Ik heb wel een mogelijke oplossing, maar daarbij klopt de volgorde van jouw links niet helemaal, ik ga het toch maar proberen:Martijn schreef:Het is alweer een tijdje stil rond deze vraag, dus maar weer een duw in de richting.
V.w.b. de locatie van foto B; de juiste locatie is al genoemd in dit topic...
Voor de links:
Tussen foto 1 en 2: de objecten delen hetzelfde lot
Tussen foto 2 en 3 is de link geografisch
Tussen foto 3 en 4 is de link tijdsgebonden
Tussen foto 4 en 5 is de link geografisch
Tussen fot 5 en 6: ...
1: Foto 1 is van Urquhart Castle.
Het getoonde poorthuis werd in 1690 opgeblazen om te voorkomen dat het kasteel ooit nog door vijandige troepen kon worden gebruikt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Urquhart_Castle
2. Foto C van de IJsselbrug bij Zwolle.
"De brug die in 1930 werd opengesteld, is tijdens de oorlog twee keer vernield: de eerste keer door het Nederlandse leger om de Duitse opmars te hinderen (mei 1940), de tweede keer door het Duitse leger om het de geallieerde troepen moeilijk te maken verder op te rukken (1945). De brug werd voor een derde keer hersteld en op 4 oktober 1947 heropende de Minister van Openbare Werken en Wederopbouw, ir. H. Vos, de IJsselbrug."
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsselbrug_%28Zwolle%29
3. Foto D van Vliegbasis Soesterberg.
"Wat nog overeind stond bliezen de Duitse Sprengkommando's in april 1945 op. Een maand later werd het vliegveld bevrijd door de Canadezen. Na het puinruimen en egaliseren van de vele bomkraters begon in 1947 de wederopbouw.
In deze periode van schaarste werd eenvoudigweg een zestal Crusadertanks ingegraven. Aan de zuidzijde van de landingsbaan vinden we nog één exemplaar daarvan."
http://www.erfgoed-utrecht.nl/publicati ... 202011.pdf
4. Foto B van tankkazemat op de Vliegbasis Volkel.?
"Volkel schenkt tankkoepel aan IJssellinie Museum
20-11-2003
De commandant Vliegbasis Volkel, kolonel-vlieger R. de Rave, schenkt een historische pantserwagen met koepel aan de Stichting Functioneel Bunker Beheer van het IJssellinie Museum te Olst. Het circa 20 ton wegende gevaarte wordt op vrijdag 21 november uit de grond omhoog getakeld en overgedragen aan directeur E. de Reijer. Vervolgens gaat het naar een restaurateur in Nijverdal voor bewerking. Daarna volgt plaatsing in het museum.
Op de Vliegbasis Volkel zijn in 1956 vier van deze pantserwagens met gevechtskoepels ingegraven, als onderdeel van de verdediging tegen grondaanvallen. Het betrof een kwartet (Chevrolet) Staghound T17E1’s; waarvan twee met een (metalen) Crusader toren en twee met een gegoten koepel. Deze in 1942 ontworpen pantserwagens kwamen uit overtollige voorraden van de Koninklijke Landmacht en zijn slechts voor korte duur voor bescherming van de vliegbasis gebruikt. Ze werden ontdaan van de twee motoren en alle oorspronkelijke bewapening. Na het ingraven stak alleen de koepel boven het maaiveld uit. Drie tot vier man van het Luchtmacht Bewakingskorps en een lichte mitrailleur Bren zorgden voor de verdediging.
De voor het museum bestemde koepel moet het veld ruimen voor het recent geplaatste Instrument Landing System. De reconstructie ervan wordt ondersteund door het Prins Bernard Cultuurfonds Overijssel. Één historische koepel blijft als “eigen monument” op Volkel bewaard."
http://www.defensieforum.nl/Forum/print ... pic=3014.0
5. Foto A van LAACC-bunker bij Olst.
"Ten zuiden van Welsum (IJsseldijk 5a, 8196 KA Welsum) ligt de LAACC-bunker, het Light Anti Aircraft Control Centre. Deze, als boerenschuur vermomde bunker, deed tijdens de Koude Oorlog dienst als commandopost. De grote deuren waren louter bedoeld als vermomming. In deze bunker bevond zich het commandocentrum van de luchtverdediging van de voormalige IJssellinie."
http://www.ijssellinie.nl/de-laacc-bunker.html
6. Foto 6 van een kazemat bij Bath.
"Als een schuurtje 'verkleed': een zware kazemat (bunker) bij haven Bath, november 1939 (Beeldbank Zeeland, foto: RIOD)"
http://www.geschiedeniszeeland.nl/tab_t ... se_opmars/
Vriendelijkste groet,
Bart