Harri 1 (Camperduin)

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Tim, Hans en Jens

@Tim: Er is een 'klein' foutje ingeslopen, sorry hiervoor. Ik weet dat er iets was met een van de 501's aldaar... 14x14 is wel wat overdreven inderdaad...
@Hans: Volgens mij zit GE er inderdaad naast. Het is over het algemeen met GE oppassen geblazen. Mijn GPS die ik heb is er nauwkeurig, maar zet ik later de coördinaten in GE, dan zit ik er ook zo een behoorlijk aantal meters naast. Overigens is het ook een afgerond coördinaat, niet altijd even exact heb ik het idee.

Ben benieuwd naar de foto van Jens! Misschien geeft dit enige opheldering...

Na de oorlog is overigens op het Würzburg Seetakt FuMO 214 onderstel een kustwachtpost geplaatst (zo'n vage antenne die je ook wel naast vuurtorens had)

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door hnauta »

Hallo allemaal,

Nog verwarrender: de kaartcoördinaten in hetzelfde document op basis van het Modified British System zouden duiden op positie 52.43'.05"N, 04.39'.07"E, zie ook bijgevoegd kaartje. Door de conversie is de plaats niet helemaal zuiver. In die buurt zijn echter wel een paar hoge duintoppen...

Dit is vlakbij Wn 16. Heeft iemand daar een kaart van dat gebied waar mogelijk een referentie op staat naar de sokkel van deze FUMO 3 of FUMO 5, Tarnname Harri 1?

Groet,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Hans,

Ik ken WN16 helemaal uit mijn hoofd, en er zou eventueel een potentiële locatie zijn in WN16 zelf. Overigens zou in dit geval Harri 1 in het complex gelegen hebben nabij een 'Machinebunker' (volgens BRV, ik kan er uit mijn hoofd naast zitten, Tim verbeter mij svp als het fout is!). Het BRV heeft WN16 (BRV Complex K, (voormalige) gemeente Schoorl) erg slordig opgemeten. Ik heb tussen deze tekeningen nog nooits iets gevonden van een sokkel of voetstuk over een radarscherm. Zou het kunnen dat het scherm òp een bunker gestaan heeft?
Moet daar toch nodig nog wat dingen bekijken, dus ik ga binnenkort opzoek op deze locatie. Prikpen even mee, en dan maar hopen op wat resten beton op deze locatie.

Zie mijn overlay hoe dicht het scherm bij de eerste bunkers gelegen zou hebben...

Groeten,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door hnauta »

Hoi Paul,

Zoals al aangegeven: de conversie van met MBS naar kaartcoördinaten kan een mate van onzuiverheid bevatten. De positie die daar uit volgt is niet de exacte positie, maar westelijk van Wn 16, grofweg 150 m WZW van de positie van Harri 1 op de kaart, is wel een hoge duintop waar mogelijkerwijs zo'n FUMO had kunnen staan.

Pad aflopen tot aan bankje waar de trap links naar beneden gaat. Achter het bankje is een hoog duintop van +35.3 meter. Aan de westzijde is ooit een gedeelte afgefikt. Op en tegen de helling vlakonder deze duintop heb ik destijds wel eens (stukken) beton aangetroffen...

Gr,
Hans
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Dag Hans,

Onzuiverheid met deze documenten is er altijd. Je zit er zo een behoorlijk aantal meter naast. Ik ga eens even met een hoogtekaartje het complex bekijken. Overigens is het misschien ook nog interessant om naar de troepenverdeling te kijken over een aantal jaar binnen het genoemde complex. Als er een speciale eenheid gezeteld geweest is, kan dat misschien de eventuele aanwezigheid van zo'n FuMO in het complex bevestigen.

Kan iemand precies vertellen waar een dergelijk type radar voor gebruikt werd in dit geval. Dus de specifieke functie van een FuMO 3 of 5. Het FuMO principe is bij mij wel helder, maar hoe zag zo'n antenne er uit. enz...

Wordt vervolgt van mijn kant, wat mij betreft!

Groet,

Paul
Jens

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door Jens »

Hoi,
De foto heb ik tot zover nog niet gevonden(heel jammergenoeg). Maar Paul, u zegt dat u binnenkort op die plek gaat zoeken. Ik woon 2 km van de plek af en ken het duin toch best goed. Ik ben erg vaak op de berg geweest die op uw plaatje staat. Maar uw coordinaten zitten iets te veel naar rechts. Als u een stukje naar links gaat zit u boven op de berg, daar hebben erg veel bunkers gestaan waarvan er op dit moment nog 5 betreedbaar zijn.

