Radargerät Südl. Delfzijl.

De Stützpunktgruppe Delfzijl
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Radargerät Südl. Delfzijl.

Bericht door ErwinZ »

In het logboek van batterie Nansum staan een viertal radar posities aangegeven die gebruikt werden bij de lucht verdediging van de stad Emden. Gerät Sudwest; op Nederlands grondgebied zuidelijk van Delfzijl. Gerät Nordwest; wat oostelijk van de Batterie Uphusen in Hammrich stond. De Geräte Nord en West stonden waarschijnlijk in de buurt van Westerhusen en Rysum.

Nu is er ten zuiden van Delfzijl niet zoveel behalve de Dollard en Farmsum. Een mogelijke plek zou zijn bij de FlakGruKo te Farmsum. Wat ik zelf vermoed is de plek aangegeven op de kaart. Ten zuiden van de zeesluizen en oostelijk van Farmsum. Ik neem aan dat het nieuw gebouwde FlakGruKo complex iets met de "Freya" stelling van doen heeft.

Dan is er nog de Tarnname "Delphin". Volgens de een is het een schuilnaam voor een radar stelling en volgens de ander de schuilnaam van een 'Nachtjagdgebiet'.

Genoeg voer voor discussie lijkt me ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joop Schreuder †

Re: Radargerät Südl. Delfzijl.

Bericht door Joop Schreuder † »

Veendam?
Laatst gewijzigd door Joop Schreuder † op 20 jun 2009, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Radargerät Südl. Delfzijl.

Bericht door ErwinZ »

Joop Schreuder schreef:Veendam
Ik neem er vooralsnog geen genoegen mee dat er rondom Emden 3 Freya's stonden met een straal van 10KM en dan de 4e ineens 35KM verderop wat ook nog eens buiten de aanvlieg route (Noordzee) ligt.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Radargerät Südl. Delfzijl.

Bericht door jopaerya »

Hallo

Het 6 Marine-Flak-Regiment had 6 Flum , normaal heeft iedere M.Fl.A. een eigen Flum
( Flugmeldegerät ) zie het lijstje voor de exacte plekken met lengte- en breedte graden .
Het Flum radar had een groter bereik dan de Wurzburg 39 en Fu.M.O. 201 die in de M.Fl.B.
zelf stonden .

Hier een lijst met de betreffende radars
Fu.M.O. 302 = Freya
Fu.M.O. 303 = Freya A/N
Fu.M.O. 311 = Freiburg I

Groeten Jos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Radargerät Südl. Delfzijl.

Bericht door ErwinZ »

Bedankt Jos voor het intressant lijstje. Ik heb de lokaties opgezocht in Google Earth, de lokatie van Delfzijl is bij het spoor vlakbij waar nu NS Station Noord zit. Helaas is deze plek net niet te zien op een serie RAF luchtfotos.

Maar is deze Flum dezelfde als op de opgeblazen radar op de foto? En is dit dan ook Delphin?
sipke de wind

Re: Radargerät Südl. Delfzijl.

Bericht door sipke de wind »

Erwin,
De stelling lag direct naast het kerkhof aan de westkant en tussen de spoorlijn. (Kon. Julianalaan) De spoorlijn kun je op de achtergrond van de foto nog zien lopen.
Het was een radarpeilstation en verniemd zoals gewoonlijk naar een dier. Het werd ingezet ten behoeve van de Helle Nachtjagd. Op papier werd dit station medio 1943 opgeheven. Alleen dit station ging door onder commando van de Kriegsmarine? Werd dit station onder het commando van de Kriegsmarine dan toch nog ingezet voor de Henaja van de Luftwaffe of was zij ter ondersteuning van de Flak en Scheinwerferzone van Emden. Wie kan mij helpen.
Groet Sipke
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Radargerät Südl. Delfzijl.

Bericht door +AW+ »

ik denk op de eerste luchtfoto zijn de Bergplaatse A5,6,7...

groote

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Radargerät Südl. Delfzijl.

Bericht door duracel konijn »

Verder geen info, wel had ik reeds eens wat gescand,
Groeten
Wolter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”