Antitank muur in Rotterdam

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Annelies

Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Annelies »

Een jaar of twee geleden heb ik eens wat oude kronieken over Rotterdam ingekeken van een buurman, voordat hij ze ging verkopen.
Daarin kwam ik een aantal foto's tegen van een tankmuur die tijdens de oorlog in Rotterdam heeft gestaan.
Dit was compleet nieuw voor me en ben er daarna ook nooit meer wat over tegen gekomen.

Weet iemand hier iets van?
En weet iemand misschien waar deze muur precies gelopen heeft?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door AvB »

Ik ben in het archief in Rotterdam een paar foto's tegengekomen van muren in Rotterdam.
Het gebied bij de Westzeedijk is logisch want daar achter lagen alle hoofdkwartieren in villa's
met bijbehorende bunkertjes (die lagen voornamelijk in de groenstrook van de Parklaan) maar
ook in de hofjes tussen de huizenblokken en in de tuinen.
Daar resteert zo ver ik weet nog een bunker en wel achter villa Roozenlust, het voormalige
Kommandantur, nu een advocatenkantoor.
Interessant detail voor wie denkt dat alles plat ging in R'dam in 1940. De kerk op jou foto is in de
jaren zestig gesloopt, samen met nog veel andere kerken in R'dam.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Annelies

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Annelies »

Een bezoek aan het Archief in Rotterdam staat al op mijn programma, ik zal dan ook eens kijken of ik hierover meer te weten kan komen.
Ik kijk net in "Duitse bunkers in Nederland" en zie inderdaad dat er een Luftschutzraum aan de Parklaan heeft gestaan.
De andere bunkertjes zullen dan waarschijnlijk wel Vf's zijn geweest. (Als de gegevens in het boek tenminste kloppen)
Joop Schreuder †

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Annelies,

Er waren een aantal tankmuren en tankgrachten in Rotterdam Centrum:
Bij de Maastunnel ('s Gravendijkwal/Drooglever Fortuijnplein/Gerrit Jonghweg) een hele dikke met een paar Tobroeks en een doorlaatopening bij de Gerrit Jonghweg,
over de Westzeedijk tussen het Diaconessenziekenhuis en de kerk eentje met een doorlaatopening en Tobroek (die van je foto).
daarnaast op de kruising van de Van Vollenhovenstraat een mooie
even verder op de Scheepstimmermanlaan eentje met doorlaatopening.

Verder nog muren in West bij de havens thv het Marconiplein en in Zuid bij de Waalhaven, de rijksweg nabij het Feijenoordstadion en richting Pernis
De techniek van het uploaden van een bestand laat het even afweten maar ik zal zsm even een verzetskaart en een luchtfoto van het centrum bij het bericht zetten.

En ook in het centrum nogal wat bunkers voor munitie, telefoon, een hospitaal, gruppenunterkunft, Pak en MG en dergelijke
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door AvB »

Over die LS en Vfjes dat klopt.
In het archief liggen mooie prenten van De Beer vlak na de oorlog en tijdens de sloop.
Over de bunkers aan de Parklaan heb ik weinig kunnen vinden.
Maarja, het bezoek is alweer 10 jaar geleden en inmiddels ben ik ouder en wijzer.. ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Annelies

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Annelies »

Joop,

Ik heb nooit geweten dat er door de bezetter zoveel gebouwd is in rotterdam :o
Wel interessant om eens verder uit te pluizen.
Ik ben benieuwd naar de kaart en luchtfoto!

Arthur,

Deze tekeningen ken ik idd.
Ik geloof dat ik een paar dagen extra uit moet trekken voor mijn bezoek aan ;) het archief
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door ducatim901 »

Ha die Annelies,
Ik denk dat er in en om Rotterdam toch wel meer dan twee honderd bunkers gebouwd zijn, hospitaalbunkers, schnellbootbunkers, aggregaatbunkers, tobruks en Luftschutzbunkers.... variatie genoeg lijkt mij!!
Groeten
JACK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
bunkerboy
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:56
Locatie: Maassluis

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door bunkerboy »

Ik heb ooit gelezen in het Rotterdams Nieuwsblad dat de tram door een opening van de anti tank muur kon rijden , en dat dat maar net paste , daar kwam een Duitse soldaat te laat achter , want hangend aan de tram kwam deze op ongelukkigerwijze tussen muur en tram en kwam om het leven . En ergens moet ik nog een foto van de desbetreffende muur en het artikel hebben , ik ga op zoek. Groeten Henk.
Goof

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Goof »

Van de antitankmuur in de van Vollenhovenstraat stond eind jaren 1950 nog een halve meter lengte tegen een woonhuis. Helaas heb ik er geen foto's van, maar ik heb hem wel met eigen ogen gezien. En in de zg. muizenpolder achter de Westzeedijk moeten nog een paar bunkers staan. ik zou weer eens moeten gaan kijken...
Joop Schreuder †

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Joop Schreuder † »

Hierbij het beloofde verzetskaartje van de tankmuren rondom de zeedijk
Tankversperringcentr2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Annelies »

Bedankt voor de kaart Joop, leuk!
Goof

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Goof »

Interessant! Nooit geweten dat er ook nog een antitankgracht lag!
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Mir »

Annelies,
Ik heb tijdens het bezoek aan het NIMH een rapport van de militaire situatie in Rotterdam in December '44 gekopieerd. Spoorstaven, tankgrachten, MG nesten, pikkeldaardversperringen, woonplaatsen van belangrijke lui, muren, opslagplaatsen, bunkers, als je dat zo leest is er bijna geen straat in Rotterdam waar niet iets van de Duitsers te zien was.

Maar dat kaartje is geweldig, dan zie je waar alles lag, ipv dat je het je in moet denken.
Kunnen wij daar ook ergens in een archief aan komen?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Ruud »

Mirjam schreef: Kunnen wij daar ook ergens in een archief aan komen?
Eehh .. afspraak maken en binnen wandelen ... toch!?

Uit het KTB Kommandierenden Adm. Frankreich:
Bau von Luftschutzraumen (L.S.R.) in Nähe der Leigplatzen von Kriegsfahrzeugen.
Rotterdam für 600 Mann.
1,20 meter starke Decken (eea naar paln van Lufgau Kdo berlin).

Verder in dit KTB een hele serie foto's van de batterijen aan het Kanaal. Grappig is dat de in bouw zijnde tunnel onder het Kanaal door genoemd wordt (tussen de batterijen M2 en M3) .... en ook nu al 'gezeur' over de aanlevering van bouwmateriaal.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Antitank muur in Rotterdam

Bericht door Mir »

Ruud schreef:
Mirjam schreef: Kunnen wij daar ook ergens in een archief aan komen?
Eehh .. afspraak maken en binnen wandelen ... toch!?

Ja waar dan? (Goed lezen Ruud :D )Rotterdams archief dan? Of niet dan? ;)
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”