De Somme

Discussies over de eerste wereldoorlog.
Plaats reactie
Annelies

De Somme

Bericht door Annelies »

Hier wat foto's van de slagvelden van de Somme.

Het slag begon op 1 juli 1916. http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_aan_de_Somme
In Verdun werd toen al hevig gestreden tussen de Fransen en de Duitsers en om de Fransen te ontlasten werd bij de Somme een nieuw offensief ingezet.
Op de eerste dag verloren de geallieerden 60.000 soldaten aan doden en gewonden, waarvan 30.000 in het eerste uur van de aanval :shock:

Het begon met de ontploffing van een aantal ingegraven mijnen op verschillende plaatsen.
Hier de meest bekende krater.
IMG_7257.JPG
IMG_7300.JPG
IMG_7322.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Annelies op 10 nov 2008, 21:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Annelies

Re: De Somme

Bericht door Annelies »

IMG_7395.JPG
Captain Neville die met zijn manschappen voetballend over the top ging. Hier te zien in het museum in de plaats Albert.
Lees hier het bizarre verhaal http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... php?t=3231" target="_blank"
IMG_7405.JPG
Een muurschildering in Albert. De Madonna die bovenop de kerk stond was door de vele bombardementen omgevallen, en de Engelsen geloofden dat al zij van de kerk zou vallen dat ze de oorlog dan zouden verliezen.
Boven de punt van het dak zie je de huidige Madonna uitsteken. De kerk is na de oorlog weer volledig gerestaureerd.
IMG_7461.JPG
Thiepval Memorial. Hier worden de namen van meer dan 70.000 vermiste soldaten herdacht.
IMG_7464.JPG
Het gebouw is werkelijk immens
IMG_7475.JPG
Namen, namen en nog eens namen...
IMG_7498_bewerkt-2.jpg
Inconnu, onbekend.
Onbekende soldaten begraven bij het Thiepval Memorial
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: De Somme

Bericht door Annelies »

IMG_7585.JPG
Begraven waar ze vielen. Munich Trench cemetary
IMG_7663.JPG
Het originele bord in het Musée de la Grande Guerre in Peronne (zie onderschrift bij Arthur ;) )
IMG_7670.JPG
Display in Peronne. Let op de ploertendoder...
IMG_7704.JPG
Gezichtsreconstructie. De granaten liet de meest gruwelijke wonden na, ook in de gezichten.
Plastische chirurgie heeft hier mede hierdoor een enorme vlucht genomen.
IMG_7787.JPG
Rij na rij na rij, graven zover je kunt kijken lijkt het wel.
IMG_7811.JPG
De granaten liggen hier en daar letterlijk voor het oprapen.

Mocht je ooit granaten e.d. vinden: lekker laten liggen!!!
het is na al die tijd behoorlijk ontstabiel geworden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Annelies op 10 nov 2008, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Annelies

Re: De Somme

Bericht door Annelies »

IMG_7825.jpg
IMG_7877.JPG
IMG_7884.JPG
Waarschijnlijk hier ooit begraven geweest, waarna de begraafplaats door bombardementen weer omgewoeld werd.
Naderhand kon dan alleen uit lijsten opgemaakt worden wie er begraven waren, de kruizen en lichamen waren door de bombardementen niet herkenbaar meer.
IMG_7896.JPG
Pozieres British cemetary
Redan Ridge.jpg
Tot slot een mooi plaatje.
Links ligt begraafplaats Serre nr. 3
Er liggen hier een aantal begraafplaatsen op een rij, en als je op een bepaalde plek gaat staan kun je aan de grote kruizen (Cross of Sacrifice genoemd) precies zien hoe de frontlinie gelopen heeft en dus waar de soldaten gesneuveld zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De Somme

Bericht door AvB »

Pfoe mooie beelden. Ik ben er in 96' denk ik geweest.
Nog niet helemaal de leeftijd om alles te bevatten maar kan veel herinneren van het tochtje.
En moet er snel weer is heen.

Welke lenzen gebruik je?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: De Somme

Bericht door Mir »

Hee zus,

De slag aan de Somme was al gepland voordat Verdun plaatsvond, maar is naar voren gebracht om de mannen daar te ontlasten. Veel mensen denken dat ie speciaal is gepland door/om Verdun.

En dat van de Madonna geloofden de Duitsers ook, vandaar dat dat beeld bijna de gehele oorlog daar zo heeft gehangen. Anders was de toren natuurlijk ook allang verrot geschoten, want wie Albert in handen had, had ook een mooi uitkijkpunt in die toren. Aan het end van de oorlog werden de Duitsers het zat en hebben ze alsnog Madame naar beneden gehaald.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: De Somme

Bericht door Danny »

Hele mooie foto's! Vooral die met die kruizen waar inconnu op staat vind ik erg mooi.

Gruss
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: De Somme

Bericht door pauldijkstra »

Verdun is en blijft echt schitterend. Moet er ook maar eens kijken.
Groeten,
Paul
paling

Re: De Somme

Bericht door paling »

Dank voor het delen van de mooie foto's Annelies! In mijn nog prille leventje ben ik slechts in Ieper en omgeving (ook Normandië, maar dat terzijde) geweest wat betreft de 1e Wereldoorlog. Verdun staat ook hoog bovenaan mijn lijstje, heb alleen een vriendin die momenteel liever naar Mexico, Egypte en New York gaat :) Maar als ik gewoon weer vrij heb ga ik wel een keer op eigen houtje er naartoe.

Overigens moet ik even gezegd hebben dat Ieper vele malen meer indruk op me maakte dan Normandië.
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: De Somme

Bericht door Robin de Goede »

Er zijn natuurlijk ontelbaar foto's van de verschrikkingen van de 'grote oorlog'. Deze vond ik laatst op Ebay
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Annelies

Re: De Somme

Bericht door Annelies »

Bedankt voor de complimenten :)

Arthur ik gebruikte hier twee hele simpele lenzen: de goedkope kitlens van de canon 350D en een sigma 70-300 zoomlens.

Robin jou foto illustreert prima waarom na 90 jaar deze oorlog nog steeds herdacht moet worden!
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog”