Nationaal archief Den Haag.

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Juttertje

How To Nationaal archief

Bericht door Juttertje »

Nu ben ik voornemens om binnenkort een keer naar het nationaal archief te gaan voor een kijkje in het "bunker-archief"(BRV)

Na wat zoeken op de website van het NA heb ik wel het volgende gevonden : :roll:

Detailgegevens archief
Naam
Ministerie van Defensie: 2e Geniecommandement Bureau Registratie Verdedigingswerken (Bunkerarchief)
Periode
1923-1992; merendeel: 1946-1987
Omvang
33,80 meter en 9850 bladen kaarten; 1121 inventarisnummers.
Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.

Toegang
2.13.167 - Inventaris van het archief van het 2e Geniecommandement, Bureau Registratie Verdedigingswerken "Bunkerarchief" van het Ministerie van Defensie, (1923) 1946-1987 (1992)


Mooi natuurlijk, maar als ik de beschrijving van het archief lees, heb je ook een inventarisnummer nodig, deze staan (volgens mij) niet op de website....
Is deze ergens anders te vinden, want lijkt mij dat je zeer gericht moet gaan zoeken.....?
Of iets van een inventaris welke nr's over welke delen van NL gaan...... (of hoe dat ook werkt)

Nu is mijn vraag of er wellicht een "ervaren rot" is die misschien een soort "how to" zou kunnen maken voor mensen die echt een leek zijn op het gebied van archieven (zoals ondergetekende) "tips en Trucs" ofzo....

Misschien neemt dit voor anderen welke er nog nooit geweest zijn een drempel weg om toch te gaan,
Zo zullen de vragen om kaarten en info bij andere forum-leden afnemen en zal men zelf meer kennis vergaren wat weer leidt tot meer kennis op het forum.
Zo krijgen ook de "beginners"een idee hoeveel werk/tijd en geld het kost om info te verzamelen .
(en kunnen dit soort topics voorkomen worden viewtopic.php?f=46&t=530) ;)

Misschien een slecht idee dit, maar zelf zou ik er veel aan hebben, wil tenslotte mijn tijd daar zo effectief mogelijk gebruiken en niet een halve dag kwijt zijn aan zoeken hoe het archief werkt....
pauldijkstra

Re: How To Nationaal archief

Bericht door pauldijkstra »

Hoi,

Hij staat al sinds deze digitaal uitgekomen is op mijn website. Dit is was ook al ergens te vinden op het forum, maar hier de link: http://atlantikwall.pauldijkstra.nl/pdf ... rchief.doc" target="_blank

Veel plezier ermee, als je vragen hebt: mailen, forum weet ik veel ;-)

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: How To Nationaal archief

Bericht door Remco de Goede »

Ik dacht ik print de lijst even :o ff pakje papier extra in de printer gestopt, komt beetje rook uit mn baas zn oren :lol:
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: How To Nationaal archief

Bericht door PdK »

Juttertje, goed initiatief. Daar gaan hopelijk wat armen omheen.

Handige tips voor het Nationaal archief is de reservering van eventueel een fotografeertafel. Denk je veel te willen dupliceren dan kun je (betaalbaar) kiezen tussen kopieëren of fotograferen.
Fotograferen is daarbij het goedkoopste. En met het reserven van de tafel ben je zeker van een plekje.
Reserveren kan via de website of ter plekke.

De inventaris van Paul zijn site, vind je ook daar weer terug in een map. Dus uitprinten is niet persee nodig.

En laten we zeker elkaars ervaringen delen. Ook met betrekking tot andere archieven.
pauldijkstra

Re: How To Nationaal archief

Bericht door pauldijkstra »

Wat ik persoonlijk minder vindt, is dat kopieën bestellen vanaf de luie stoel niet meer mogelijk is. Hierover heb ik ook al driftig gecommuniceerd met het NA, maar ze doen helaas niets met mijn beschaafde commentaar...
Moet er ook nodig eens even een dag heen te fotograferen:D

Succes Jutter!

