nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

De Stützpunktgruppe Delfzijl
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door duracel konijn »

Hoi , met Wolter
ik heb nog een paar foto's van bunkers uit de omgeving van Delfzijl.
een paar foto's heb ik zelf gemaakt.
Ik weet nog een bunkertje in Appingedam, maar daar heb ik geen foto van. Hopen dat het me lukt om de foto's er op te zetten.
mvg Wolter
Zeebadweg bunker nabij oorlogsmuseum 1965.jpg
Zeebadweg bunker bij speeltuin 1965.jpg
OVMG_0470_001.jpg
bunker koperweg.jpg
IMG_4597.JPG
y 039.jpg
Zeebadweg afbraak bunkers tegenover zwembad 1966.jpg
Delfzijl luchtfoto 1.jpg
Zwembad 1950.jpg
Groeten_uit_Delfzijl_01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door duracel konijn op 10 mar 2009, 21:15, 6 keer totaal gewijzigd.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door ErwinZ »

Die 2 z/w zijn erg intressant!

"tobruk naast het spoor Delfzijl Appingedam"
Dit was een bunker voor een zoeklicht.

"bunker bij Jukwerd"
Waarvan er nog maar 1 staat helaas. Vanaf dit punt liep er richting het Damsterdiep een ant-tankgracht.
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door duracel konijn »

Hoi Wolter hier, dat van die zoeklicht wist ik niet.
hoe wist je dat deze bestemd was voor een zoeklicht?, zo dicht naast het spoor had ik dit niet verwacht.
aan de andere kant van het spoor op die zelfde plek licht ook nog een stuk beton, rechthoekig volgens mij.
ik ben er al heel lang niet meer geweest.
Ik zal weer eens wat foto's gaan maken in de buurt.
Ik zal ook proberen een foto te maken van het bunkertje bij de groeve sluis te Appingedam.
En inderdaad, vroeger stond bij Jukwerd aan de andere kant van het spoor ook een.
Ik heb ook een lucht-foto van Biesum (mijn moeder is hier geboren, het huisje midden op Biesum),
hier staat ook nog een bunker op, (volgens mijn moeder stond er ook nog een kleinere bunker bij'.
Als ik meer foto's verzameld heb, dan zal ik ze op de site zetten
Laatst gewijzigd door duracel konijn op 10 mar 2009, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Achtung! Feind Hört Mit!
pauldijkstra

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door pauldijkstra »

ErwinZ schreef:Die 2 z/w zijn erg intressant!

"tobruk naast het spoor Delfzijl Appingedam"
Dit was een bunker voor een zoeklicht.

"bunker bij Jukwerd"
Waarvan er nog maar 1 staat helaas. Vanaf dit punt liep er richting het Damsterdiep een ant-tankgracht.
Beste Wolter en Erwin,

Ik ben het wbt. die Tobruk niet eens. Waarschijnlijk is dit de benaming die het BRV aan deze bunker heeft gegeven, dat is dus absoluut niet betrouwbaar. Ben ook wel benieuwd hoe Erwin aan deze benaming komt.

Gr, Paul
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door ErwinZ »

Ik kwam toevallig een kaart tegen vandaag in het BRV. Daar stond het aangeduid als Z(nummer). De andere lokaties op die kaart waren wel bekende zoeklicht lokaties. Volgens mij was de lokatie Biesum ook aangeduid als zoeklicht. Ik wou nog een foto maken van die kaart maar ik heb het maar gehouden bij Termunten. Maar ik kan het heel goed mis hebben ;)

Bij de Groeve I stonden 4 bunkers, in het bos aan de andere kant van de weg ligt/lag nog een ruine van een bunker. Bij de Groeve II stonden 2 bunkers. Ook bij de dijk meer richting de manage stonden nog 3 exemplaren. Eigenlijk stond er verbazingwekkend veel.

Wanneer is dat oorlogs museum in Delfzijl weggegaan? Er staat mij wel iets van bij nog en dat vliegtuig komt me ook bekend voor.
pauldijkstra

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door pauldijkstra »

ErwinZ schreef:Ik kwam toevallig een kaart tegen vandaag in het BRV. Daar stond het aangeduid als Z(nummer). De andere lokaties op die kaart waren wel bekende zoeklicht lokaties. Volgens mij was de lokatie Biesum ook aangeduid als zoeklicht. Ik wou nog een foto maken van die kaart maar ik heb het maar gehouden bij Termunten. Maar ik kan het heel goed mis hebben ;)
Erwin, 'Z-nummers' zoals jij zegt zijn 'Zelfstandige werken'. Bij zoeklichtopstellingen staan vaak meerdere bunkers (o.a. voor voeding van het zoeklicht). Het lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk, ik vind het knap als je op dat betonnen bunkertje een zoeklicht met minimaal een diameter van 60cm kan plaatsen.
Groet,
Paul
PS. Verder leuke vondsten hoor, ik ben er geloof ik in 2005 ofzo nog geweest in Delfzijl. Nog wel leuke bunkertjes daar in die omgeving...
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door duracel konijn »

