The Maginot linie van de Noordzee tot de Rijn

Boeken over de beide wereldoorlogen.
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: The Maginot linie van de Noordzee tot de Rijn

Bericht door soetrich »

Voor diegenen die vergeefs hebben geprobeerd een Atlas CORF te bestellen en in Nederland wonen. Zij kunnen het volgende doen:

Stuur een email met je verzoek en daarin je volledige NAW gegevens aan forum.hans(at)zeelandnet.nl. Na ontvangst stuur ik mijn banknummer. Als het geld ontvangen heb, wordt de CD-rom je toegestuurd.

met vriendelijke groet,

Hans Vermeulen
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: The Maginot linie van de Noordzee tot de Rijn

Bericht door soetrich »

soetrich schreef:
Zou je, als je het gelezen hebt, hier nog even een berichtje willen posten of het de moeite waar is om (ondanks de fouten) aan te schaffen?
Mijn vriend en ik willen deze zomer de forten bezoeken en vragen ons af of het boek de moeite waard is om mee te nemen.

groeten,
Annelies
Dit is ook een goede suggestie om aan te schaffen..de Atlas Corf. Deze bevat een gigantische schat aan informatie en foto's.
Weliswaar in het engels, maar de moeite waard.

http://www.maginot.info/atlas/

hans
Als je weinig tot niets weet over de ML is het boek, zeker in het Nederlands, een aanrader. Het leest vlot en het geeft een schat aan informatie. De "wandelinformatie" is helaas wat gedateerd en niet altijd duidelijk.
Als reisboek is het wat minder geschikt. Daarvoor zijn de schetsjes van de sectoren te summier; ook niet alle stukken zijn even goed gedocumenteerd. Er zitten hier en daar hiaten in de linie. Ook hanteert de schrijver hier en daar een moeizame of soms zelfs foutieve routebeschrijving. Wil je je weg goed kunnen vinden, dan zal je minimaal enkele Michelinkaarten moet kopen. De schrijver gaat er ook vanuit dat je die hebt; hij werkt veel met wegnummers. Het gaat om 236,241 en 242 (schaal 1:200.000). Deze zijn best gedetailleerd en kunnen je verder helpen. Topografische kaarten zijn natuurlijk nog beter. Zie het voorbeeld van Fermont en de naaste omgeving.
Afbeelding

Een waarschuwing is wel op zijn plaats.
Zoals FP opmerkt, liggen bijna alle kazematten en zeker ouvrages op privé/militair terrein. Niet iedere eigenaar zit op je komst te wachten. Ik heb dat zelf ook al meerdere malen ondervonden. Ik spreek redelijk Frans en dat is dan de redding bij een confrontatie. Plaats je auto niet op het punt, waar je wilt zijn. Heel de passerende wereld weet dan genoeg, incl de gendarmerie. Zet hem bijv. een stuk verder op een punt, waar je alle kanten kan zijn opgewandeld. Zeker in het bos van Cattenom(Thionville) wordt streng gepatrouilleerd. Dit vanwege de nabijheid van de kerncentrale. Vermijd de zomer als je de bossen in gaat. Door alle bladeren en de lichtval zie bijna niets. De winter of het vroege voorjaar is heel geschikt.

met vriendelijke groet,
Hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Annelies

Re: The Maginot linie van de Noordzee tot de Rijn

Bericht door Annelies »

Hans bedankt voor de informatie!
Hier hebben we zeker wat aan :)
Marder

Re: The Maginot linie van de Noordzee tot de Rijn

Bericht door Marder »

Dag iedereen,
Ik wil hier graag een duit in het zakje doen.
Ik heb het boek gekocht in de Standaard boekhandel in België.
Het is zeker de moeite waard. Alle andere boeken geven wel informatie over de linie, maar als je in zo een godvergeten Frans dorpje staat vind je niets met die boeken. Dit boek vertelt je haarfijn waar al die forten en kazematten liggen.
Het leuke is dat die routes opgevat zijn als een Michelin gids met sterretjes voor de bezienswaardigheden.
Bovendien heb je er nog een hele hap geschiedenis bij ook.
Groetjes.
M
Annelies schreef: Zou je, als je het gelezen hebt, hier nog even een berichtje willen posten of het de moeite waar is om (ondanks de fouten) aan te schaffen?
Mijn vriend en ik willen deze zomer de forten bezoeken en vragen ons af of het boek de moeite waard is om mee te nemen.

groeten,
Annelies
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: The Maginot linie van de Noordzee tot de Rijn

Bericht door Remco de Goede »

Ik heb het boek van t weekend gekocht, ben wel een aantal winkels afgeweest voor ik het kon vinden maar uiteindelijk is het gelukt ( in de mooie stad van Jan L ;) ) het ziet er wel leuk uit, maar vind het persoonlijk wel iets minder als het boek van de Atlantikwall, maar dat komt vooral door het verschil in interesse denk ik.
Gaveel

Re: The Maginot linie van de Noordzee tot de Rijn

Bericht door Gaveel »

Hallo mensen,

Ik heb het boek een paar maanden geleden ook aangeschaft, omdat ik nog niet zo bekend ben met de Maginotlinie.
Nu lees ik hier, dat er toch de nodige fouten instaan.
Weet iemand ook toevallig welke fouten of is er ergens een lijst van fouten te vinden en wat het wel moet zijn?

Vast bedankt voor de hulp. Ik zou het erg waarderen als iemand mij kan helpen.

Groeten Raymond
Plaats reactie

Terug naar “Boeken”