Ik ben vanmiddag nog even wezen kijken maar heb eigenlijk geen sokkel voor een radar ontdekt. Wat ik wel kan vertellen is dat er daar ook een paar flinke bunkers zijn opgeblazen, dus over de hele berg verspreid liggen grote brokstukken van 1 of meerdere bunkers. Dat maakt het werken met een prikstok, op zoek naar een bunker of sokkel, dan ook erg moeilijk omdat u constant op een brokstuk zult stuiten (net als ik). Als u geintresseerd bent in deze locatie en een gids wilt, kunnen we misschien wel samen gaan!Ik weet niet heel veel af van bunkers, maar heb wel een grote kennis van de omgeving. Ook heb ik veel kennissen die in de omgeving woonden tijdens en na de oorlog en dus eigenlijk in detail kunnen vertellen waar bunkers stonden, welke zijn weggehaald etc. Ik heb al vaak genoeg jaloers naar hun verhalen geluisterd over hoe ze vroeger in de bunkers speelden :oops: .

Ik ben op dit moment zeer gefrustreerd dat ik het boekje met een foto van de radar niet kan vinden, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het bestaat, en op die plek was.
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Jens,

Weet je toevallig welk boekje dat is? (Spreek mij trouwens maar gewoon met 'je' aan want ik ben nog maar 17 ;-).)
In ieder geval ben ik in de herfst waarschijnlijk weer wat vaker in Schoorl en omgeving. Misschien kunnen wij daar dan wel eens gaan kijken. Het duin en het complex op de foto ken ik op mijn duimpje, en ik heb wel een licht vermoeden waar de radar gestaan zou kunnen hebben, dit is waarschijnlijk hetzelfde duin als waar Hans het over heeft. Er is inderdaad het nodige opgeblazen, dat wat er was is misschien nu nog 10% van over.

Groeten,

Paul

PS. Neem anders even via PM contact op!
Jens

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door Jens »

Als ik wist welk boekje het was, had die foto nu al online gestaan ;) . En normaliter spreek ik mensen die ouder zijn als ik altijd aan met "u".
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Jens schreef:Als ik wist welk boekje het was, had die foto nu al online gestaan ;) . En normaliter spreek ik mensen die ouder zijn als ik altijd aan met "u".
Hmm, hopelijk herinner je toch nog wel boekje het was...
Groeten, Paul 8-)
luchtkastelen 40-45

Radar in Camperduin

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Heren,

Zijn we hier niet op zoek naar een olifant, terwijl we tussen zijn poten staan :?:

Als de BRV-fanaten nou eens op zoek gaan naar situatietekening 297 Camperduin en registratietekening Schoorl C19. De situatietekening vermeld een vaste radaropstelling (C20 = WR-sokkel = FuMO214 ?) en 3 mobiele radaropstellingen van onbekend type. Maar bunker C19 (let op het gat in het dak!) is een FuMO-stand mit Zerstörersäule (= FuMO3 ?) die lijkt op een standaard V165 en vrijwel identiek is aan Terschelling P46 (de FuMO3 bunker in de Margot-stelling).

Als deze simpele combinatie van feiten (hoewel... met het BRV blijft het oppassen!) klopt, lagen Harri 1 en 2 dus vlak naast elkaar binnen de stelling Camp/Camperduin (met C of K?). Niet in de buurt van Bernhard, want dat was een Luftwaffe apparaat met een hele andere functie. En niks geen speculaties over locaties, sokkels of rotondes, al ben ik wel benieuwd naar een radar bij de rotonde of op een binnendijk.

Of heb ik nou olifantenp##p in mijn ogen :shock:

Groet, René D.
pauldijkstra

Re: Radar in Camperduin

Bericht door pauldijkstra »

Hoi René,

Scherp, ik heb eerlijk gezegd het BRV alleen van complex K erbij gepakt. Als we via Gyges.dk dit vervolgens controleren wordt het nog leuker, daar staat een fototje van de radar (niet in Camperduin, maar ergens anders)
Afbeelding
en
Afbeelding
en
Afbeelding
(bron: gyges.dk)

Bunker C19 is op twee muurtjes na identiek aan de bunker op Terschelling. Dit verklaart nu waarschijnlijk ook Harri1 en Harri2. Doordat deze zo dicht bij elkaar lagen zouden beide radars wel vaak afgekort zijn. Overigens lag Harri (let op de H) niet bij Camperduin, maar bij Hargen. Grappig eigenlijk!

