Nieuw boek: Oostfront Vesting Holland

Boeken over de beide wereldoorlogen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nieuw boek: Oostfront Vesting Holland

Bericht door AvB »

Naar aanleiding van de zoektocht naar een G-kazemat en Groepsschuilplaats kwam ik dit boek tegen. Heeft iemand het (in)gezien?

Auteur: Freek Schlingmann
Dit boek handelt over de vrijwel vergeten geschiedenis van het Oostfront Vesting Holland. Op basis van nauwelijks bekende documenten, schildert Freek Schlingmann een fascinerende geschiedenis. Hoewel de slag om de Grebbeberg terecht beeldbepalend is, was het aanvankelijk de toenmalige Minister van Defensie Dyxhoorn die het oostfront van de Vesting Holland "Het Nationaal Bolwerk" noemde.
Dit verwaarloosde "Bolwerk" met ruim 60 forten, zes vestigingsteden uit de 16e en 17e eeuw en de ca. 90 km lange Nieuwe Hollandse Waterlinie, moest een modern onneembaar Bolwerk worden. Een Bolwerk dat grote stedelijke gebieden, industrie, het goud en de kroon tot het uiterste moest verdedigen. Als deze vesting - zo voorspelde de regering in Den Haag - werd gemoderniseerd dan zou in geval van een Duitse aanval, het leger in de Vesting Holland zich staande kunnen houden. Aanvankelijk ging dit geloof en vertrouwen zover dat geld geen rol mocht spelen.
Rond dit Bolwerk zet de auteur mythe en werkelijkheid op een rij, en nam en passant de speciale rol van de vader van prof. mr. Pieter van Vollenhoven mee, die in het betreffende gebied als reserve officier het commando voerde over het detachement Vaartuigendienst. Naast de vele opmerkelijke militair-technische en -politieke voorvallen, komen ook verschillende maatschappelijke gebeurtenissen waaronder leed en angst onder de bevolking, ruim aan bod.
http://www.bol.com/nl/p/oostfront-vesti ... 009934998/
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuw boek: Oostfront Vesting Holland

Bericht door Remco de Goede »

Ken het niet, maar voor die prijs kan je je geen buil vallen lijkt me.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nieuw boek: Oostfront Vesting Holland

Bericht door Rene Ros »

Ik ken het wel maar kom niet verder dan halverwege hoofdstuk 1. Ben benieuwd wat anderen van het boek vinden.

René
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nieuw boek: Oostfront Vesting Holland

Bericht door Barst »

Rene Ros schreef:Ik ken het wel maar kom niet verder dan halverwege hoofdstuk 1. Ben benieuwd wat anderen van het boek vinden.

René
Ik ben benieuwd waarom je niet verder komt. Heb hem besteld om het zelf te gaan ondervinden.

Bart
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Nieuw boek: Oostfront Vesting Holland

Bericht door Martijn »

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat anderen van dit boek vinden. Zelf ben ik nu ongeveer halverwege, en ik ben gematigd enthousiast.

Op zich is het verhaal best interessant. Het boek geeft vrijwel geen informatie over de technische aspecten van de verschillende forten en andere verdedigingswerken maar heeft aandacht voor de politieke en organisatorische achtergronden die speelden tijdens de mobilisatieperiode. Kanttekening hierbij is wel dat, hoewel de titel van het boek wellicht anders doet vermoeden, de auteur zich beperkt tot het meest noordelijke gebied van het oostfront (Naarden, Weesp, Muiden). De overige delen worden slechts terloops aangehaald.

De inhoud van het verhaal wordt echter overschaduwd door de vorm waarin het is opgeschreven. Veel zinnen zijn onlogisch van opbouw of grammaticaal onjuist. Vooral het verschil tussen enkelvoud en meervoud blijkt voor de auteur erg lastig. Daarnaast is het gebruik van leestekens (vooral komma’s en dubbele punten) voor mij een punt van irritatie.
Daarbij komen nog de vrij veel voorkomende typfouten (de naam “Van Voorst tot Voorst” is veelvuldig het slachtoffer hiervan) en feitelijke onjuistheden (zo wordt de wanddikte van een type P op enkele centimeters gesteld en wordt de observatiekoepel die bij het Muizenfort is geplaatst benoemd als een G-kazemat).

Ik hoor graag hoe anderen over dit boek denken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nieuw boek: Oostfront Vesting Holland

Bericht door Rene Ros »

Martijn schreef:De inhoud van het verhaal wordt echter overschaduwd door de vorm waarin het is opgeschreven. ... Daarbij komen nog de vrij veel voorkomende typfouten ... en feitelijke onjuistheden ...
Wij zijn het geheel met elkaar eens over dit boek. Altijd prettig dat ik niet de enige ben. :-)

Een gelegenheidsschrijver die er zonder voorkennis in gedoken is. Als je gaat Google-en heeft hij meerdere boeken over geheel verschillende onderwerpen geschreven (vooral slechte reviews gevonden) en is dit het eerste boek over militaire geschiedenis. Ik was bij de presentatie en zijn verhaal was chaotisch en betrok alles erbij, dat bleek een goede voorbode van het (dure) boek.
[pers.frustratie]Jammer dat zo iemand wel een podium van de prov. NH krijgt en prins, CvdK NH, B&W Weesp aanwezig waren bij de presentatie.[/pers.frustratie]

René
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw boek: Oostfront Vesting Holland

Bericht door AvB »

Bedankt voor de reviews, deze sla ik over :D
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw boek: Oostfront Vesting Holland

Bericht door Dikkieturf »

Ik sluit mij aan bij Rene en Martijn, bepaald geen juweeltje.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Boeken”