Koude Oorlog 4.
Bunkers in Nederland - deel 1
Tijdens mijn twee plaatsingen in Zeist, bij het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten(CTL) hield ik mij voornamelijk bezig met NATO plannen en Tacevals. Over beide onderwerpen is veel te schrijven, maar dat komt later in een apart artikeltje nog aan bod.
In de jaren ’50 was de Kon. Luchtmacht (KLu) verdeeld in een 5-tal Commando’s. Twee van die Commando’s hadden direct te maken met de inzet van vliegtuigen. Dat waren het Commando Luchtverdediging (CLV) in Zeist en het Commando Tactische Luchtstrijdkrachten in Zeelst (bij Eindhoven). Ergens rond 1975 zijn als bezuinigingsmaatregel (‘voor het verbeteren van de efficiency’…heette het dan) beide Commando’s samengevoegd op de locatie Zeist .
Daarnaast bestond er op een andere locatie in Zeist het Commando Luchtmacht Opleidingen, oorspronkelijk afkomstig uit Arnhem, dat later ook bij het ‘grote’ CTL werd gevoegd.
In oorlogstijd werd de Oorlogscommandostructuur van de KLu van kracht. De beide Commando’s CTL en CLO werden dan samengevoegd en vormden de Reserve Oorlogsstaf van de Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten uit Den Haag. Dat klinkt ingewikkeld, maar de uitleg is tamelijk simpel. Men ging er van uit dat Den Haag met al zijn staven al in een vroeg stadium van een conflict zou worden aangevallen en mogelijk uitgeschakeld. In dat geval zou de reserve oorlogsstaf in Zeist het bevel over de KLu naadloos overnemen. Na latere reorganisaties werd dit de OS/TL genoemd, de Oorlogs Staf Tactische Luchtstrijdkrachten.
Deze oorlogsstaf zat in de vroegere Duitse Caesar bunker aan de De Breullaan in Driebergen. Het gebouw was in 1952 door de KLu als SOC in gebruik genomen, eind jaren’50 veranderde de functie van het gebouw en werd het de oorlogscommandopost van het CLV en later het CTL. In de jaren’50 is de bunker gecamoufleerd door er bakstenen muren met valse ramen omheen te zetten. Deze camouflage heeft er tot het einde omheen gestaan.
De bunker was doorlopend bezet door het personeel van het Verbindingscentrum en de bewaking. De commandopost werd alleen tijdens de 2-jaarlijkse oefening WINTEX volledig bezet. Hier zou ik iets over de diverse NATO-oefeningen moeten uitleggen, maar om het overzicht te behouden doe ik dat achter aan dit stukje.
Toen ik in 1979 voor de eerste keer in Zeist werd geplaatst, ontdekte ik tot mijn verbazing dat ik de bunker en de grote oefeningen in mijn portefeuille had. Bij mijn eerste bezoek trof ik een koud en donker gebouw aan. Om er een beetje redelijk functionerende commandopost van te maken moest er een hoop gebeuren. De indeling mocht niet worden veranderd, maar met een aantal ingrepen, zoals projectoren voor de kaarten en informatieborden aan de muur werd het geheel wat gemoderniseerd. De grote hal werd bezet door de Sectie Logisitiek, die uit allerlei verschillende bureaus bestond zoals: Bewapening, Transport, Electronica, Radio en Radar en nog wat meer.

Dit plaatje uit het boek ‘BandBox’ van Cees Hogendijk vond ik ergens op internet. Het zag er in mijn tijd precies hetzelfde uit, alleen de plottafel was verdwenen.
