Dummy vliegvelden in Nederland

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
ikke

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door ikke »

Dit zijn idd oefenbommen, lijkt me best wel link als je voor het grapje over de duitse linie moet vliegen om voor de grap een paar nep bommen af te gooien. maar het zal best wel eens gedaan zijn.
dewaerheid

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door dewaerheid »

Het betreft geen oefenbom. Deze bommen werden in grote getallen door de Amerikaanse militaire industrie vervaardigd. Soms werd ze ‘drijvende bom’ genoemd wegens haar gebruik door de marineluchtvaartdienst, waar ze werd gerefereerd onder de benaming ‘Aircraft Float Light Mk IV’ of nog ‘Smoke bomb’. Deze bom werd in 1936 gebrevetteerd door de Amerikaanse ingenieur Harry J.Nichols en tot het einde van de oorlog geproduceerd door de ‘Triumph explosives Inc’ in Maryland, voor rekening van de USAF en de US-Navy. In zijn werk ‘Military and Civilian Pyrotechnics’, gepubliceerd in 1968 verduidelijkt Dr. Herbert Ellern dat dit type projectiel, ook soms drift signal Mk4 genoemd, zowel overdag (als rookbom) als ‘s nachts (als tracerende bom) gebruikt kon worden. Er bestonden twee modellen: de Mk 4 van 34 cm die een rook ontwikkelde gedurende 3 minuten en de Mk 5 van 50 cm die 12 minuten werkte.
Ik heb er één op internet kunnen kopen die ik tentoonstel tgv. mijn voordrachten.
Groetjes
Jean
David-Ross

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door David-Ross »

In "Vliegvelden in Oorlogstijd" is sprake van een schijnvliegveld bij Oirschot. Er zijn geruchten dat er nog een bunker is, ten noordwesten van het vliegveld Eindhoven langs de weg tussen Oostelbeers en Oirschot. Een tekening daarvan is in het Nationaal Archief gevonden. Wie weet er meer van dit vliegveld. Locatie? etc.?

Is dit het vliegveld ST 38 Dun dat in een van de lijstjes genoemd wordt?
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door rony »

Een paar fotoos van de schijnvliegveldbunker
SF 37 Brakel/Alphen.
Gr
rony
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
DuinDigger

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door DuinDigger »

Was 2 maanden geleden bij een tentoonstelling in Heiloo over WOII en daar vertelde een oude man die in de oorlog in de buurt van het schijnvliegveld tussen Heiloo en Egmond binnen had gewoond dat hij in de oorlog een houten bom had gevonden. Na de oorlog had die nog jaren bij hem in huis gestaan maar uiteindelijk had hij 'm weggedaan.
Wilco Vermeer

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door Wilco Vermeer »

Aardig weetje: het schijnvliegveld Harskamp is op 17 juni 1941 door Geallieerde vliegtuigen aangevallen volgens Duitse bronnen.

Voor Renesse zie ook: http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/1422 ... enesse.htm
Sectie Militaire Geschiedenis Landmacht moet ook enkele data hebben: http://www.lwag.org/reference/smgkl001.PDF
Evenals het Nationaal Archief: http://www.nationaalarchief.nl/toegange ... 67.ead.pdf
Wilco Vermeer

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik weet niet of deze al genoemd is http://www.panoramio.com/photo/8094443
Het wordt aangemerkt als Leusden, maar zou denk ik dan het decoy vliegveld voor Soesterberg moeten zijn.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door Martijn »

Wilco Vermeer schreef:Ik weet niet of deze al genoemd is http://www.panoramio.com/photo/8094443
Het wordt aangemerkt als Leusden, maar zou denk ik dan het decoy vliegveld voor Soesterberg moeten zijn.
Is inderdaad bij de lokatie waar SF21 heeft gelegen. Van daaruit is Leusden nog wel een eindje weg. Het SF had de naam "Woudenberg". Of die betonplaat er iets mee te maken heeft weet ik niet. Zelf dacht ik altijd dat er geen restanten van SF21 meer terug te vinden waren.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
luchtkastelen 40-45