Gr,

Paul
Juttertje

Re: How To Nationaal archief

Bericht door Juttertje »

Die inventarislijst is idd al een grote hulp.... archief is omvangrijker dan ik dacht :shock: , denk dat ik aan kopietjes wel een paar honderd euro kan stukslaan, en dan is het nog enkel van den helder... ;)

Misschien dat foto's de oplossing zijn, is dit vrij toegestaan? (dacht dat ik iets gelezen had dat je toestemming moet vragen en onder begeleiding foto's mag maken.....) dan kan ik beter een krantje meenemen voor die man die erbij moet blijven, :D dagje foto's maken ;)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: How To Nationaal archief

Bericht door PdK »

I.p.v. de krant raad ik comfortabele schoenen voor je zelf aan die dag. Het staan achter die tafel ga je voelen na heel Den Helder :)
Fotograferen is toegestaan, maar je dient bij de beveiliging (na de receptiebalie, waar je ook nog een pasje krijgt) een formulier aan te vragen. Die wordt vervolgens ondertekend door de toezichter bij de fotografie tafels. En meekijken doen ze via een camera in het plafond. Daarnaast kun je telkens maximaal een half uur reserveren geloof ik.
Maar ik zelf deed de laatste keer om elk half uur reserveren, voor de hele dag. Dan kon ik een half uur in de mappen bladeren, uitzoeken en vervolgens een half uur fotograferen.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Nationaal archief Den Haag.

Bericht door ErwinZ »

Ik ga morgen even naar eht archief in Den Haag voor een W02 gerelateerd onderzoek wat niet zoveel met bunkers te maken heeft. We hebben een afspraak, maar ik vroeg me af of er iets te vinden is over bunkers en dergelijke in een openbaar archief aldaar, mocht er nog wat tijd over zijn.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Nationaal archief Den Haag.

Bericht door maarten-stahlbeton »

viewtopic.php?f=53&t=900" target="_blank
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nationaal archief Den Haag.

Bericht door ErwinZ »

Oh! dom van mij :D
Dan mag deze weg / op slot.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Nationaal archief Den Haag.

Bericht door PdK »

Dit onderwerp heb ik heropend. De BRV discussie staat eigenlijk los van het Nationaal Archief en behoud zijn eigen onderwerp.

Overige onderwerpen m.b.t. het Nationaal Archief in Den Haag kunnen nu hier in worden besproken/verplaatst.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nationaal archief Den Haag.

Bericht door ducatim901 »

Gelijk het goede nieuws van de laatste tijd maar eens even posten;
In het NA zijn er flink wat dingen veranderd mbt de studiezaal, voor de meesten van ons zal dit als musiek in de oren gaan klinken!
Even puntgewijs;
1) In de hele studiezaal mag nu gefotografeerd worden
2) Een dispensatieformulier voor je camera hoef je niet meer aan te vragen.
3) Voor besloten archieven is er achterin bij de kasten met inventarissen een hoek gecreeerd hier is altijd een beveiliger aanwezig die deze hoek in de gaten houd (waardoor dus de rest van de studiezaal minder belast wordt).
Goed nieuws dus!
Zo wordt het nog leuker om naar het archief te gaan........nu moet het alleen nog gaan dooien.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nationaal archief Den Haag.

Bericht door tim »

ha jack, dat klinkt zeker als muziek in m'n oren... als ik volgende week de kans krijg, ga ik weer eens een bezoekje brengen :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Nationaal archief Den Haag.

Bericht door Rene Ros »

ducatim901 schreef:Zo wordt het nog leuker om naar het archief te gaan........nu moet het alleen nog gaan dooien.
Mmm, ik voel me altijd een crimineel als ik binnen kom. Wordt nog net niet gefouilleerd. Norse bewaking. Laptop open of er geen papier tussen zit. Alleen potlood mee. Gedoe zonder goede reden te geven.
Heb toestemming voor NSB-archief gekregen, dat is nog erger. Mag niets/nauwelijks kopieren om personen te beschermen terwijl je tevoren een verklaring moet tekenen dat je geen persoonsnamen openbaar maakt en teksten ter goedkeuring aan NA voorlegt. Privacy begrijp ik volkomen maar een beetje dubbelop waardoor het onwerkbaar wordt: mag alleen aantekeningen met potlood en papier maken. Of op laptop zonder camera functie.

René
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nationaal archief Den Haag.

Bericht door Remco de Goede »

Rene Ros schreef:Norse bewaking.
René
Hoe zou jij kijken als je heel de dag achter dat bureautje bij de deur moet zitten ;)
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”