Stp. Retranchement

De Stützpunktgruppe Breskens & Freie Küste op Zeeuws Vlaanderen
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. Retranchement

Bericht door ducatim901 »

Ha die Ramon,
Die ligt net over de Belgische grens als je retranchement uit rijdt richting "Westkapelle Haus" dan rijd je er langs (doorheen).
Geen WO II bunkers maar WO I werken van de Holland Stellung.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Stp. Retranchement

Bericht door Janus X »

ducatim901 schreef:Ha die Ramon,
Die ligt net over de Belgische grens als je retranchement uit rijdt richting "Westkapelle Haus" dan rijd je er langs (doorheen).
Geen WO II bunkers maar WO I werken van de Holland Stellung.
Groeten JK.
Heej Jack, Thanx, wel leuk om daar een appart google bestandje van te doen ;)
Keihard ...... Maar Levens Gevaarlijk !

Maar daar kwamen we altijd door als we trug kwamen van frankrijk toen nog met de boot ;)

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Stp. Retranchement

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hoi Jack,

Zeker wel dat er duitse werkjes gebouwd zijn. Zowiezo is er een beobachter te vinden die ik wel vaker ben tegengekomen in KVA A2, een keuekn en een aantal munibunkertjes met een paar leuke opschriften.

Gr,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Stp. Retranchement

Bericht door Janus X »

maarten-stahlbeton schreef:Hoi Jack,

Zeker wel dat er duitse werkjes gebouwd zijn. Zowiezo is er een beobachter te vinden die ik wel vaker ben tegengekomen in KVA A2, een keuekn en een aantal munibunkertjes met een paar leuke opschriften.

Gr,
Heej Maarten,

Hollandstellung is ook een Duitse stelling alleen dan naar Nederland toe gerricht, dit is een linie uit de 1e Wo ;)

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Stp. Retranchement

Bericht door maarten-stahlbeton »

uit wo2 bedoel ik natuurlijk ;)
Lord of the Ringstand
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: Stp. Retranchement

Bericht door Pierrot »

Hallo, Jan, Maarten, Jack en de anderen

Wat jullie Stp Heinrich noemen is inderdaad over de grens op belgisch grondgebied, bij ons is het gekend als de positie van het Fort Hazegras.
Stp Heinrich was een positie van de Hollandstellung vanuit WO1 die in de buurt gelegen was, dus geen WO2 benaming. Op de positie van het Fort Hazegras zijn er enkele Duitse bunkers van WO1 maar de kanonen beddingen, de bakstenen constructies and enkele VF's dateren van het einde van WO2.
De 712 Inf.Div. die de sector KVA2 bezette had maar een Artillerieabteilung met 3 batterijen: 1./652 in Lissewege (Abdij Ter Doest), 2./652 (tussen Zuidzande en Cadzand) en 3./652 in Groede (bekend door iedereen denk ik). Laat 1943 (of misschien al in 1944) was een tweede Abteilung gecreërd en de nu ArtillerieRegiment hergenoemd in 1712. De 1./652 werd de 1./1712, de 2./652 werd de 2./1712, de 3./652 werd de 3./1712, de St.BK 343 (gelegen in Stp Zeebrugge-Sud) werd de 4./1712, de 7./747 (gelegen zuid van Nieuwvliet) werd de 5./1712 en aan de Fort Hazegras werd 6./1712 gecreërd.
Ik zeg gecreërd omdat ik geen informatie heb over een andere batterij die daar vroeger eventueel heeft kunnen liggen.
Betreffende Zeeuwse-Vlaanderen, ik raad iedereen om eens de website van Arthur (Bunkersite) te gaan bekijken, daar kunt nog talrijke Vf's vinden van de posities die op dit gebied gebouwd werden, alhoewel ontbreken wel de namen van de W.N and Stp maar daar kan ik wel helpen:

-Flakbatterijen in de Vierhonderd-polder maakt deel van het Stp 2./652 (later 2./1712)
-VFs op de Sint Bavodijk in Nieuwvliet = WN Stern
-VF + Tobruk aan de Strijderdijk = WN Radetsky
-VF's langs de Badhuisweg = WN Seydlitz
-VF Pak langs Wachtsluisdijk = WN Bastion-Cadzand
-VF's aan de Slikkenburseweg te Nieuwe Sluis = WN von der Tann

