Vraag 198

De Fortificatie Forum Quiz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Vraag 198

Bericht door Blastmaster1972 »

Welk stuk vestingartillerie zien we hier? Officiele naam + welke vesting(en).

Afbeelding

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Re: Vraag 198

Bericht door Blastmaster1972 »

Tip: interbellum

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vraag 198

Bericht door ducatim901 »

10cm kanon voor groot flankement (forten van Antwerpen)?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Re: Vraag 198

Bericht door Blastmaster1972 »

ducatim901 schreef:10cm kanon voor groot flankement (forten van Antwerpen)?
JK
Negatief. Verkeerd kaliber, en verkeerde forten.

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 198

Bericht door svdb10 »

Bestaat er ook een mogelijkheid om mee te doen buiten mededinging: dan geef ik wél het goede (denk ik?) antwoord, maar hoef ik niet de volgende vraag te stellen? 8-)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Vraag 198

Bericht door soetrich »

Dit is een proefmodel van een 75 mm kanon model 1929. Ik kan even niet de ontwerpende fabriek geven. Heb geen literatuur meegenomen op vakantie 8-)
Dit model is vooral in het zuidoosten geplaatst, De loop stak nl. een eind buiten het schietgat wat dit model erg kwetsbaar maakte. Later heeft men het fictieve draaipunt naar achteren verlegd, zodat er slecht een klein stukje uit stak. Dit is odel 32 geïnstalleerd in bijv. fermont.

Hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Re: Vraag 198

Bericht door Blastmaster1972 »

soetrich schreef:Dit is een proefmodel van een 75 mm kanon model 1929. Ik kan even niet de ontwerpende fabriek geven. Heb geen literatuur meegenomen op vakantie 8-)
Dit model is vooral in het zuidoosten geplaatst, De loop stak nl. een eind buiten het schietgat wat dit model erg kwetsbaar maakte. Later heeft men het fictieve draaipunt naar achteren verlegd, zodat er slecht een klein stukje uit stak. Dit is odel 32 geïnstalleerd in bijv. fermont.

Hans
Het is inderdaad een "75" uit 1929.

Maar, de vraag is nog steeds: officiele naam + fort(en).

Aangezien je Fermont vernoemt, denk ik dat je de forten wel weet... ;)

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Vraag 198

Bericht door soetrich »

nogmaals, ik ben op vakantie en heb geen details. k laat mijn beurt voorbijgaan, maar kom er later op terug.
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vraag 198

Bericht door Barst »

Canon obusier de 75mm Mle 29 (de casemate)

Ouvrage Bloc Aantal

Rochonvillers Bloc 5 : 3
Hackenberg Bloc 5 : 3
Hackenberg Bloc 8 : 3
Hochwald Bloc 6 : 3
Hochwald Bloc 12 : 2
Sapey Bloc 4 : 2
Monte Grosso Bloc 3 : 2
St. Roch Bloc 4 : 1
Barbonnet Bloc 2 : 2
Castillon Bloc 3 : 2
Cap Martin Bloc 2 : 2
Cap Martin Bloc 3 : 1
St. Cyprien Casemate : 1
Arena Casemate : 1
Santa Manza Casemate : 1

In het museum van de Ouvrage Fermont staat een kanon 75/29 afkomstig van Ouvrage Barbonnet. Fermont zelf heeft 75mm kanonnen model 1932.
Ik denk dat de fabrikant Schneider-Creusot is, maar kan vreemd genoeg geen bewijs hiervoor vinden.

http://forum.lixium.fr/d-1852787625.htm
http://www.maginot.org/armes/armes15_fr.htm


Bart.
Laatst gewijzigd door Barst op 07 sep 2013, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 198

Bericht door svdb10 »

Hallo Bart e.a.,

Fabrikant was "les Ateliers et Chantiers de la Loire" (bron: Le matériel de 75 de casemate modele 1929, M. Barros)
In hetzelfde artikel is deze foto ook gebruikt.

Jouw lijst lijkt me behoorlijk compleet. Vermeldenswaardig is dat de laatste drie kazematten op jouw lijst zich op Corsica bevinden! Overigens was de casemate Santa Manza volgens deze link (http://www.lignemaginot.com/ligne/sf-co ... /index.htm) en foto's uitgerust met twee stukken (ipv de één die jij noemt), maar kniezoor die daar op let!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vraag 198

Bericht door Barst »

Heb het lijstje ook "maar" op het internet gevonden, en het verder niet gecontroleerd. In het museum van Simserhof moet er ook een staan, waar deze vandaan komt weet ik niet. Ondanks 4 uur Googlen heb ikzelf géén fabrikant kunnen vinden, maar dat was ook geen onderdeel van de vraag dacht ik.

Het bedenken van een nieuwe vraag is vaak moeilijker dan het beantwoorden ervan.

Bartje
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag 198

Bericht door svdb10 »

Barst schreef:Heb het lijstje ook "maar" op het internet gevonden, en het verder niet gecontroleerd...
Snap ik. Maar jouw lijst triggerde mij* om op zoek te gaan naar foto's van de Corsicaanse kazematten, en toen zag ik het verschil.
*Heb ooit lang geleden (in tijdperk voor internet) een -slechts gedeeltelijk - succesvolle poging gedaan op Corsica wat Maginot kazematten te vinden, dus vandaar dat ik de namen herkende.

En het door mij genoemde artikel staat idd niet op internet voor zover ik weet. Het beschrijft de totstandkoming van dit materiaal, waarbij de kanonnen van twee fabrikanten meedongen. Zo wordt je door zo'n quizvraag toch weer gemotiveerd om weer beetje 'bij te lezen' ! Leuk!

Succes met bedenken van nieuwe vraag (nadat Jos jou officieel tot winnaar heeft uitgeroepen uiteraard :D )
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2013, 07:37
Locatie: Hollandstellung

Re: Vraag 198

Bericht door Blastmaster1972 »

Barst heeft het goede antwoord gegeven! (Ik was al tevreden geweest met "Maginot" als antwoord op "welke forten" ;) )

Fabrikant was inderdaad, zoals svdb10 aanhaalt "les Ateliers et Chantiers de la Loire".

Mvg,

Jos
Gebruikersavatar
soetrich
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:42
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Vraag 198

Bericht door soetrich »

In het museum van de Ouvrage Fermont staat een kanon 75/29 afkomstig van Ouvrage Barbonnet. Fermont zelf heeft 75mm kanonnen model 1932.

Dit kanon komt uit het ouvrage Saint-Roch bij Sospel. Het beschoot de treintunnel. Daar er nooit een italiaanse trein uitgekomen is en ook de Italiaanse troepen zich in juni 1940 niet in de buurt van St Roch hebben vertoond, is er nooit een schot door St Roch gelost.

Barbonnet is bekend vanwege het feit dat er in 1940 een 75 mm kanon is ontploft met al gevolg doden en gewonden. Een oude koepel met 155 mm kanonnen uit de vorige eeuw heeft de beschietingen op italiaanse troepen overgenomen.

hans
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
Plaats reactie

Terug naar “Quiz”