Vliegveld Hemiksem en Hingene

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Plaats reactie
Weikich

Vliegveld Hemiksem en Hingene

Bericht door Weikich »

Hallo iedereen,

wie heeft er meer informatie over de twee voormalige duitse vliegvelden te Hingene en Hemiksem?
Van Hemiksem is er nog een betonnen vliegtuigtoren over, van Hingene een vliegtuighangaar...

Over Hemiksem hoor je vaak dat dit een schijn-vliegveld was, maar daarbij stel ik me dan de vraag waarom de duitsers er dan een volwaardige betonnen gevechtsstand (SK toren) gebouwd hebben.
Verder heb ik er ook nog nooit iets van duits documentje over gezien.

Heeft er iemand meer info hierover? eenheden eventueel?

Gr.
Tom Oliviers
Bunkerfreaks Antwerpen
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vliegveld Hemiksem en Hingene

Bericht door ducatim901 »

Ach Tom,
Dat gebeurde in Nederland ook.
Daar kon de bemanning voor de verlichting en het onderhoud van evt. nepvliegtuigen tijdens een aanval een onderkomen in vinden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Weikich

Re: Vliegveld Hemiksem en Hingene

Bericht door Weikich »

001.jpg
002.jpg
003.jpg
Over hingene heb ik dit al gevonden: http://www.aviationheritage.eu/nl/conte ... igputten-0

maar eventueel duitse documentjes zijn meer dan welkom (ik verzamel die, ik geloof amper nog iets zonder zo'n documentje gezien te hebben)

Gr.
Tom
Weikich

Re: Vliegveld Hemiksem en Hingene

Bericht door Weikich »

Heb ondertussen toch al het één en het ander gevonden op het internet, heb dit samengebundeld en op men website gepost:

http://bunkerfreaks.org/viewtopic.php?f=102&t=76

Het vliegveld van Hemiksem was voor het uitbreken van de oorlog een noodvliegveld voor de Belgische luchtmacht. Toen de Duitsers aan de macht kwamen, waren zij van plan om dit vliegveld verder uit te bouwen en te laten dienen in unternehmen seelöwe (daarom werd die betonnen toren gegoten.) nadat unternehmen seelöwe afgelast werd, werd dit vliegveld ook niet verder gebruikt. Om het geleverde werk niet verloren te laten gaan, gebruikten de Duitsers de reeds bestaande infrastructuur als afleidings vliegveld met houten vliegtuigen om de geallieerden te misleiden. S'nachts werd hier overdreven veel licht gebruikt om het vliegveld te verlichten, maar de geallieerden hadden dit snel door. Er zouden houten bommen gedropt worden door Engelsen onder het motto (wood for wood) om de duitsers belachelijk te maken. Volgens een locale boer te Hemiksem zou dit ook effectief gebeurd zijn (bron: internet)

Dit lijkt me een redelijk logische uitleg waarom die betonnen toren daar dus staat, want ik kon maar niet geloven dat men zomaar een betonnen toren zou bouwen voor een dummy vliegveld. met deze verklaring is het al meer aannemelijker vind ik ;)

Gr. Tom
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”