In memoriam, John Verbeek

Overige onderwerpen aangaande het forum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

In memoriam, John Verbeek

Bericht door AvB »

Vandaag kreeg ik een treurig krantenbericht doorgestuurd uit het AD, wat wel een mooi beeld gaf van John Verbeek. Hij is helaas veel te jong op 66-jarige leeftijd overleden. Juist aan het begin van waarschijnlijk een productieve periode na zijn werkende bestaan, hij was per 1 mei 2021 gepensioneerd. Aan de Universiteit van Leiden was hij juist bezig met zijn promotie, die hij dit jaar zou verdedigen. 'Onder faveur van 't canon'. VOC-Artillerie 1602-1796: technologische vernieuwingen, logistiek en beleid', was het onderwerp. Samen met Kees Neisingh redde hij het BRV Bunkerarchief van een zekere vernietiging. Het Fortificatieforum wenst familie en nabestaanden veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Zijn publicaties:
Kustversterkingen 1900-1940 [Haarlem 1989]
Zwetende Pantsermannen bestaan niet [Hoek van Holland 2001]
V-2 Vergeltung from The Hague and its environments. Deployment of V 2 rockets [Den Haag 2005].
Kazematten op de Afsluitdijk [Den Haag 2013]
De Mortier van 6 duim Systeme An XI, gebruikt als reddingsmortier [Den Haag, 2013]
Het kanon van 24 cM. IJzer. Werkpaard van de Nederlandse Kustartillerie, 1870-1920 [Den Haag, 2014]
[met P. Hokke] De Nationale Volks Armee. Een geduchte tegenstander tijdens de Koude Oorlog ['s-Gravenzande, 2015]
[met C.N.J. Neisingh] Radar in Nederland 1940-1945. Radar, radiobakens en peilzenders. Apparatuur en opstellingen. [Den Haag, 2015]
Kazematten op de Afsluitdijk [Gorredijk, 2020]
[met C.N.J. Neisingh] Radar in Nederland 1940-1945 (tweede herziene en uitgebreide druk) [Den Haag, 2020]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: In memoriam, John Verbeek

Bericht door svdb10 »

Ik hoorde het bericht eind vorige week. Was er wel even stil van. John's boeken over de nederlandse kustverdediging en bewapening (oa de in eigen beheer uitgegeven serie 'Neerlands Arsenaal') bevatten een schat van informatie; ik gebruik ze nog regelmatig als naslagwerk. Daarnaast was hij vooral ook héél erg vriendelijk en behulpzaam als je een vraag had.
We gaan hem missen! Heel veel sterkte toegewenst aan zijn vrouw en kind.
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: In memoriam, John Verbeek

Bericht door Jeroen R. »

Familie en vrienden alle sterkte gewenst met het veel te vroeg overlijden van John.
Hij heeft erg veel betekend voor de fortificatieliefhebbers.
Ik koester de herinnering aan een middag samen spekkoek eten boven stapels papier.
Jeroen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: In memoriam, John Verbeek

Bericht door Remco de Goede »

Gecondoleerd voor vrienden en familie. Van Kees Neisingh ontving ik nog een betere foto van het artikel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: In memoriam, John Verbeek

Bericht door PdK »

Wat een vreselijk vroegtijdig verlies van een bijzonder gedreven man. Ik had geen idee dat hij zelfs aan het promoveren was. Schitterend dat hij het doctoraat alsnog heeft ontvangen.
De laatste keer dat ik hem sprak kwam hij net terug uit Indonesië en vertelde enthousiast hoe hij daar ook in de jungle met zijn meetlint aan de slag was gegaan... De David Attenborough van de fortificaties zou je bijna kunnen zeggen...

Het redden van BRV is een bijzonder verhaal op zich zelf. Hiermee hebben de heren nog voor velen toekomstige generaties archiefspitters echt iets bijzonders verricht. In het artikel wordt het helaas niet benoemd, maar naast John en Kees was ook Joop van der Graaf bij het project betrokken. Die heeft toen deze mooie foto nog met de zelfontspanner gemaakt.
2013-02-27_35_1280.jpg
Van links naar rechts: Joop van der Graaf, Kees Neisingh en John Verbeek
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In memoriam, John Verbeek

Bericht door AvB »

Goeie en voor ons historische foto Peter! Bedankt voor het delen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Dorsch
Donateur
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2013, 12:07

Re: In memoriam, John Verbeek

Bericht door Dorsch »

Dit is inderdaad een iconische foto, met dank aan Joop (en Peter voor het publiceren).
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: In memoriam, John Verbeek

Bericht door ErwinZ »

Wat treurig nieuws. Ik heb John nog mogen ontmoeten bij de boekpresentatie van Radar in Nederland 1940-1945.

Veel sterkte aan familie en bekenden.
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”