Verdedingswerk "Mook" ?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Vin1

Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door Vin1 »

Kan iemand bevestigen deze bunker op de foto een onderdeel was van de verdedigingswerken bij Mook (Limburg)
Ik dacht namelijk dat er alleen maar de Kazemat bij de brug? Naar mijn weten zat hier geen geschutskoepel op.
Maar volgens de fotoinfo zou dit "Mook" moeten zijn?

Kan iemand mij meer vertellen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door arwanda1465 »

Nabij de spoorbrug van Mook aan de westelijke Maasoever stonden, in het vak van 3 - II - 26 R.I.,
naast de beide Rivierkazematten Noord en Zuid ook 7 kazematten z.g.n. Stekelvarkens en tevens
6 kazematen van het type Gietstalenkoepel. Bovenstaande Gietstalenkoeplkazemat zou nummer
G 114 kunnen zijn die:

"naast het schietgat is het pantser van 14 cm doorboord door 2 voltreffers van 8,8 cm.
In deze kazemat is een man verwond"


Dit als tekst onder een zeer slechte foto in het deel uit de z.g.n. Groene Serie:

"De verdediging van Noord-Limburg en Noord-Brabant Mei 1940". pagina 189

Mvg, André
Laatst gewijzigd door arwanda1465 op 18 feb 2010, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Vin1

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door Vin1 »

Hoi André,

Bedankt voor je reactie.
Dus toch Mook!

Weet je toevallig ook of deze Gietstalenkoeplkazemat nummer
G 114 er nog staat?

(Zal wel niet?)

Alvast bedankt.

Gr,

Vincent
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door arwanda1465 »

Vincent,

De kans dat er nog (beton) resten aanwezig zijn is zeer klein. De Gietstalenkoepel(s) zijn gedurende de bezetting,
in opdracht van de Duitsers, reeds eruit gesloopt om te worden omgesmolten t.b.v. hun oorlogsindustrie.

Er zijn in geheel Nederland nog slechts enkele Gietstalenkoepels aanwezig, o.a. het Geniemuseum te Vught, in
Vlissingen en op het Fort bij Vechten.

Kijk op dit forum voor de diverse overblijfselen van deze Gietstalen koepelkazematten.

Mvg, André
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Vin1

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor je uitgebreide info weer.
Weet je toevallig ook de precieze locatie van de Kazemat die op deze foto staat?
dus waar deze precies gestaan heeft?
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door arwanda1465 »

Nee, niet de precieze locatie.

Ik zal kijken voor een stukje kaart uit het eerder genoemde boek.
Duurt even .......

Mvg, André
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Vin1

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door Vin1 »

Bedankt alvast, heeft geen haast. Ik vind het alleen boeinend om toch wel te weten.
Je mag mij ook mailen, zie PB.
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door arwanda1465 »

Vincent,

Sneller kan het niet ..................

Via onderstaande link kom je in het artikel "Het gevecht bij Mook" uit De Militaire Spectator van maart 1942.

http://www.kvbk-cultureelerfgoed.nl/MS_ ... 1-0024.PDF" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Op pagina 14 ( is pagina 84) in het PDF document staat het verslag van de gevechten
m.b.t. kazemat G 114.
Op de laatste pagina ( pagina 24) van het document is een kaart waarop de posities van de kazematten,
dus ook die van de G 114 zijn ingetekend. Deze kaart is in detail beter dan de kaart uit het eerder genoemde boek.

Mvg, André
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Vin1

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor de info! Top!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door svdb10 »

Een kleine correctie
André schreef:
argvb schreef:"naast het schietgat is het pantser van 14 cm doorboord door 2 voltreffers van 8,8 cm.
In deze kazemat is een man verwond"
14cm moet zijn 10cm; Gietstalen kazematten van 14cm dik kwamen alleen voor in de vesting Holland (NHW etc). In de linies daarbuiten (wo Grebbelinie, Peel-Raamstelling) werden G-kazematten met een koepeldikte van 10cm gebouwd.

Maar bedankt voor de interessante link naar dat artikel!

Overigens zijn er heel veel foto's van beschoten en doorboorde G-kazematten, dus zonder verdere vergelijkingsfoto's zou ik niet 100% zeker zijn dat dit idd G114 betreft.

Mvrgr, Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Vin1

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door Vin1 »

In elk geval moet het een kazamat bij Mook zijn. En dan komt het verhaal van Andere en het bewijs op mijn foto, wel in de buurt. Zekerheid niet inderdaad. Maar toch wel genoeg reden om het zeker als mogelijkheid aan te nemen.
Gebruikersavatar
arwanda1465
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:44

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door arwanda1465 »

Vrienden en vriendinnen,

@ m.b.t. de dikte van het pantser;

"naast het schietgat is het pantser van 14 cm doorboord door 2 voltreffers van 8,8 cm.
In deze kazemat is een man verwond"


Deze uitspraak is niet uit mijn mond, ik citeer hier slechts de samensteller van het boek
"De verdediging van Noord-Limburg en Noord-Brabant Mei 1940",
de generaal-majoor tit. b.d. V.E. Nierstrasz, uitgegeven in 1953.

@ dat er meer foto's zijn van beschoten en al dan niet doorboorde G-kazematten is mij bekend.

@ Dat deze foto waarschijnlijk van de G-114 bij Mook zou kunnen zijn basseer ik op:
a) de tekst bij de foto toen deze op e-Bay stond (Holland Maas bij Mook - Middelaar),
b) de eerder genoemde "slechte foto" uit het boek van V.E. Nierstrasz,
c) het artikel in de Militaire Spectator van maart 1942 (helaas geen foto),
d) een foto uit het boek "Standhouden 10 mei 1940" Samensteller P. van Haren, uit 1981

Onderstaande foto's geven volgens mij voldoende aanknopingspunten om te zeggen
"waarschijnlijk de G-114 aan de Maas bij Mook"
gkaz-4.jpg
Foto geplaatst door AvB op dit forum 01 apr. 2008 (met dank)
Naamloos-gescand-a.jpg
Foto uit boek van Nierstrasz
Naamloos-gescand-b.jpg
Foto uit boek van Haren

Helaas is de kwaliteit van de laatste 2 foto's niet al te best.

Mvg, André
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Vin1

Re: Verdedingswerk "Mook" ?

Bericht door Vin1 »

Dit betreft zonder twijfel de zelde kazamat. Als je de schade recht boven aan het schietgat bekijkt, die is op alle foto's zichtbaar. De 2 gaten onder het schietgat zijn slechter zichtbaar, maar als je goed kijkt, is dit ook redelijk zichtbaar.
Ik denk dat zeker de schade rechtboven. (De halve ronde hap uit het schietgat) het sluitende bewijs is.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”