bezoek noorwegen

Algemene discussie over Noorse fortificaties
tom

bezoek noorwegen

Bericht door tom »

Ik heb het plan om nu niet eens naar Frankrijk af te reizen om bunkers te bezoeken maar Noorwegen eens met een bezoek te vereren.
Maar, is het het de moeite waard gezien de afstand.
Ik denk dan aan de zone Kristiansand - Stavanger.
Zijn de meeste bunkers toegankelijk (los van de musea) of is het daar gebruikelijk om alles dicht te metselen?
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: bezoek noorwegen

Bericht door Remco de Goede »

Hallo Tom,

Ik zou zeggen doen, het is wel ver maar als ik alle foto's, verhalen en boeken moet geloven is het daar geweldig. Aan dicht metselen doen ze daar volgens mij niet echt. Het zal om sommige plekken wel lastig zijn om de bunkers te vinden ivm afgelegen plekken.

Raphael, kom er eens in!
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: bezoek noorwegen

Bericht door Stp. Nord »

Noorwegen is wat mij betreft echt een aanrader. Veel te zien en over het algemeen is het meeste gewoon toegankelijk. Afstand, neem gewoon de tijd. Met een personenauto rij je in een dag naar Hirtshals vier uur op de boot en je staat al in Kristiansand. Gewoon doen, ik hoor graag hoe het je vergaan is ;)
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: bezoek noorwegen

Bericht door AvB »

En dat zou ik gewoon kiezen voor of Stavanger of Kristiansand. Het schiereiland Lista is ook een aanrader.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: bezoek noorwegen

Bericht door bunkerpictures »

Noorwegen een ervaring apart........! Ben er in 2008 geweest voor 3 weken en de resultaten daarvan zijn te zien op mijn website wwwbunkerpictures.nl
Verder was ik dit jaar er opnieuw om dit keer de reis van 2008 vanaf Floro te vervolgen richting Bergen. Helaas door ziekte van mijn mede auteur en reiziger, zoon Koen, moesten met spoed terug. Hierdoor heb ik maar 3 locaties kunnen bezoeken waarvan er twee al op de site staan en de derde, een update van Floro, er een dezer dagen aankomt.

De reis naar Hirtshals is +/-10uur en dan 4uren op de boot naar Kristiansand. Een tip, boek een overtocht buiten de weekends om want die zijn goedkoper en een tijdstip later op de dag en of avond kan ook goedkopere tickets opleveren.

Als er nog meer vragen zijn stuur me dan even een emailtje

Gr Raphael
Mark89

Re: bezoek noorwegen

Bericht door Mark89 »

Kom zelf net terug uit Noorwegen en het is inderdaad een beleving op zich. Ondanks dat ik maar twee locaties heb kunnen zien - M. K. B. Fjell en M. K. B. Vara - zou ik het absoluut de moeite waard vinden om er nog een keer zelf langs te gaan (was nu met mijn ouders). M. K. B. Fjell op het eiland Sotra voor de kust van bergen is waanzinnig mooi - je wordt bijna doodgegooid met de bunkerkachels, telefoonaansluitingen, intact houtwerk, luchtfilters en ander klein spul. Het enige jammere was dat ik er natuurlijk weer net op een maandag was dus het grote gangenstelsel met de schacht van de driedubbelloops koepel uit de Gneisenau en een, volgens AvB, vrijwel intacte 35P8 heb ik misgelopen. Maar daar compenseerden de drie grotendeels intacte 633s, een 632, een 638, een 629 met een Hohlgang naar een vrijwel intacte observatiekoepel (het stoeltje stond er nog in...) en een sokkel met de helft van de onderbouw van een Wuerzburg ruimschoots voor.
vanoostenutzwol43
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2013, 22:06

Re: bezoek noorwegen

Bericht door vanoostenutzwol43 »

Ben in Kristiansand geweest bij het VARA geschut. Deze plek is geweldig gezien de intactheid van de gehele geschutsopstelling, zelfs mijn vrouw was onder de indruk. Het was alsof de Duitsers, ja netjes he, zo waren vertrokken. De man/beheerder is razend enthousiast. Kijk van te voren op de site want het geheel is niet altijd open. Het ligt ergens een 10 km ten westen van Kristiansand en is zelfs met openbaar vervoer en een kilometer lopen te bereiken! vriendelijke groeten Jan Oostingh
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: bezoek noorwegen

Bericht door BunkerKB »

Tom,
Wat de Heren, hiervoor aangeven. Stavanger, Lista en Kristiansand is aan te bevelen. Zelf heb ik de nodige locaties bezocht rond Stavanger en Batterie Vara. Mijn advies koop de nodige boeken. Er is een boek over Lista en Stavanger. Zonder deze boeken zal je een hoop missen. Belangrijkste aspect is je reistijd. Kristiandsand-Stavanger is ongeveer 230 km ben je gauw 3 uur kwijt. Onderschat dit niet. Veel plezier.
groetjes Ron
bunkerspecht
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2017, 17:30

Re: bezoek noorwegen

Bericht door bunkerspecht »

Hallo
Ik zie dat ik 9 jaar geleden hier om info verzocht heb betreffende een bezoek aan Noorwegen. Allen alsnog bedankt voor je reactie.
Het heeft even geduurd maar afgelopen zomer heb ik het gebied rond/tussen Kristiansand en Stavanger bezocht. Dat was zoals hier al aangegeven werd, enorm de moeite waard. Er wordt helaas wel wat dichtgemaakt en afgesloten maar er valt nog veel te zien en te ontdekken. De vaak schitterende omgeving maakt het verhaal compleet.
Twee vragen:
1. Mag je er echt op rekenen dat het in Bergen bijna altijd regent ? Deze zomer prachtig weer gehad en pas op het laatst gaan kijken hoe het bij Bergen zat (meestal slecht)
2. Los van het boek van Wahl Recherche Norvege ging ik op pad met het boek over de Festung Lista en Stavanger. Los van deel 2 van Wahl kom ik geen andere boeken tegen. Kijk en zoek ik steeds verkeerd of moet je het hier mee doen ? (wel zie ik een Noors boek over de westkust bij Oslo)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: bezoek noorwegen

Bericht door WimVe »

Hallo,
En dan plaats je maar 1 (één) foto ?
bunkerspecht
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2017, 17:30

Re: bezoek noorwegen

Bericht door bunkerspecht »

Oké, goeie opmerking, maar dan is een keuze maken eigenlijk niet te doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: bezoek noorwegen

Bericht door tim »

Mooi hoor :!:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Mara
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2019, 18:29
Locatie: Heerlen

Re: bezoek noorwegen

Bericht door Mara »

Ja, die foto's zijn echt goed....mooi oog voor een mooie plaat.... :)


groetjes

Mara
Als oorlog de antwoord is, was de vraag al fout.... :roll:
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: bezoek noorwegen

Bericht door +AW+ »

nice pictures...
I guess the MG at Varnes Fyr is new to me... can you show me the position on google earth or a aerial picture?
greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
bunkerspecht
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 okt 2017, 17:30

Re: bezoek noorwegen

Bericht door bunkerspecht »

Hello
The MG at Varnes Fyr is built in the rocks behind the holiday houses. And you can find more there.

Bedankt voor de complimenten voor de foto's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Noorwegen”