Waar werden Engelse piloten begraven tijdens de oorlog?

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
Vin1

Waar werden Engelse piloten begraven tijdens de oorlog?

Bericht door Vin1 »

Waar werden Engelse piloten die neergestort waren, begraven door de Duitsers tijdens de oorlog in de regio Den Haag / Rotterdam?

En hoe ging zo'n begravenis in zijn werk? Werd familie bijv ook op de hoogte gesteld?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waar werden Engelse piloten begraven tijdens de oorlog?

Bericht door tim »

hoi vin, piloten werden op verschillende angemene begraafplaatsen begraven, een aantal liggen er nog steeds, maar veel zijn er na de oorlog naar erebegraafplaatsen of hun thuisland verlegd.
ik denk overigens niet dat de duitsers de engelse families een condoleance kaartje stuurde :?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Vin1

Re: Waar werden Engelse piloten begraven tijdens de oorlog?

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor je reactie Tim,

Ik denk ook niet dat ze een kaartje stuurde nee ;)
Valt mij al mee dat ze eervol begraven werden....

Enig idee welke begraafplaatsen er gebruikt werden in de regio Rotterdam en de regio Den Haag?
jan lugtmeijer †

Re: Waar werden Engelse piloten begraven tijdens de oorlog?

Bericht door jan lugtmeijer † »

Vin1 schreef:
Ik denk ook niet dat ze een kaartje stuurde nee ;)
Valt mij al mee dat ze eervol begraven werden....
Voor zover ik weet werden de namen van de slachtoffers via het Rode Kruis netjes doorgespeeld naar Engeland. Net zoals de namen van Krijgsgevangen ook bekend waren bij het Rode kruis waardoor ze voedselpakketten konden ontvangen
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Waar werden Engelse piloten begraven tijdens de oorlog?

Bericht door The Viking »

Hallo Vin...,

Voor zover ik weet liggen ze her en daar door het land verspreid begraven op normale begraafplaatsen. Maar wel vaak op een apart, als oorlogsgraven ingericht, gedeelte. Kijk maar eens op http://www.oorlogsmusea.nl, deze site is een behoorlijk uitgangspunt naar het antwoord op jou vraag.

In de eerste jaren van de oorlog werden de Engels vliegeniers nog met alle militaire eer begraven. Zoals op onderstaande foto (snel geplukt van beeldbankwo2.nl), 0p 1 september 1941 werden negen omgekomen militairen van de No. 2 Group van de RAF met Duitse militaire eer begraven op de Algemene Begraafplaats in Hoek van Holland.
69989-med.jpg
Veel succes met je onderzoek en hou ons op de hoogte

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Vin1

Re: Waar werden Engelse piloten begraven tijdens de oorlog?

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor de tip. Hoek van Holland kan dan best een optie zijn.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Waar werden Engelse piloten begraven tijdens de oorlog?

Bericht door M.S.Laarman »

En op Crooswijk, Rotterdam. Liggen er nog steeds. De Amerikanen zijn naar Margraten verplaatst, de Duitsers, circa 950, naar IJsselstein.

Je kunt hier meer details er over vinden, evenals andere Britse graven: http://www.cwgc.org/search/cemetery_det ... 239&mode=1" target="_blank

Groet,

Maurice
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Waar werden Engelse piloten begraven tijdens de oorlog?

Bericht door Danny »

Bij het Groene Kerkje te Oegstgeest liggen er ook een paar.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er ook in en bij Oegstgeest vele militairen gesneuveld. Zeventien onder hen zijn geallieerden, voor het merendeel Engelse en Canadese vliegers. Zij zijn op de begraafplaats bij het Groene Kerkje begraven. Al sinds de oorlog worden zij daar ieder jaar op 11 november herdacht. De herdenking vindt op die dag plaats omdat de landen van het Britse Gemenebest elk jaar op of rond 11 november hun oorlogsslachtoffers herdenken. Ook in Oegstgeest wordt dan respect betoond voor de mannen die daar op jeugdige leeftijd hun leven gaven voor onze vrijheid.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”