer †

Dachau

Bericht door jan lugtmeijer † »

Gisteren in Dachau geweest, indrukwekkend.
dachau1.JPG
dachau2.jpg
dachau 3.JPG
dachau4.JPG
dachau5.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Dachau

Bericht door PdK »

Nog nooit op een dergelijke plek geweest, maar ik verwacht moeite te hebben mijn camera op te heffen.
Jouw foto nummer 3 Jan is angstaanjagend en vredig tegelijk. Vreemd mooi!
jan lugtmeijer †

Re: Dachau

Bericht door jan lugtmeijer † »

Bedankt voor het compliment Peter!
En inderdaad, ik moest wel iets "overwinnen" voordat ik uitgebreid foto's ging maken
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Dachau

Bericht door Bas de Mos »

Mooie foto's! en natuurlijk een hele mooie locatie
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Dachau

Bericht door ErwinZ »

Een aantal jaren geleden ben ik daar ook geweest. Ik ben niet snel emotioneel maar daar liep ik toch de hele dag met een weeig gevoel in mijn maag. Een intresante plek en imo verplichte kost voor jonge scholieren opdat we niet mogen vergeten!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dachau

Bericht door Bunkertju »

Beter laat dan nooit ...

2 keer Dachau bezocht ... blijft inderdaad een vreemd gevoel om daar rond te lopen.
Zeker bij de crematoriums en de kamer ernaast ... daar hing een foto van hoe het er uitzag in 1945.
Je staat dan in de ruimte waar in 1945 de lijken opgestapeld lagen tot aan het plafond :roll: .
Dit doet toch wel het een en ander met je.

Jan
Kimji

Re: Dachau

Bericht door Kimji »

Is al een wat oudere thread maar ik moet er toch even op reageren. Ben verleden jaar in Auswitz geweest, en ik heb me vreselijk geirriteerd daar over aan rennende en schreeuwende schoolkinderen, mensen die luid in hun mobieltje praten "JA SCHAT IK STA IN AUSWITZ; DAT KAMP; VALT TEGEN HOOR STAAT BIJNA NIKS MEER" en dat staand op een plexiglas plaat waar 50.000 paar kinderschoentjes onder liggen. Of japanse toeristen die zich overal lachend op de foto laten zetten. Ik heb trouwens bewust geen fotos gemaakt.
Even afgezien dat dit bewaart moet blijven als afschrikwekkend voorbeeld voor het nageslacht, wat vinden jullie van dit soort "ellende-toerisme"?
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Dachau

Bericht door johannes winius »

Ik ben in Dachau geweest, ik was zeer onder de indruk. Gelukkig toen, twintig jaar geleden geen last van schoolkinderen en mobieltjes gebruikers.

Ik gedraag me daar zeker netjes en gepast, zeker omdat ik weet wat daar gebeurd is. Ik stoor me ook aan die mensen die het als een gezellig uitstapje zien en lol lopen te maken.

Trouwens, dichtbij huis ligt kamp Westerbork, krijg daar ook een brok in mijn keel als toen ik daar was...
Harras

Re: Dachau

Bericht door Harras »

Hi,
Twintig jaar geleden in Dachau geweest op een mooie hete zomer. Uit respect een lange broek meegenomen die ik aan trok op de parkeerplaats. Nog geen tien meter in het kamp lopend kwamen ik er jolende kinderen tegen. Maar ook ouders die hard op spraken met elkaar. Het leek wel kermis. Zelfs kleding waar geen respect uit voort kwam. Bij de ovens was het (gelukkig) zeer stil. Zelfs de vogels zongen niet de hoogste toon. Maar het ergste voor zover heb ik drie jaar geleden met die k.. mobieltjes ondervonden.
Voor een tweede keer was ik in het oude dorp Oradour sur Glane in Frankrijk. Daar waar nagenoeg het hele dorp is uitgemoord en in de kerk verbrand. Sta je stil bij de ruines van wat ooit huizen waren.....wat gebeurd er...........tring tring. Je zou bijna die telefoon uit hun handen slaan. Alleen een boze blik kon nog helpen.
Waar is het respect van mensen die bereikbaar moeten/willen zijn en hun kinderen niet de les kunnen leren.
gr.Harras
Annelies

Re: Dachau

Bericht door Annelies »

Twee jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt bij het Holocaust-Mahnmal in Berlijn (die met al die pilaren).
Kinderen die verstoppertje aan het spelen waren en dus aan het gillen en rennen tussen al die pilaren door. En papa deed vrolijk mee.
Gelukkig was de moeder verstandiger en na flink boos te zijn geworden op haar man en kroost hielden ze op.
Maar ondertussen erger je je rot aan zulk soort lui, zouden ze het nou echt niet snappen?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Dachau

Bericht door Ruud »

persoonlijk stoort het me idd ook behoorlijk, dat voorop gesteld! zo ook mensen die op dodenherdenking vrolijk babbelend de stille tocht lopen, hoe moeilijk is het om een uurtje je klep te houden. maar niet alles en iedereen is in een hokje te plaatsen of bepaald gedrag op te leggen, dat is eerder al bewezen ... toch!? het tonen van respect gaat in veel gevallen ook heel nauw samen met je eigen fatsoensnorm.

