Radarpost Agelerbroek

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Radarpost Agelerbroek

Bericht door ErwinZ »

Kwam deze plaat tegen van deze nogal onbekende radarpost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Radarpost Agelerbroek

Bericht door scolty »

Het bijzondere aan Stellung 4B is dat op het agelerbroek alleen de radarapparatuur (2x WR en 1x Freya) en wat barakken gestaan gebben. De apparatuur die alles moest verrekenen en de gebouwen (Stellungzentrale, LN-Helferinnen e.d.) waren gebouwd op vliegveld Twente, ongeveer 14 km ten zuiden van de radarschotels. Is er iemand eerder een dergelijke scheiding tegengekomen? Normaal liggen deze gebouwen vlakbij elkaar.

Sommige bronnen omschrijven 4B als Stellung Fox (van Fox-Terriër). Ik ben zelf deze benaming nog nooit tegengekomen op documenten of tekeningen. Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen?

Tegenwoordig is van deze stelling niks meer over, afgezien van twee betonnen poeren, mogelijk van de Freya.
Poeren.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Bulter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2019, 12:31

Re: Radarpost Agelerbroek

Bericht door Bulter »

Hoi Scotty,

Ik lees je mail drie jaar later, maar misschien ben je nog steeds benieuwd naar het antwoord.
In 1944 schreef de baas van Luftnachrichten-Regiment 201 een brief aan de Ortskommandantur in Enschede dat hij zijn
Helferinnen graag wil laten verhuizen naar de villa Stokhorst (vanwege het gevaar van bombardementen).
In deze brief van 2 april 1944 noemt hij de radarstelling "Fox".
De brief staat in mijn afgedrukt in mijn boek "Lonneker oorlogsverhalen", pag. 350.

groet, Willem
Bulter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2019, 12:31

Re: Radarpost Agelerbroek

Bericht door Bulter »

Dat Fox op twee locaties zat is inderdaad heel bijzonder.
Ben ik ook nog nergens tegengekomen.
Je vraagt je af hoe ze de communicatie tussen beide helften geregeld hebben.

willem
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Radarpost Agelerbroek

Bericht door ErwinZ »

Bulter schreef: 06 apr 2020, 13:46 Je vraagt je af hoe ze de communicatie tussen beide helften geregeld hebben.
Telefonisch en in noodgevallen telegrafisch. De telefonische leidingen werden waar nodig aangelegd door de Luftnachrichten Bau Kpn maar in principe werd waar mogelijk gebruikt gemaakt van het reeds bestaande P.T.T. netwerk. Of, specifiek, de locatie van Agelerbroek al aangesloten was op het P.T.T. netwerk is mij onbekend. Was dat niet het geval dan werden er bovengrondse leidingen aangelegd.

Ik kom sowieso vrij weinig tegen over deze locatie. Tot dusver is er mij 1 schets bekend van het verzet.
Dorsch
Donateur
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2013, 12:07

Re: Radarpost Agelerbroek

Bericht door Dorsch »

Fox staat uitgebreid beschreven in de tweede druk van 'Radar in Nederland 1940-1945', dat twee maanden geleden verscheen.

Inderdaad stond in Aggelerbroek alleen de Freya met twee Würzburg Riesen. De commandocentrale stond op vliegveld Twente.
Dit Jägerleitstation heette eerst 4B en werd later omgedoopt in Fox.
er stonden ook Y-peilers, die oin juli 1944 gebruikt werden voor Funkaufklärung.
theove
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2020, 17:32

Re: Radarpost Agelerbroek

Bericht door theove »

Was de naam van de locatie in Agelerbroek niet Kröte?
Zie onderstaande foto (nov 1944)
Info tevens te vinden op www.gyges.dk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tukker25
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2016, 15:27

Re: Radarpost Agelerbroek

Bericht door Tukker25 »

Krote was in Goor. De Oude luchtfoto die je stuurt in je bericht is ook van de radarstelling in Goor. Als je op google maps goed zoekt langs het kanaal kun je de locatie wel vinden aan de hand van jou foto.

Ik ben vandaag nog even in de Agelerbroek geweest. In het bos zijn nog tal van sporen te zien van deze radar stelling. Veel meer althans dan de fundamenten.
Het bosterrein aan de westkant ligt vol met bakstenen en oude gebruiksvoorwerpen. Zo aan het oppervlak.

Zie:
37CCA2D4-9E3C-433A-8697-A2B405AE2D6F.jpeg
157CB4CF-A8D9-48DC-92D0-14D2EC204D68.jpeg
172066B5-7BBD-445F-9831-2FB561064C2F.jpeg
02D325C7-1C0E-4D93-A1EA-749E1CBAFAEE.jpeg
4F6B90D6-D9B9-44F6-A2B8-6ADF1E19462A.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Boef
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jan 2014, 12:22

Re: Radarpost Agelerbroek

Bericht door Boef »

Die voorwerpen op het maaiveld komen daar niet vanzelf, piepers (metaaldetector zoekers) zijn je voor geweest.
Nie feige sein!
Gebruikersavatar
Tukker25
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2016, 15:27

Re: Radarpost Agelerbroek

Bericht door Tukker25 »

Dat snap ik. Maar bedankt voor je toevoeging.
Plaats reactie

Terug naar “Radar”