Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door AvB »

Een Baupunkt nr is toch iets anders dan een Stp of Wn nr?
Nicht ärgern - Nur wundern!
pauldijkstra

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door pauldijkstra »

AvB schreef:Een Baupunkt nr is toch iets anders dan een Stp of Wn nr?
Ja, dat is vaak wel anders. Toevallig dat bij IJmuiden het (vrijwel?) allemaal overeen komt. Het is volgens mij per definitie absoluut niet zo dat een Bpkt. nr en een WN/Stp. nummer overeenkomen.
Groeten, Paul
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Ok duidelijk, maar waarom word er dan in verschillende Duitse documenten met verschillende plaatsaanduidingen gewerkt. Op de ene kaart staat bv Baupunkt 232 en op de volgende staat Stp. XLVII. Ze maakten het er niet eenvoudiger op.
pauldijkstra

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door pauldijkstra »

Remco de Goede schreef:Ok duidelijk, maar waarom word er dan in verschillende Duitse documenten met verschillende plaatsaanduidingen gewerkt. Op de ene kaart staat bv Baupunkt 232 en op de volgende staat Stp. XLVII. Ze maakten het er niet eenvoudiger op.
Voor zover ik weet werd een Stp. of WN ook pas een Baupunkt genoemd als er bomvrije bunker(s) gepland/gestort/gebouwd waren, volgens mij ook niet meer en niet minder. De naam Baupunkt verving naar mijn idee overigens niet de benaming Stp./WN. Het maakt het misschien wel niet eenvoudiger maar, maar als je voor jezelf een tijdsschema of tijdsbalk maakt, kan je er volgens mij vrij goed orde in scheppen.

Waarom ze van vernummeren hielden weet ik niet, zal vast een goede reden voor zijn. Dat is vast wel ergens in de KTB's terug te vinden. Ik weet het in elk geval niet! Zal als ik tijd heb eens kijken of ik iets kan vinden voor je.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door tim »

paul heeft gelijk wat betreft de aanwezigheid (of geplande) ST bunkers in combinatie met een baupunktnummer.
er lopen meerdere reeksen baupunktnumers in nederland, van terschelling tm scheveningen en van freie kuste scheveningen -h.v.h. tm schouwen.
van noord naar zuid oplopend genummerd.
schiermonnikoog had ook een baupunkt (schlei) maar bij terschelling begint het opnieuw bij baupunkt 1
om het nog verwarrender te maken begint het in stp. gr. harlingen bij baupunkt 2, waarschijnlijk is de bouwplanning bij baupunkt 1 komen te vervallen?

zuidelijk van scheveningen is een grens tussen 2 K.V.A's maar bij de rest is dit niet het geval dus dat is ook geen duidelijke verklaring..
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
luchtkastelen 40-45

Baupunkt vs. Stp/Wn

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Losse flodder:
Baupunkt = locatie aanduiding t.b.v. bouwkundige planning & uitvoering (bunkerbouw)
Stp & Wn = locatie aanduiding t.b.v. tactisch-operationele commandovoering (troepen belegging)
Vijf(+) jaar planning, bouw en gebruik van de Atlantikwall is geen statische geschiedenis, maar een dynamisch proces met opeenvolgende aanpassingen en wijzigingen in concept en uitvoering. Genietroepen voor de aanleg en artillerie/infanterie voor tactische belegging zijn totaal verschillende organisaties met elk hun eigen organisatiestructuur, verzorgingsgebied en operationele geschiedenis. Op zich niet verbazingwekkend dat de nummersystemen niet feilloos overeenkomen en elk afzonderlijk niet overal consequent zijn. Niet voor niets zijn op veel plaatsen namen gebruikt voor Stp & Wn. Stuk soepeler om naderhand locaties tussen te voegen of af te splitsen als je niet gebonden bent aan numerieke (volg)orde.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Bunkertju »

In Denemarken is het best wel goed geregeld qua bunkernummers.
Hiervoor is een groot " bunkernummer" reoganisatie progamma doorgevoerd.

Helaas zijn er weinig nummers meer terug te vinden in de bunkers ;)

AOK 15 - In KVA A - Werkt de nummering met Abschnitten (Vliss - West , Ost - W , Kno - W enz)
In KVA B - Is het me voor nu nog allemaal erg verwarrend nummers zoals ( 1/96 , 21/45 , 15/121 enz)
Waarschijnlijk gaat het in deze regionen om Stp/WN nummers met een volgnummer en later zijn de Stp/WN nummers
veranderd in namen (Müncheberg , Werft , Eduard)
Dit is misschien is leuk om uit te zoeken :D

Dit voor nu

Grtzz

Jan
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waffen SS in Stp Gr. Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Bunkertju schreef: Dit is misschien is leuk om uit te zoeken :D
Mooi projectje voor jou Jan!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”