het ervaren van kinderen en de gevoelens van kinderen zijn voor ouderen vaak wat lastiger te begrijpen of te plaatsen, ik zou niet alleen afgaan op de gedragingen alvorens te oordelen over wat kinderen oppikken, mogelijk is het een uiting van de emoties en krijgt men ongetwijfeld meer mee dan men denkt. soms is het denk ik maar goed hoe makkelijk kinderen kunnen schakelen bij een emotionele gebeurtenis.

kortom, gedenken doet ieder op zijn eigen manier denk ik maar ....

g,Ruud

ps had mijn camera mee, en gebruikt ..... http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/di ... radour.htm" target="_blank
Laatst gewijzigd door Ruud op 11 jun 2010, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Dachau

Bericht door PdK »

Annelies schreef:Twee jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt bij het Holocaust-Mahnmal in Berlijn (die met al die pilaren).
Kinderen die verstoppertje aan het spelen waren en dus aan het gillen en rennen tussen al die pilaren door. En papa deed vrolijk mee.
Gelukkig was de moeder verstandiger en na flink boos te zijn geworden op haar man en kroost hielden ze op.
Maar ondertussen erger je je rot aan zulk soort lui, zouden ze het nou echt niet snappen?
Vorig jaar was ik hier ook i.v.m. een project over dit onderwerp. Het zelfde heb ik meegemaakt en de taferelen wat dagen geobserveerd. Een klein onderzoek wat ik ter plekke deed vertelde wat over een, laat ik het 'verjaargedrag' noemen. Achttien mensen die zich opvallend vrolijk tussen het monument bewogen vroeg ik naar hun kennis over de plek, onwetend als toerist. Alle achttien wisten precies (tot in het aantal miljoen) te vertellen waar het monument voor stond. Ook besefte ongeveer de helft van de mensen dat ze zich 'eigenlijk' niet respectvol gedroegen. Met name in het geval van de gezinnen, waarbij de kinderen speelde en de ouders dit verder aanspoorde. Door mijn vraag waren ze meteen lichtelijk beschaamd en verontschuldigde zich min of meer.
De jongere generatie vond mijn vraag minder vreemd en fotografeerde elkaar vooral. Meisjes namen daarbij nog uitdagende poses aan. Opvallend was ook dat alle generaties wel even speels konden zijn. Verstoppertje spelen en springen van blok tot blok was het populairst.

Toevallig had het ook gesneeuwd en waren vrijwel alle (bereikbare) blokken volgeschreven met teksten en symbolen. Slechts enkele waren tekenen van erkenning, maar andere vooral de groetjes en karikaturen van geslachtsdelen. Ik heb er toen nog een fotografische verzameling van gemaakt.

Ik vind dat je kinderen weinig kan verwijten, hun ouders misschien wel. Maar die vinden de kinderen soms nog te jong al met deze informatie te belasten. Of ze hebben misschien stomweg geen zin een zwaarbeladen verhaal uit te leggen. Net als bijv. het bloemetjes en bijtjes gesprek, wat je vermijd.
Pubers zijn soms weer te rebels, met name in groepsverband. Maar ook is deze leeftijd beïnvloedbaar, juist door dat groepsverband. Daar kan een gerespecteerd begeleider natuurlijk op inspelen.

Het vervelende met dit soort zware geschiedenis is vaak dat het ver bij de mensen weg staat. Met name als de jaren verstrijken. Bij ziektes, rampen en oorlogen komt soms een moment dat er makkelijker over gegrapt wordt. Al merk je de gevoeligheid, toch hebben we een vreemde drang naar leedvermaak. Maar dan heb ik het meer over moppen.

Het nadeel is vooral dat herdenkingsplekken zijn verheven naar 'must see' locaties in toeristenland. 'Daar moet je geweest zijn' brengt mensen die alleen maar komen, om er geweest te zijn. Het doel van de herdenkingsplek gaat daardoor aan de mensen voorbij. Foto's vormen daarbij voor deze mensen het ultieme bewijs. En dan kun je er maar beter meteen goed opstaan.

Goede tip, m.b.t. Auschwitz is de serie van fotograaf Roger Cremers
http://www.rogercremers.nl/serie/Auschwitz2008/01.html" target="_blank

Peter
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Dachau

Bericht door wattman »

PdK schreef: Het nadeel is vooral dat herdenkingsplekken zijn verheven naar 'must see' locaties in toeristenland. 'Daar moet je geweest zijn' brengt mensen die alleen maar komen, om er geweest te zijn. Het doel van de herdenkingsplek gaat daardoor aan de mensen voorbij. Foto's vormen daarbij voor deze mensen het ultieme bewijs. En dan kun je er maar beter meteen goed opstaan.
De meest rampzalige WO I begraafplaats die ik ken is Tyne Cot. Dat is een verplicht nummer voor al die Engelse schoolklassen die over het slagveld rond Ieper geleid worden. Neemt niet weg dat men 's avonds na al het gelach en gegier diezelfde scholieren weer stemmig kijken bij de Last Post onder de Menenpoort.
fortaandenvechten

Re: Dachau

Bericht door fortaandenvechten »

Ik zou ook wel een keer naar birkenau gaan. Puur om het te zien en na te gaan wat mengele er allemaal gedaan heeft. en welke ruimte wat voor funstie had. oftewel om te eren.
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Dachau

Bericht door johannes winius »

Om te eren zou je ook naar kamp Westerbork kunnen gaan ... Dit was wel een doorvoerkamp, maar het was net zo erg voor de mensen die daar kwamen.
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”