Stellungsbau 1944

Boeken over de beide wereldoorlogen.
Plaats reactie
Alex18

Stellungsbau 1944

Bericht door Alex18 »

Beste forumbezoekers,
Hierbij biedt ik een kopie van het origineel op cd-rom aan voor iedereen die geïnteresseerd is in stellingbouw van de Duitsers. Hieronder de informatie over deze cd-rom:

Bildheft Neuzeitlichter Sellungsbau, vom 1 juni 1944, Werkblatt 57/5
Omschrijving: In 1944 moesten de Duitsers zich ingraven op de plek waar ze zich bevonden en moesten overschakelen van een aanvalsoorlog naar een verdedigingsoorlog. Om hun daarbij te helpen is dit boekwerk uitgegeven voor het maken van bunkers, uitkijkposten, versperringen, voornamelijk voor de open vlakten en bebost gebied. Waarschijnlijk om het gebied rond een vliegveld te beveiligen. Het bevat 170 gedetailleerde tekeningen die zeer nauwkeurig en met veel precisie gemaakt zijn. Aan de achterzijde van elke tekening staat beschreven hoe het object gebouwd moet worden en hoeveel materiaal en arbeid er voor nodig is. Daarnaast zijn er nog 15 tabellen met cijferwerk.

Het gaat hier om een cd-rom die ik aanbied met alle bladzijden uit het boekwerk. Ik heb het boek in gescand met het idee meerdere mensen van dienst te kunnen zijn met de informatie die dit boek biedt. Het wordt ook als herdruk aangeboden op internet in boekvorm voor meer dan 50-80 euro (witte pagina’s), of de goedkopere incomplete versie voor 15.00 euro, het origineel is een veelvoud daarvan en gaat ook in de toekomst aangeboden worden.

Alle pagina’s zijn met grote resolutie gescand, waardoor het mogelijk is de afbeeldingen en eventueel tekst tot in detail te vergroten op je beeldscherm. Je kunt zelfs de vezels van het papier zien. Er zit op geen van de scans een merkteken van mij. Puur de afbeelding zelf is te zien, in de origine kleur van het papier, dus geen witte achtergrond. De cd-rom bestaat uit 351 scans. Verdere vragen of voor voorbeelden: mail naar stereo18@live.nl" target="_blank" target="_blank

De prijs is 12.50 euro
Exclusief verzendkosten, die ligt in Nederland op 0.88 cent
Groetjes Alex

P.s. op Marktplaats heb ik enkele foto's staan, zoeken onder 'bunkers'
ton kruiswijk

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door ton kruiswijk »

Alex18 schreef:Beste forumbezoekers,
Hierbij biedt ik een kopie van het origineel op cd-rom aan voor iedereen die geïnteresseerd is in stellingbouw van de Duitsers. Hieronder de informatie over deze cd-rom:

Bildheft Neuzeitlichter Sellungsbau, vom 1 juni 1944, Werkblatt 57/5
Omschrijving: In 1944 moesten de Duitsers zich ingraven op de plek waar ze zich bevonden en moesten overschakelen van een aanvalsoorlog naar een verdedigingsoorlog. Om hun daarbij te helpen is dit boekwerk uitgegeven voor het maken van bunkers, uitkijkposten, versperringen, voornamelijk voor de open vlakten en bebost gebied. Waarschijnlijk om het gebied rond een vliegveld te beveiligen. Het bevat 170 gedetailleerde tekeningen die zeer nauwkeurig en met veel precisie gemaakt zijn. Aan de achterzijde van elke tekening staat beschreven hoe het object gebouwd moet worden en hoeveel materiaal en arbeid er voor nodig is. Daarnaast zijn er nog 15 tabellen met cijferwerk.

Het gaat hier om een cd-rom die ik aanbied met alle bladzijden uit het boekwerk. Ik heb het boek in gescand met het idee meerdere mensen van dienst te kunnen zijn met de informatie die dit boek biedt. Het wordt ook als herdruk aangeboden op internet in boekvorm voor meer dan 50-80 euro (witte pagina’s), of de goedkopere incomplete versie voor 15.00 euro, het origineel is een veelvoud daarvan en gaat ook in de toekomst aangeboden worden.

