Vliegvelden in oorlogstijd

Boeken over de beide wereldoorlogen.
Plaats reactie
RonEr †

Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door RonEr † »

Gisteren ben ik bij de presentatie van het boek
over de Nederlandse vliegvelden tijdens de
2e wereldoorlog geweest.
Afbeelding

Ik ben begonnen het boek te lezen, het is te groot (500 blz) om
in een keer door te spitten maar tegen het eind van de week
kan ik wel een indruk geven. het kaartenmateriaal
is erg goed verzorgd, en er zijn mooie foto's
in opgenomen.

Ron.
Joop Schreuder †

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door Joop Schreuder † »

Ron,

Heb het al een tijdje in bezit, dank zij embargofoutje bij de uitlevering ;-). Door formaat wat lastig te hanteren maar je blijft er in lezen. En ook hier weer diverse pareltjes gevonden zoals de foto op pag 102. Dit is een Flakopstelling type Kraaienest dat op de overspanning van de Willemsbrug is geplaatst. Zocht ik al jaren naar.

Greetz,

Joop
RonEr †

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door RonEr † »

Hier en daar ook mooie platen van vliegtuigen, ook interessante zaken over de Duitse grondorganisatie op de vliegvelden.
Ik ken een paar van de auteurs, die vertelden me dat het oorspronkelijke manuscript meer dan 1000 bladzijden groot was, en dat ze heel veel foto's niet hebben kunnen opnemen, omdat het boek dan veel te groot zou worden.
Vin1

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door Vin1 »

Weet iemand ook waar dit boek ergens te leen is?
Ik wil alleen weten wat de precieze locatie was van de FLAK opstelling van de Duitse luchtafweer rondom schiphol....
Joop Schreuder †

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door Joop Schreuder † »

Die staan niet in het boek, ik heb het even voor je nagezien. Auteurs geven zelfs aan dat eea voor hen moeijk te reconstrueren is door de steeds wisselende opstellingen en de verwevenheid van opstellingen met de rondomverdiging van Amsterdam.
Je kan nog de BRV documenten proberen in het NA of een keertje in Wageningen RAF/USAF fotos te raadplegen.

Succes

Joop
Vin1

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor je info!

Weet je toevallig of er wel fotos in staan van schiphol zelf.
Ik heb namelijk fotos van schiphol in de oorlog, alleen ik kan het niet bevestigen voor mijzelf omdat ik nergens oude fotos van schiphol kan vinden waar gebouwen en loodsen op staan....
Joop Schreuder †

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door Joop Schreuder † »

In het boek staan een aantal relevante illustraties: luchtfoto van de banen, kaart van van de banen en de gebouwen, zijaanzichtfoto van stationsgebouw en hangars, mooie luchtfoto van bombardement schiphol 13 december 1943.

Bijgaand een oud artikel van mede expat Forumlid Rene Dolfsma (site http://www.luchtkastelen40-45.nl/_sgg/m1_1.htm" target="_blank ) over Schiphol, dat is in ieder geval een beginnetje.
Vluchtleidingsbunkers Schiphol.pdf
En kijk hier ook even: http://www.stelling-amsterdam.nl/bunkers/duits/" target="_blank Of zoek in http://www.forten.info/" target="_blank

Ik moet nog ergens een paar foto's hebben maar die liggen diep in de in de digitale hooiberg op de server...


Greetz,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vin1

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor de nuttige info wederom!!

Kan ik misschien de foto's naar jou mailen? Misschien wil je ze bekijken en of je deze herkent met de fotos van schiphol?

Gr,

Vincent
Joop Schreuder †

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door Joop Schreuder † »

Hallo Vincent,
Je kan altijd mailen naar kvadordrecht@upcmail.nl" target="_blank

Greetz,

Joop
Vin1

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door Vin1 »

Ga ik vandaag even doen. Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Vliegvelden in oorlogstijd

Bericht door Ruud »

Vin1 schreef:Misschien wil je ze bekijken en of je deze herkent met de fotos van schiphol?
Plaatsen op het forum, desnoods met je naam erin en op lage resolutie!?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Plaats reactie

Terug naar “Boeken”