Groeten

Pierrot
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stp. Retranchement

Bericht door AvB »

Credits voor dit deel van de website gaan naar Lex Weijerman die op kruimeltocht ging. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Stp. Retranchement

Bericht door a.weijerman »

Kruimels maken de boterham.....h.h.h.
- en de grap is, dat ik bij de hoofdmoot v/d St-ers in Breskens nog niet geweest ben! -
(heeft vast iets te maken met gemeente sluis en de sloop van...........enz.)

Echter; ben in 1986 wel geweest bij de bunkers in Ft. Fred. Hendrik.....die nu ook weg zijn..
Ergo: volgens mij doe ik toch iets fout in het Zeeuws-Vlaanderse!
Pierrot
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:48

Re: Stp. Retranchement

Bericht door Pierrot »

Hallo Alex,

Toch mooi werk wat je alles daar gevonden hebt!
Vragen: ik lees hierboven dat je de bunkers in het Fort Hendrik nog in 1986 bezocht hebt. Heb jij misschien nog het bunkernummer van de 194 kunnen zien? Het zou normaal de volgende moeten zijn Breskens 01 II 49 (met de 49 overgeschilderd op een 67). Kunt U dat bevestigen? Ik heb de logica van de bunker nummers systeem binnen KVA2 en KVA3 begrepen, denk ik maar ik heb nog wat nummers nodig om die te bevestigen.

Alvast bedankt!

Pierrot
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Stp. Retranchement

Bericht door Janus X »

a.weijerman schreef:Kruimels maken de boterham.....h.h.h.
- en de grap is, dat ik bij de hoofdmoot v/d St-ers in Breskens nog niet geweest ben! -
(heeft vast iets te maken met gemeente sluis en de sloop van...........enz.)

Echter; ben in 1986 wel geweest bij de bunkers in Ft. Fred. Hendrik.....die nu ook weg zijn..
Ergo: volgens mij doe ik toch iets fout in het Zeeuws-Vlaanderse!

En zo kruimelen we lekker door :mrgreen:
We kunnen binnekort eens naar Breskens gaan Lex ?
ff op de fiets dan, met het bootje over :lol:

Gr, Ramon
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Stp. Retranchement

Bericht door a.weijerman »

Sorry Pierrot - ik heb geen enkel bunkernummer van Breskens...ook niet uit de bunkers die daar gesloopt zijn.
Heb ergens een paar fotos waar je niet veel aan zal hebben van het exterieur, ik was toen nog niet zo geïnteresseerd
in bunkers als nu - beetje jammer!
Interesse was toen nog te pril, maakte toen ook nog maar 1 à 2 fotos per bunker...hm, zei Tom Poes.

Ramon, èh...op de fiets!? h.h.h!
Dat doe ik dus nooit meer sinds ik een auto heb - hoe doe je dat ook alweer?
Enne fietsen in ZeeVla valt altijd tegen - is bijna net zo naar als in N.duitsland en Denemarken;
alles eigenlijk nèt te ver + teveel wind om leuk te zijn...
Hoi, Lex.


we gaan wel es met de auto
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stp. Retranchement

Bericht door Bunkertju »

Pierrot schreef:Hallo Alex,

Toch mooi werk wat je alles daar gevonden hebt!
Vragen: ik lees hierboven dat je de bunkers in het Fort Hendrik nog in 1986 bezocht hebt. Heb jij misschien nog het bunkernummer van de 194 kunnen zien? Het zou normaal de volgende moeten zijn Breskens 01 II 49 (met de 49 overgeschilderd op een 67). Kunt U dat bevestigen? Ik heb de logica van de bunker nummers systeem binnen KVA2 en KVA3 begrepen, denk ik maar ik heb nog wat nummers nodig om die te bevestigen.

Alvast bedankt!

Pierrot

Welke nummers zoek je nog ... ik begin de nummering van A2 EN A3 ook een beetje te begrijpen.
Delen van informatie is altijd goed :D

Grtzz

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Breskens”