In de glazen hokken waren de kantoren voor de Commandant en zijn Hoofdofficier toegevoegd (dat was ik zelf ) in het midden, links en rechts daarvan de Sectie Luchtoperaties, Grondverdediging, en functionarissen als een juridisch en een medisch adviseur. Verder de Verbindingsdienst en de Personeelsdienst op de bovenste verdieping. Omdat de KLu in oorlogstijd onder operationeel NATO- commando stond, was de OS TL niet rechtstreeks betrokken bij de planning van luchtoperaties, dit gebeurde door NATO in het Joint Operations Centre in ‘de Berg’ in Maastricht. Om een goed oog te houden op de operaties werd altijd een National Liaison Team onder leiding van een vlieger naar Maastricht gestuurd. Per telex of door gebruik te maken van een speciale beveiligde telefoon konden zaken tussen de OS/TOL en het liaison Team bij NATO in Maastricht worden besproken. Die beveiligde telefoon was een onding. Het vervormde je stem enorm en je moest daarom heel langzaam praten. Het vervormde ook de achtergrondgeluiden, zodat iemand continu klonk alsof hij onder invloed van geestverruimende middelen was!
In de OS/TL draaiden we met 3 ploegen, 12 uur op, 24 uur af – dat kun je heel lang volhouden. Het grootste probleem was dat de bunker maar heel langzaam opwarmde en pas tegen het einde van een oefening warm werd. Bij de volgende WINTEX, twee jaar later, lieten we de verwarming 2 weken van tevoren aanzetten, en dat verbeterde de situatie aanmerkelijk.
Verder nog een aardige anekdote. Op een zeker moment waren in de bunker aparte damestoiletten aangelegd. Toen wij de bunker betrokken was het verplicht om een evacuatieoefening te houden. Onder grote hilariteit ontdekten we dat de damestoiletten ervoor waren gebouwd, en dat je het noodluik alleen via het linker damestoilet kon bereiken!
De bunker is verkocht en is nu een kantoorgebouw. Een van de zijwanden is van echte ramen voorzien zodat licht en lucht naar binnen kunnen komen.
NATO Commando Post Oefeningen (CPX)
CPX waren oefeningen voor staven, waar dus geen troepeneenheden in het veld meespeelden, maar alleen tussen staven werd gespeeld. Er waren er drie waar de KLu aan meedeed:
WINTEX/CIMEX , CRESTED EAGLE, ABLE ARCHER.
WINTEX werd in februari/maart van de oneven jaren gehouden. Hieraan deden alle militaire staven in Nederland mee, maar ook de diverse Ministeries, en organisaties als de NS. Er was zelfs een oefenministerraad, zodat de politici hun rol mee konden spelen. De oefening duurde 2 weken 24 uur per dag. De hoeveelheden heen en weer vliegende telexberichten waren gigantisch, en na een paar dagen liep het hele systeem ‘vol’ en vervolgens ook vast. Iedereen zat met grote hoeveelheden papier om zich heen. Soms werd midden in de oefening een pauze ingelast, zodat alle berichten weer een beetje binnen normale tijden aankwamen. Voor onze staf en de KLu-onderdelen liep de oefening vaak erg traag en het was dus niet erg opwindend. Het ging allemaal over de hogere besluitvorming op NATO en Regeringsniveau. We kregen daarom niet alles mee wat er speelde.
CRESTED EAGLE, werd in de even jaren gehouden. Een oefening van een week, met een duidelijk hoger tempo, vooral omdat het politieke deel daar niet werd gespeeld. We deden als staf niet alle jaren mee, en soms met een beperkte bezetting.
ABLE ARCHER, een oefening op het hoogste niveau, waar wij als OS/TL niet aan meespeelden. Alleen de Luchtmachtstaf speelde in deze oefening. Het doel was het beoefenen van de procedures rond de inzet van atoomwapens. Daar is ergens begin jaren ’80 nog eens bijna ellende van gekomen, toen de Russen zichzelf hadden wijsgemaakt dat oefening Able Archer een dekmantel was voor een aanval op de Sovjet Unie. De Russen hebben toen hun nucleaire strijdkrachten op een hoge staat van paraatheid gebracht om het Westen onmiddellijk aan te kunnen vallen. Gelukkig is er niets gebeurd, maar het schijnt heel dichtbij een ramp geweest te zijn. Dit alles is pas na 1989 in de openbaarheid gekomen.
Het volgende stukje gaat over NATO plannen en de bunkers in Den Haag.