15 KVA B -- Stützpunkt Roswitha

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Plaats reactie
Tom Oliviers

15 KVA B -- Stützpunkt Roswitha

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo,

Op de kaart van 1943 vind je een redelijk groot steunpunt in het onderste deel van het dorp "Marck", Stützpunkt "Roswitha". Op de kaart van 1944 is dit nog een klein bolletje (als Wiederstandsnest dan).

Op de luchtfoto van 1961 zie je duidelijk een bunkervorm staan, die onder moderne luchtfoto's onder of vlak naast een villa moet zitten. Herkent er iemand de vorm van deze bunker? Let op de nog aanwezige betonbaan onder deze bunker, zou het hier om een hospitaal kunnen gaan?
1A4 IGN 01 -- BFA.jpg
Verder liggen hier nog een kabelschaltstelle (meer naar het noord-westen) en nog enkele bunkers aan de overkant van het kanaal ten oosten van Marck. In 1943 behoorden deze ook tot het Stützpunkt "Roswitha".

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: 15 KVA B -- Stützpunkt Roswitha

Bericht door rony »

Tom is dat die hospitaalbunker(118c) van die houthandelaar niet?
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Tom Oliviers

Re: 15 KVA B -- Stützpunkt Roswitha

Bericht door Tom Oliviers »

Die 118c ligt meer naar het westen van deze bunkerlocatie (op pakweg 1260m vogelvlucht)... vraag me ook af of die 118c nog wel bij Roswitha behoord. er lag nog een ander StP in Marck (kan even niet op de naam komen).

Nuja, twee hospitaalbunkers op 1260m van elkaar zou wel absurd zijn. Misschien is die bunker onder die rode pijl dan een kommandobunker? die vorm doet me eerder aan een waterbunker (658 ofzo) denken, maar ie is groter dan een 621...

Tom
Tom Oliviers

Re: 15 KVA B -- Stützpunkt Roswitha

Bericht door Tom Oliviers »

Die 118c ligt dichter bij het Stützpunkt "Rosmarin" Rony. Ik weet het, bijna alle bronnen vermelden die 118c bij Roswitha, maar Roswitha lag aan de zuidkant van marck, meer bepaald tegen dat kanaal. Rosmarin daarentegen lag aan de Westzijde, vlakbij die 118c dus.

Tom
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”