Alle pagina’s zijn met grote resolutie gescand, waardoor het mogelijk is de afbeeldingen en eventueel tekst tot in detail te vergroten op je beeldscherm. Je kunt zelfs de vezels van het papier zien. Er zit op geen van de scans een merkteken van mij. Puur de afbeelding zelf is te zien, in de origine kleur van het papier, dus geen witte achtergrond. De cd-rom bestaat uit 351 scans. Verdere vragen of voor voorbeelden: mail naar stereo18@live.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank

De prijs is 12.50 euro
Exclusief verzendkosten, die ligt in Nederland op 0.88 cent
Groetjes Alex

P.s. op Marktplaats heb ik enkele foto's staan, zoeken onder 'bunkers'
Heb je dat boek nog ?
Wil hem erg graag van je kopen.

Ton.

Mail even aj.kruiswijk@upcmail.nl" target="_blank
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door tim »

hoi allen, onze deense collega's van het museum in hanstholm hebben het originele document online gezet in pdf formaat.....
helemaal gratis en voor niks!

veel plezier ermee!

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0#p1390190" target="_blank

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door WimVe »

Tim,

Link is dood..... :(
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door Martijn »

WimVe schreef:Tim,

Link is dood..... :(
Bij mij doet 'ie het prima!
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Ostrogoth

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door Ostrogoth »

Bij mij werkt hij ook normaal...
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door Remco de Goede »

Wim bedoelt de vervolg link op de webiste van het Museum, deze doet het bij mij ook niet. Bij jullie wel?
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door Martijn »

Remco de Goede schreef:Wim bedoelt de vervolg link op de webiste van het Museum, deze doet het bij mij ook niet. Bij jullie wel?
Yep.

http://pics.zuport.dk/imageuploads/1256 ... 6.1944.pdf

Misschien op deze manier wel???
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door Remco de Goede »

Zo doet ie het inderdaad wel, beetje jammer dat ik m pas op internet gekocht heb ;)
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door wattman »

Alex18 schreef: Bildheft Neuzeitlichter Sellungsbau, vom 1 juni 1944, Werkblatt 57/5
Omschrijving: In 1944 moesten de Duitsers zich ingraven op de plek waar ze zich bevonden en moesten overschakelen van een aanvalsoorlog naar een verdedigingsoorlog.
Na snel doornemen van dit document herkende ik al verschillende afbeeldingen die ik eerder had gezien in andere boeken. Het geeft mij ook direct aanleiding om kritisch te reageren op bovenstaande tekst. Als ik het zo goed zie is het boekje een hulpmiddel om met primitieve middelen veldversterkingen te bouwen. Oftewel het komt voort uit gebrek aan bouwstoffen. De overgang van aanvalsoorlog naar verdedigingsoorlog was aan het Westfront al in 1940 na het afblazen van een invasie van Engeland een feit. Het verder ingraven en onder beton brengen van de kustverdediging na 1942 was een zwaktebod van Hitler, die in zijn eigen Westwall propaganda begon te geloven. In dit verband wil ik lezing van "Der Atlantikwall 1940 - 1945 Die Befestigung der Küsten West- und Nordeuropas im Spannungsfeld nationalsozialistischer Kriegführung und Ideologie" aanbevelen, zie topic viewtopic.php?f=33&t=1231&st=0&sk=t&sd=a" target="_blank" target="_blank

Meer in het algemeen krijg ik de indruk dat de Nazi propaganda over "Blitzkrieg", "Atlantikwall" en "wonderwapens" die nog in april 1945 de Endsieg zouden brengen tot op de dag van vandaag doorwerkt. M.b.t de Blitzkrieg raad ik trouwens het boek "The Blitzkrieg Legend" van Frieser warm aan (Engelse vertaling van zijn oorspronkelijk Duitse boek).
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door PdK »

Ha Hendrik,

Moet er ook eigenlijk wel streng gekeken worden naar deze datum? Ik heb me nooit verdiept in uitgaves als deze, maar bestaan er ook geen eerdere versies? Ik denk ook niet dat de datum per definitie iets zegt over de status van de Duitse verdediging.

