Nazi mega buildings

Overige onderwerpen aangaande het forum
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Nazi mega buildings

Bericht door WimVe »

NU op NG Nazi mega buildings.
Met Arthur v B !
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door The Viking »

Heel leuk om Forum kennis Arthur in deze rol te zien.

Gr. Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door WimVe »

The Viking schreef:Heel leuk om Forum kennis Arthur in deze rol te zien.
Gr. Gertjan 8-)
Yep alleen de voorstukjes gaven en ander beeld van de docu. Ik had er wat meer van verwacht maar misschien zijn er meerdere delen ?
En H zag er nu toch wel heel anders uit...


Vanavond staat ie overigens nog een keer op het programma.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door Bas de Mos »

Zijn meerdere afleveringen, vooral de volgende over V2's is interessant!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Nazi mega buildings

Bericht door Ties »

Mooie docu, maar veel oppervlakkige informatie. Het is voor een leek interessant en leerzaam genoeg, voor een fervent bunkeraar allemaal wel bekend. Desalniettemin, super en fijn dat er op zo'n grote schaal positieve ruchtbaarheid aan wordt gegeven.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door AvB »

Ik heb gedaan wat ik kon om het zo historisch correct mogelijk te houden! Maar hoe ze uiteindelijk knippen en regisseren heb je weinig invloed op. :D
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door WimVe »

AvB schreef:Ik heb gedaan wat ik kon om het zo historisch correct mogelijk te houden! Maar hoe ze uiteindelijk knippen en regisseren heb je weinig invloed op. :D
Hoe zijn ze eigenlijk bij jou terecht gekomen ?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door AvB »

Via de prachtige website www.bunkersite.com :D
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Nazi mega buildings

Bericht door rony »

Ik moet het nog zien, ben benieuwd .
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
jacco1908
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 mar 2011, 19:30

Re: Nazi mega buildings

Bericht door jacco1908 »

Arthur, binnenkort een keer aan tafel bij DWDD...;-)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door tim »

Je kwam heel professioneel over arthur.
Stuk beter dan die Engelsman die de atlantikwall een ondoordacht project noemde..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door ErwinZ »

tim schreef:Stub beter dan die Engelsman die de atlantikwall een ondoordacht project noemde..
Was het toch ook in principe? Ze kwamen zelf met het Blitzkrieg principe. Het idee van mobiel oorlogsvoering en dan vervolgens zelf hun ingepikte terrein gaan fortificeren. Maar goed er zijn natuurlijk meerdere invalshoeken op te verzinnen.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door WimVe »

Wat is ondoordacht ?
Snorremans stond toch niet bekend als groot strateeg , toch ?

Je kan je ook afvragen in hoeverre de verjaardag van Rommels vrouw van invloed was op de keuze van D-DAY ....
Als die er eerder was geweest en als die tanks ingezet konden worden en als ...

Het hele plan van oorlog voeren is ondoordacht als je het mij vraagt :cry:

Verder was de techniek aardig doordacht.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nazi mega buildings

Bericht door ducatim901 »

Een kat in het nauw (of eentje die vooruitkijkt en die een bui ziet hangen) maakt verdedigingslinies.
Na de verloren luchtslag om Engeland (ivm met operatie Seelöwe was luchtoverwicht nodig) kwamen de offensieve plannen in het Westen op een laag pitje te staan, zeker ook toen Barbarossa "langer" ging duren dan voorzien.
Met als reden dat sommige (waaronder ondergetekende) er een interessante hobby aan hebben overgehouden.
Om zo min mogelijk troepen te verspillen aan een front waar "niets" gebeurde werden er schuilplaatsen en kazematten gebouwd om de lage bezettingsgraad aan de kusten toch meer punch te geven door de weinige troepen en wapens te beschermen tegen een invasie.
Dat AH fouten heeft gemaakt dat heeft deels te maken met het feit dat er geen tegengas (of te spaarzaam) werd gegeven door het OKW.
Nu was AH niet wars van eigenwijs optreden.
Zo heeft hij Engeland in 1940 de kans gegeven bijna al zijn troepen bij Duinkerken over te zetten met de operatie Dynamo, dit had zo gaat het verhaal dat hij geen verdere oorlog wilde met Engeland en hij zo de deur op een kier wilde houden voor onderhandelingen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Nazi mega buildings

Bericht door Bas de Mos »

Voor zover ik weet lijkt vooral het gebrek aan munitie, wapens en manschappen de oorzaak van de geslaagde invasie (alhoewel, hoe 'geslaagd' moet je het noemen als er zo veel levens verloren zijn gegaan) maar de atlantikwall kun je absoluut niet ondoordacht noemen. Onder leiding van Rommel lijkt het me zelfs één van de meest doordachte defensies ooit.

Wat de man aan het eind van de aflevering zei:
  • De atlantikwall was te lang.
Kan ik het wel mee eens zijn, maar desondanks was het aardig gelukt om dit gigantisch lange stuk kust te fortificeren. Dat was juist mogelijk door zeer doordachte plannen van overlappend vuur en het spreiden van vele kleine fortificaties.
  • Er zaten te veel gaten in.
Zie bovenstaande, overlappend vuur i.c.m. meetapparatuur maakte het mogelijk om deze 'gaten' net zo goed te verdedigen als een bebouwd stuk.
  • Er is nooit een degelijk plan opgesteld over hoe de atlantikwall gebruikt moet worden in de strijd.
Lijkt me echt een lukrake opmerking want het is juist bizar hoe alles tot in de puntjes is uitgedacht. Of het dan ook praktisch haalbaar was in hevige strijd is wat anders, maar de plannen waren er zeker. Neem alle Handbucher er maar eens bij en je staat versteld.

Wil het niet ophemelen maar het is een bizarre prestatie geweest om zo´n groot stuk land te verdedigen. Verder kan iedereen zijn mening hebben over de strategie maar om het zo maar even ondoordacht te noemen lijkt me nogal kort door de bocht!
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”