IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Algemene discussie over de Westwall
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door The Viking »

Beetje tegenvallend museum. Het schijnt wel het oudste Westwallmuseum te zijn. Twee etages en het onderliggende gangenstelsel zijn te bezichtigen dat is zeker wel indrukwekkend. Maar teleurstellend is het om te zien hoe slecht het wordt onderhouden overal water. Panzer deuren/luiken, kachels en anderen goodies liggen te roesten in het water. Dit in tegenstelling tot het B-werk in Besseringen, waar wel wordt geconserveerd. Het is goed te zien dat de geallieerden de ingang hebben opgeblazen in februari 1945 en later de schade welke de Fransen bijeenbrachten in 1947.

Meer informatie op >http://www.westwallmuseum-irrel.de

Let op enkel open op zondagen van 14.00 tot 17.00 uur. Ik was hier op zondag 25 juli jl en heb wat foto's gemaakt.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
mmontforts
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2010, 20:18

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door mmontforts »

misschien interessant om te melden. vlakbij dit panzerwerk ligt nog een. echter is hier bovengronds niets meer van te zien. de ondergrondse ruimtes zijn wel nog aanwezig en toegankelijk via een deksel in de grond. het is wel een ravage binnen en je moet goed kunnen klimmen. het lijkt erop dat dit panzerwerk niet compleet is afgebouwd.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door Bas de Mos »

Heeft iemand trouwens foto's van dat tweede "B-werk"? Wil er wel graag eens naartoe, maar dan wil ik toch wel weten of het een reis waard is ;)
jan lugtmeijer †

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door jan lugtmeijer † »

The Viking schreef: Panzer deuren/luiken, kachels en anderen goodies liggen te roesten in het water.


Goodies...??? :shock:
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door Danny »

jan lugtmeijer schreef:
The Viking schreef: Panzer deuren/luiken, kachels en anderen goodies liggen te roesten in het water.


Goodies...??? :shock:
Hahahaha!

Een vriend van me was in Irrel geweest en zei dat het inderdaad tegenviel.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door The Viking »

Tja als je ze zou mogen hebben, leuke goodies! Maar ja... 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door maarten-stahlbeton »

Mag ik even vermelden dat goodies echt een ongeloofelijk &^%£woord is? Het speeltje wat je bij je Happy Meal krijgt dat zijn goodies.

Historische objecten zijn geen speeltjes, het zou toch ook gek zijn als een archeoloog een fibula een goodie noemt???

Laten we voortaan afspreken dat we dit soort objecten gewoon relicten of relikte noemen.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door wattman »

Van Dale:
Goodie: " voorwerp dat leuk is om te hebben en vaak ook handig is in het gebruik, veelal als presentje te verkrijgen bij de aankoop of het bezoeken van iets". Ook wel te vergelijken met "Hebbedingetje"

Binnen bepaalde kringen gebruikt men " goodies" voor elk object of restant van een object dat (al dan niet vermeend) met WO II, en het liefst met de Duitse bezetter in verband gebracht wordt/kan worden. De link die wordt gelegd met het happy meal speeltje of andere prullaria gericht op bevrediging van (kinder)wensen vind ik zeer scherp. :D
Joop Schreuder †

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door Joop Schreuder † »

Zie het al helemaal voor me, na bezichtiging van het museum krijg je een pantserdeur mee..

Greetz,

Joop
mmontforts
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2010, 20:18

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door mmontforts »

ik heb een beetje speurwerk gedaan. dit b-werk is genoemd 38420 nimswerk. ik heb zelf geen foto,s gemaakt in het werk omdat ik alleen mijn telefoon (zonder flits) bij met had. het werk is te vinden tegenover het katzenkopf werk, vlakbij een camping. let wel op dat het binnen erg gevaarlijk is! heb nog wat foto,s gevonden op deep darkness.de

gr. mike
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door ducatim901 »

Nimswerk zijn ze hard mee bezig, is nog maar net open, dus geen Nimswerk.
De Panzerwerke Katzenkopf en Nimswerk liggen beide bij Irrel.
De staat van beide werken is ongeveer hetzelfde zo heb ik gehoord.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
mmontforts
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2010, 20:18

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door mmontforts »

het nimswerk is vrijwel geheel verwoest en zal nooit toegankelijk worden....
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door rony »

mmontforts schreef:het nimswerk is vrijwel geheel verwoest en zal nooit toegankelijk worden....
Goeie middag mmonforts,

Zoals ik kan lezen ben je al in het nimswerk geweest, zelf heb ik er nog niet geweest
maar ben het deze zomer wel van plan om daar ééns te gaan zien, misschien kun je me
de juiste plaats aanduiden om er in te geraken ?
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door Bas de Mos »

Hey Rony,

Realiseer je wel dat je er schijnbaar alleen in kunt komen met abseilmateriaal, aangezien de trappen zijn opgeblazen (weet het niet 100% zeker maar meerdere mensen hebben me zoiets verteld). En het interieur is er zo te zien op deep-darkness.org niet zo geweldig aan toe, dus zal het riskant zijn.

En nu we het over goodies hebben, heel vervelend woord inderdaad! Hier een fresco in een bunker, gemaakt door de waarschijnlijke verzinner van de benaming (alleen ontbrak hem toen nog de vaardigheid om het goed te spellen :D )
IMG_0140.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: IRREL - Panzerwerk "Katzenkopf"

Bericht door AvB »

Ook in Oostvoorne kwam ik deze recente 'frescos' tegen.. Historisch besef he..
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Westwall”