Kazematten op de Afsluitdijk

Boeken over de beide wereldoorlogen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door Rene Ros »

Op 10 april jl. werd in het Kazemattenmuseum Kornwerderzand het eerste exemplaar van het boek 'Kazematten op de Afsluitdijk' overhandigd aan de Inspecteur-generaal van de Krijgsmacht en de Veteranen, de Generaal der Mariniers A.G. van Ede.
Vanaf dezelfde datum is dat boek online verkrijgbaar via de website Forten Info. Maar ook alle andere uitgaven van auteur John Verbeek zijn daar aan te schaffen.

drs. John R. Verbeek (1955) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden (1981). Zijn belangstelling gaat uit naar vestingwerken, militaire techniek, zeegeschiedenis, koloniale expansie en Indonesische land- en volkenkunde. John Verbeek is actief in het museum- en monumentenwezen en geeft historische adviezen ten behoeve van films en documentaires.
Hij schreef diverse artikelen maar ook de boeken 'Kustversterkingen 1900-1940. De planning, constructie en bewapening van Nederlandse kustforten en batterijen' (1989) en 'Zwetende Pantsermannen bestaan niet! De geschiedenis van het fort Hoek van Holland en haar bewoners' (2001).

http://www.forten.info/winkel/john_verbeek/
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door AvB »

Moet wel goed zijn als Verbeek het heeft geschreven! Op de website van het museum zelf is het boek te koop voor 29,50.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door Martijn »

Heb het boek enkele dagen geleden al in de brievenbus gehad. Ik heb hem besteld bij Fortress books. Was ' ie alleen wel iets duurder ...
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door AvB »

En wat vind je er van? :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door Remco de Goede »

Martijn schreef: Ik heb hem besteld bij Fortress books. Was ' ie alleen wel iets duurder ...
Dat verwacht je niet ;)
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door Martijn »

Remco de Goede schreef:Dat verwacht je niet ;)
Nee, inderdaad...:D

Ik heb het nog niet van voor naar achter gelezen (alleen her en der verspreid door het boek een paar bladzijden), maar het heeft mij tot nog toe een beetje teleurgesteld. De stukken over de kazematlinies bij Den Oever en Kornwerderzand zijn uitgebreid en bevatten veel info, dus op dat gebied zit het wel goed. Maar op basis van de beschrijving en de ondertitel van het boek had ik meer verwacht m.b.t. de Wonsstelling, Breezand, etc. Hierin viel het echter wat tegen. Zo wordt aan Breezand nauwelijks meer dan een halve pagina besteed, en ook Wons komt niet heel uitgebreid aan de orde.

Ditzelfde geldt ook voor de beschrijving van de Duitse werken. Ik heb het boek nu niet bij de hand, maar uit mijn hoofd worden hier ongeveer 10 pagina’s aan besteed. Hier was m.i. meer uit te halen.

Maar het is niet alleen de inhoud die me tegen viel, ook de ‘vorm’. Vrij veel typ- en zetfouten (spaties te weinig, witregels te veel, etc.). Voor sommigen misschien niet relevant, maar mij stoort het persoonlijk wel.

Tot slot staat er een aantal beweringen in het boek waar ik mij persoonlijk niet in kan vinden, maar dat doet natuurlijk niks af aan de kwaliteit ervan.

Al met al dus een goed boek als je zoekt naar info over de kazematten bij Kornwerderzand en Den Oever, maar verwacht van de overige stellingen niet te veel.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door AvB »

Jammer, net besteld dus ik ben benieuwd. Ik had gehoopt dat Verbeek nog dieper in het archief was gekropen maar als ik het zo hoor staat er weinig meer in dan in Kustversterkingen 1900-1940?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door Martijn »

In vergelijking tot Kustversterkingen staat er wel duidelijk meer info in dit boek, maar dan wel beperkt tot de kazematlinies. Eigenlijk precies zoals in de titel staat, dus. Het is de ondertitel die mij op het verkeerde been heeft gezet, denk ik.

Vooral op het gebied van het beeldmateriaal is het boek veel uitgebreider dan Kustversterkingen. Veel mooie foto’s en tekeningen.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
jvth
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 dec 2010, 09:59
Locatie: Den Helder

Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door jvth »

Boekpresentatie "Kazematten op de Afsluitdijk"

Op woensdag 10 april vond de boekpresentatie "Kazematten op de Afsluitdijk" plaats in het Kazemattenmuseum Kornwerderzand. De directeur van het Nationaal Instituut Militaire Historie (NIMH), de heer Drs. P.H. Kamphuis besteede in zijn toespraak "Een betonnen formule !" aandacht aan de inhoud van het boek.

Hierna overhandigde de schrijver Drs. John R. Verbeek het eerste exemplaar aan de Inspecteur-Generaal van de Krijgsmacht en de Veteranen, de Generaal der Mariniers A.G. van Ede.
Het boek behandelt zeer gedetailleerd de fortificaties op de Afsluitdijk, van Noord-Holland tot Friesland in de meidagen van 1940. Het voorwoord werd geschreven door de Generaal-Majoor der Marechaussee b.d. Kees Neisingh.

Het tweede exemplaar werd uitgereikt aan de 94-jarige Roelof Korporaal uit Kollum. Hij is de enige nog in leven zijnde veteraan (van de 225) van de Friese stelling. Hij diende in 1939-1940 als dienstplichtig soldaat Regiment Infanterie en was ingedeeld in de 2e linie, gelegerd in mitrailleurkazemat XII op Kornwerderzand.
Ook de kersverse voorzitter, van de op 16 april 1985 opgerichte Stichting Kornwerderzand, de heer R. Gaastra was verheugd dat het complex nu bouwkundig goed op de kaart was gezet.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door AvB »

Martijn schreef:Maar het is niet alleen de inhoud die me tegen viel, ook de ‘vorm’. Vrij veel typ- en zetfouten (spaties te weinig, witregels te veel, etc.). Voor sommigen misschien niet relevant, maar mij stoort het persoonlijk wel.
Stoort mij ook en het viel ook direct op. Er kan best wat meer worden nagedacht over de vormgeving.. Het lijkt of het boek ook wat haastig in elkaar is gezet. Bv afbeelding 64 op blz 65. Je ziet meteen dat dit niet Kornwerderzand kan zijn, is de versperring bij Den Oever met zicht op de dubbele kanonkazemat Werk IV.

Wel leuk: het mooie beeldmateriaal (soms ook slecht afgedrukt), dat we vaak tegenkomen op ebay. (dus dat is de koper ;) ), en mooie tekeningen van Jurga. Al in 1991 gemaakt, nooit geweten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door Martijn »

Dat foute onderschrift had ik nog niet eens gezien. Maar het lijkt inderdaad wel enigszins op haastwerk. Misschien dat de foutjes in een 2e druk rechtgezet kunnen worden (al las ik in de mail van fortress dat de oplage beperkt zou blijven tot 300 stuks).
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
betonboy
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 apr 2011, 10:30
Locatie: Friesland

Re: Kazematten op de Afsluitdijk

Bericht door betonboy »

Martijn schreef:.....op basis van de beschrijving en de ondertitel van het boek had ik meer verwacht m.b.t. de Wonsstelling, Breezand, etc.
Dan is het boek van Jacob Topper misschien een mooie aanvulling, heb ik met veel plezier gelezen.
jacob-topper_de-wonsstelling.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Boeken”