Batterie Waldam

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Batterie Waldam

Bericht door AvB »

Je kan op IGN inderdaad uren dwalen. Prachtige foto's, en het verloop in de jaren is mooi te zien. De meeste kaarten tot 1980 zijn gratis.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

die 219 met de fresco: "Dem nachbar soll's nicht sein zum" behoorde niet tot de MKB M1 "Waldam", maar wel tot het Stützpunkt Rotraud.

Zal een nieuwe map aanmaken in dit forum met meer info over dit stp.

Tom
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Batterie Waldam

Bericht door ducatim901 »

AvB schreef:Je kan op IGN inderdaad uren dwalen. Prachtige foto's, en het verloop in de jaren is mooi te zien. De meeste kaarten tot 1980 zijn gratis.

Dwalen ja maar vinden nee.
Mijn Frans zal wel weer te dramatisch zijn.
Ik kan geen luchtfoto vinden!
En dat terwijl die foto van Waldam me wel laat likkebaarden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

Hoi Jack, ik zal je even opweg helpen dan ;)

http://loisirs.ign.fr/visuPVA.do?cg=djo ... dmVydGU%3D#

Dit is mijn "saved internetpagina" in mijn google chrome waarlangs ik op de kaart kom waar de gratis files staan (links bij cataloge missions). Selecteer hier een datum met een goede resolutie erachter. die met "8000" zijn goede luchtfoto's.
Dan moet je ook nog de vermelding "telechargement gratuit" te zien krijgen als je met je muis cursor over zo'n datum zweeft. enkele deze telechargement gratuits kan je downloaden als je dan op de map op het groene icoontje klikt dat het desbetreffende gebied aanduid. Als je op die groene vierkantig icoontje klikt op de map krijg je een informatiescherm tezien met onderaan links de link: telecharger la photo (blauw vinkje), klik op dit vinkje en de 16.4Mb zware foto zal op JP2 formaat gedownload worden. Eenmaal omgezet met een grafisch programma op PNG worden deze wel 40 tot 50 megabyte zwaar per foto! maar het is zeker wel übergoed materiaal !!

Hopelijk geraak je hier wijs uit ;-)

Tom
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Batterie Waldam

Bericht door rony »

Tom Oliviers schreef:die 219 met de fresco: "Dem nachbar soll's nicht sein zum" behoorde niet tot de MKB M1 "Waldam", maar wel tot het Stützpunkt Rotraud.

Zal een nieuwe map aanmaken in dit forum met meer info over dit stp.

Tom
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Batterie Waldam

Bericht door rony »

Heeft er soms iemand de drie namen op de bunkers gevonden en waarom maken
ze die plannen toch allemaal anders :(
Tom heeft er een mooi gemaakt hier nog een paar andere.
Welke is nu juist :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

Beide plannen kloppen wel een beetje, maar ik zou toch het onderste plan bijhouden, da's het meest correct ;) enkel die twee types 219 (nummers 20) behoren elks tot een ander stützpunkt. de bovenste 219 tot het stützpunkt Ruth (Wn C) en de onderste 219 tot het stützpunkt Rotraud.

In verband met die bunkernamen, hier een plannetje met de drie bunkers: de beobachtungsstand 'Bunker Irman (??)...", Bunker "Gilda (??)" en Bunker "Rosemarie".
1A4 02 -- bunkernamen.jpg
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

In verband met de koepelbunker, de koepel zelf is van het type M 201, de onderliggende bunker (onder de betonkoepel van het type M 201 dus) lijkt het meest op een verkorte type M 296. (bron: Regelbauten der Kriegsmarine)
M201 plan 01.jpg
M 201
M296 plan 01.jpg
M 296

Van dit type bunker met betonkoepel zijn er maar drie in frankrijk gebouwd, waarvan er maar één voltooid was (Waldam). Die andere twee ontgaan me even waar deze juist stonden, maar ik dacht ergens in AOK 7.



Groetjes
Tom
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: Batterie Waldam

Bericht door BunkerKB »

Tommeke,
Volgens mij was er nog een proefopstelling in een buitenwijk van Parijs. Na het terrein zelf ben ik ooit nog aan het zoeken geweest. Al wat er staat zijn torenflats.
gr.Ron
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

Bedankt voor de informatie Ron, net in de atlantikwall van Breskens tot de Somme nog gelezen dat de proefopstelling van dit bunkertype in Gennevillers gebouwd was. (geen idee waar dit ligt, waarschijnlijk daar in de buurt van Parijs?)
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

Een beetje "oud ijzer" dat men vergeten op te halen is op de MKB Waldam:

Open Bedding voor een 15cm SK C/28 kanon (plannr. 32)
016.JPG
017.JPG
018.JPG
019.JPG
Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

Beobachtungsstand (plannr. 08):
001.JPG
002.JPG
003.JPG
004.JPG
004b.JPG
005.JPG
006.JPG
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

007.JPG
008.JPG
009.JPG
010.JPG
Tommeke owns Waldam 8-)
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

Bunker voor Lichtspräch-gerät.
011.JPG
020.JPG
021.JPG
022.JPG
023.JPG
024.JPG
025.JPG
Bij deze, heeft er iemand meer info over het gebruik van die lichtspräch-toestellen en eventueel wat foto's hoe deze eruit zagen? ik ken hier maar bitter weinig over :oops:

Tom
Laatst gewijzigd door Tom Oliviers op 30 apr 2012, 02:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom Oliviers

Re: Batterie Waldam

Bericht door Tom Oliviers »

Koepelbunker met een type M 201 koepel van 750 ton !!!
012.JPG
013.JPG
014.JPG
015.JPG
Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”