Wat bedoel je verder precies met het woord "doorwerkt"?
wattman schreef:
Alex18 schreef: Bildheft Neuzeitlichter Sellungsbau, vom 1 juni 1944, Werkblatt 57/5
Omschrijving: In 1944 moesten de Duitsers zich ingraven op de plek waar ze zich bevonden en moesten overschakelen van een aanvalsoorlog naar een verdedigingsoorlog.
Na snel doornemen van dit document herkende ik al verschillende afbeeldingen die ik eerder had gezien in andere boeken. Het geeft mij ook direct aanleiding om kritisch te reageren op bovenstaande tekst. Als ik het zo goed zie is het boekje een hulpmiddel om met primitieve middelen veldversterkingen te bouwen. Oftewel het komt voort uit gebrek aan bouwstoffen. De overgang van aanvalsoorlog naar verdedigingsoorlog was aan het Westfront al in 1940 na het afblazen van een invasie van Engeland een feit. Het verder ingraven en onder beton brengen van de kustverdediging na 1942 was een zwaktebod van Hitler, die in zijn eigen Westwall propaganda begon te geloven. In dit verband wil ik lezing van "Der Atlantikwall 1940 - 1945 Die Befestigung der Küsten West- und Nordeuropas im Spannungsfeld nationalsozialistischer Kriegführung und Ideologie" aanbevelen, zie topic viewtopic.php?f=33&t=1231&st=0&sk=t&sd=a" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Meer in het algemeen krijg ik de indruk dat de Nazi propaganda over "Blitzkrieg", "Atlantikwall" en "wonderwapens" die nog in april 1945 de Endsieg zouden brengen tot op de dag van vandaag doorwerkt. M.b.t de Blitzkrieg raad ik trouwens het boek "The Blitzkrieg Legend" van Frieser warm aan (Engelse vertaling van zijn oorspronkelijk Duitse boek).
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door wattman »

PdK schreef:Ha Hendrik,

Moet er ook eigenlijk wel streng gekeken worden naar deze datum? Ik heb me nooit verdiept in uitgaves als deze, maar bestaan er ook geen eerdere versies? Ik denk ook niet dat de datum per definitie iets zegt over de status van de Duitse verdediging.

Wat bedoel je verder precies met het woord "doorwerkt"?
Ik pak dat genoemde proefschrift van Heber er nog even bij, want die gaat hier ook op in.

Over dat "doorwerken", daar kom ik ook later nog wel op terug als ik wat meer tijd heb. Ik bedoel zeker niet te zeggen dat er hier Nazi propaganda wordt verspreid, maak je geen zorgen. ;)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door PdK »

Ik zag toevallig net een pagina in het proefschrift wat ingaat op stellingen uit 1906. Dus dat is hopelijk nog vele versies terug :)

En ik maak me zeker geen zorgen, we begrijpen elkaar nog niet helemaal denk ik. Ik ben geïnteresseerd naar je uitspraak m.b.t. propaganda in die tijd. Bedoel je dat hier (naar jou mening) genoeg over gesproken is, of over nagedacht?
Zo'n stelling wekt namelijk mijn interesse, door mijn eigen momentele scriptie keuze.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door AvB »

Ik denk dat Hendrik bedoelt dat hoe de Duitsers de Blitzkrieg (en andere facetten) toen brachten, nog steeds hardnekkig zitten geworteld in hoe er tegenwoordig over wordt gedacht.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Stellungsbau 1944

Bericht door wattman »

Ik kom er nog op terug. Momenteel een beetje druk in de familiesfeer. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Boeken”