SF Dun/Strijp/Oirschot

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

In "Vliegvelden in Oorlogstijd" is sprake van een schijnvliegveld bij Oirschot. Er zijn geruchten dat er nog een bunker is, ten noordwesten van het vliegveld Eindhoven langs de weg tussen Oostelbeers en Oirschot. Een tekening daarvan is in het Nationaal Archief gevonden. Wie weet er meer van dit vliegveld.
In een recente "Saillant" staat een artikeltje over dit schijnvliegveld, de oefenscepen op de hei en de observatiebunker bij Hoogeloon.
RickM
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2009, 16:33

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door RickM »

Martijn schreef:
Wilco Vermeer schreef:Ik weet niet of deze al genoemd is http://www.panoramio.com/photo/8094443
Het wordt aangemerkt als Leusden, maar zou denk ik dan het decoy vliegveld voor Soesterberg moeten zijn.
Is inderdaad bij de lokatie waar SF21 heeft gelegen. Van daaruit is Leusden nog wel een eindje weg. Het SF had de naam "Woudenberg". Of die betonplaat er iets mee te maken heeft weet ik niet. Zelf dacht ik altijd dat er geen restanten van SF21 meer terug te vinden waren.
De lokatie ligt in de buurt van de gemeentegrens Leusden-Woudenberg.
De betonplaat is het voormalige fundament van 1 van de barakken die daar stond. In 1939 is daar door het Nederlandse Leger een mobilisatiekamp gebouwd, met 4 barakken. De Duitsers hebben deze barakken in gebruik genomen, in combinatie met het schijnvliegveld wat ze aan de andere kant van de weg op de Leusderhei aanlegden. Bij het barakkenkamp stond ook 2cm FLAK-geschut.
Hedentendage zijn nog 2 barakfundamenten terug te vinden, een FLAK-sokkel, een munitiebunkertje en heel vaag nog de contouren van dichtgegooide loopgraven.
Van het schijnvliegveld zelf (de startbanen en houten hangaars) is zo ver ik weet niets meer terug te zien.
Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945
David-Ross

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door David-Ross »

Ik kwam recent bijgaande foto tegen (zie bijlage). Het zou gaan om een bunker op de Strabrechtseheide tussen Geldrop en Someren. Weet iemand hier iets over te vertellen? Ik kom deze locatie namelijk niet tegen in het lijstje met dummy vliegvelden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door ErwinZ »

Bunker zou op deze exacte lokatie moeten liggen; https://maps.google.nl/maps?q=51.40778+ ... gl=nl&z=18

Er schijnt ook een Duitse militair in gevonden te zijn die overgedragen zou zijn aan museum Overloon.
Naamloos

Re: dummy vliegvelden in nederland

Bericht door Naamloos »

Martijn schreef:
RickM schreef: Iemand meer informatie over SF 18 Velthuizen (bei Soesterberg)? Het schijnvliegveld bij Woudenberg weet ik precies te liggen, maar in geen enkele andere bron kom ik Velthuizen tegen. Er bestaat ook geen plaats met die naam in de buurt van Soesterberg.
Op AHF staat de lijst ook, maar daar heeft men het over "SF 18 Veldhuizen", dus met een 'd' i.p.v. een 't'. Op stafkaarten kom je de naam Veldhuizen tegen net west van Utrecht. Wellicht dat het in die hoek gezocht moet worden (hadden de duitsers de hoop dat Utrecht voor Amersfoort werd aangezien).

Was SF 21 het veld dat in de zuidoostelijke hoek van de Leusderheide lag?
Veldhuizen lag inderdaad ten westen van Utrecht. Tegenwoordig ligt hier De Meern en op de plek waar het Veldhuizen van vroeger lag, staat nu een nieuwbouw wijk genaamd Veldhuizen. Maar wellicht dat het vliegveld toen de tijd in het gebied lag waar nu de A2 ligt (Zuid van De Meern) ?
Naamloos

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door Naamloos »

''Veldhuizen'' gevonden! Er staat nog een mooi bunkertje, binnenkort (komende week word het weer een beetje koud :roll: ) ga ik even kijken om foto's te maken!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dummy vliegvelden in Nederland

Bericht door Remco de Goede »

Is het hier?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”