Hoi Erwin en Paul, ik ben een beetje nieuw op het Forum en helaas ook op het internet.
Even over dat bij de groeve, ik zal meer informatie moeten vergaren, want dat heb ik nooit geweten. Ik wist dat er op prive terein een bunkertje stond maar dat was ook alles, en ik heb er verder ook niemand over gehoord, wel eens over een stukje beton wat vroeger ergens bij mij in de buurt!. Ik woon er ongeveer een kilometer vanaf. Ik heb ook gewoon te veel hobby's.
Even over dat Vliegtuig, Het gaat om een Spitfire, de MJ271. Het werd in Delfzijl een museum object op 6 Jan 1959.
Het museum ging in 1976 dicht. Ik dacht er ook herrineringen aan te hebben, maar ik ben 36 dus toen was ik pas 4!.
Ik heb op mijn werk ook al eens een foto gezien met een ander vliegtuig op het dak.Even over Biesum, Ik zal in de toekomst de foto's van mijn ouders even bekijken, er staat mij bij dat ik ooit een foto heb gezien van Biesum met 2 bunkers, maar dat is heeel lang geleden, ik bekeek net de lucht foto van Biesum. de tweede Bunker staat misschien wel onder een hooikap? ( of hoe heet zo'n ding!), maar dit weet ik niet zeker, Wat mij bij staat is een foto met twee bunkers maar geen hooikap. Nu stop ik ermee, Het typen ben ik niet gewend.
Biessum Luchtfoto.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door ErwinZ »

Ok weer wat geleerd :) Ik kwam de kaart van Delfzijl ook toevallig tegen dus ook vluchtig bekeken. Maar goed ik ga zeker nog een keer terug naar BRV voor Delfzijl en omstreken.

Ik weet wel dat er bij Biesum nog een stenen gebouw staat met een betonnen dak. En dat museum ken ik dan ook van fotos dan, want in 76 was ik er nog niet :D

Mocht je nog fotos van Fiemel tegenkomen dan hoor ik dat graag :)
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door duracel konijn »

Hoi allemaal, op Farsum.net staan nog leuke foto's.
wist je dat?
MVG Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
jw_zijlema

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door jw_zijlema »

ErwinZ schreef:Ik weet wel dat er bij Biesum nog een stenen gebouw staat met een betonnen dak. En dat museum ken ik dan ook van fotos dan, want in 76 was ik er nog niet :D
Bedoel je toevallig deze?
Afbeelding
Deze staat een paar honderd meter ten noordwesten van het dorp(je).
Op oude luchtfoto's van Biessum e.o. is dit bouwwerkje echter niet terug te vinden.

M.vr.gr,
Jan Willem
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door ErwinZ »

Yes, die bedoel ik. Verder heb ik daar ook geen info over.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door ducatim901 »

Leuke foto's zeg!
Het is nog steeds jammer dat er maar zo weinig van is overgebleven, vooral van de Zeldzame types, gelukkig hebben we er nog een paar.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jw_zijlema

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door jw_zijlema »

Nog 2 foto's van de tobruk langs de spoorlijn.
Afbeelding
Afbeelding

En de bunker aan de Koperweg, gezien vanaf scheepswerf Niestern Sander.
Afbeelding

M.vr.gr,
Jan Willem
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door duracel konijn »

Hoi, heb nog wat op een oude foto ontdekt, (zoiets had ik ook al eens gezien op Fort Ellewoutsedijk), een betonnen constructie op een bestaand bouwwerk, op het waterpoortje.
Als je goed kijkt op de luchtfoto van de dijk , dan zie je in het kleine bochtje van de dijk een nederlandse kazamat, heel klein, verder heb ik hier nog geen foto van gezien.
ik moet ermee ophouden , ik ben aan't werk.
PS leuke foto's allemaal.
MVG Wolter
Delfzijl luchtfoto 6.jpg
zeeland 1 011.jpg
Zeemanshuis Waterpoort.jpg
Delfzijl luchtfoto 1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
jw_zijlema

Re: nog een paar bunkertjes uit de omgeving Delfzijl

Bericht door jw_zijlema »

Nogmaals de bunker van Biessum.
Deze foto's vond ik op m'n HD, herkomst niet bekend.
Of de bouwwerkjes aan de overkant van de weg er bij horen weet ik niet.
Afbeelding

Luchtfoto van Biessum.
Links in het veld zijn loopgraven te zien, rechts onder een anti-tankgracht.
De bunker is in het dorp te zien, op ca. één uur.
Afbeelding

Gr. Jan Willem
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”