Voor René, C20 is de WR-Seetakt-Sokkel voor de FuMO 214. C19 voor de FuMO3 (waar kwam die FuMO5) nou vandaan in eerdere berichten hier boven? Zie ook nog even mijn bijlage, om nog even verwarring te scheppen...

Groeten,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door hnauta »

Hallo allemaal,

FuMO 5 als type staat vermeld op een kaart Seetakt Funkmess Einsatz uit april 1945. De zwart/wit scan laat helaas niet zien of deze al in aanbouw was, of alleen gepland. Ik vermoed het laatste.

FuMO 3 als type staat vermeld in het KTB van de Admiral in den Niederlanden in de maandelijkse stand van FuMO's in Nederland tot en met 31 juli 1944. In het overzicht van augustus 1944 staat deze echter niet meer.

In december 1943 (dus voor de komst van de FuMO 3) wordt in hetzelfde KTB gewag gemaakt van de opbouw van een FuMO 24 bij Kamperduin (officiële hedendaagse schrijfwijze Camperduin). Deze komt ook voor op de lijst van februari 1944, maar is op de lijst van maart 1944 plots zonder aankondiging vervangen door de FuMO 3.

Grote vraag is nu of de FuMO 24, FuMO 3 en mogelijk de FuMO 5 allemaal dezelfde Tarnname Harri 1 en dezelfde locatie hebben gehad. Waar staat/stond de bunker C 19 volgens de BRV kaart?

(voor de goede orde, de locatie van de FuMO 214 Harri 2 was 52º 43' 25" N., 04º 38' 29" O is verder bekend, zie in de verte op de foto in de bijlage)

Groet,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Hans,

De FuMO3 stond net een bunker ten zuiden van de WR-Sokkel. Ten westen daar van lag de in een eerdere discussie besproken Kommandeurstand Bergen. Zie kaartuitsnede!

Groeten,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door hnauta »

Hallo Paul,

Mja, klinkt allemaal aannemelijk, vaak waren deze FuMO 3 of 5 Seetakts in dezelfde stelling als een Würzburg te vinden, als ik mij niet vergis was dat ook zo in Wijk aan Zee en bij Huisduinen. Overigens kan ik op een paar andere foto's wel de Kommandeurstand en de Würzburg zien, maar net niet de locatie van bunker C 19, hooguit een hoekje. Een FuMO 3 of 5 Seetakt is sowieso niet te zien. Dat zou op zich kunnen kloppen, omdat er ook geen vermelding meer van is in het KTB AidN na juli 1944.

Op zich leuk dat er een mogelijke locatie uit voortgekomen is, maar het strookt niet met de opgegeven posities van de RAF Intelligence. Zelfs al zou ik een paar cijfertjes wisselen ivm typefouten komt er geen positie uit die enigszins lijkt op die van bunker C 19.

Ik heb een andere foto opgescharreld waarbij de achterzijde van de batterij Camp zichtbaar is, inclusief het gebied met de rotonde - geen radar of iets dergelijks zichtbaar.
Jens, weet je zeker dat je dit niet verward met bijvoorbeeld de Bernhard die op het torenduin in Schoorl op een ronde fundering met rails draaide? Foto's van het opgeblazen scherm staan in Wespennest Leeuwarden deel 3 van Ab Jansen...

Gr,
Hans
Laatst gewijzigd door hnauta op 09 jul 2009, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Harri 1 (Camperduin)

Bericht door jopaerya »

Hallo Heren

In informatie uit eind 1944 waren er 3 x Fu.M.O.3 in Holland ( Goeree , Vlieland en Terschelling )
op die zelfde lijst staat dat er in Holland alleen maar een paar Marine Radarposten zijn met 2 of
meer Seetakt radars ( Walcheren 2 x , Hoek van Holland 2 x , Wijk 3 x , Den Helder 2 x en Terschelling 2 x )
Hans heeft volgens mij gelijk de Fu.M.O. 5 in Kamperduin was gepland want op de lijst 05-1945 staat er nog
geen geografische aanduiding en opstellingshoogte bij .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Radar”