13 P 7(R)

Gebruikte Pantseronderdelen in Duitse bunkers.
Plaats reactie
Tom Oliviers

13 P 7(R)

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo allen,

In één van de flankeringsbunkers type 105a te margival zie je een typenummer op een pantserdeur staan:
105A 01.JPG
13 P 7 R. Die "R" heb ik nog nooit in een panzeratlas gezien, is dit een officiele afkorting voor pantserdeuren die naar rechts scharnieren?

met vriendelijke groet
Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 13 P 7(R)

Bericht door AvB »

Heb altijd getwijfeld of dit echt met de deur te maken heeft maar het is te toevallig aangezien de deur een 13P7 is (of een latere 431P01).
Nicht ärgern - Nur wundern!
Tom Oliviers

Re: 13 P 7(R)

Bericht door Tom Oliviers »

er zijn soms links en rechtse versies van deuren, maar meestal werden ze gewoon ondersteboven geplaatst. maar in dit geval... ik denk dat die "R" weldegelijk bij het typenummer behoord.
daarom ik dat even op dit Forum der wijsheden plaats, hopelijk iemand met een officieel documentjes ofzo?

Ik geloof nooit dat het franse leger, laat staan gewoon een passant even 13 P 7 R op een deur komt schilderen...

Tom
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 13 P 7(R)

Bericht door ducatim901 »

Ola Tom,
Bij de oude Pz.Teil nummers was dit niet aangegeven maar moest men dit bij het bestellen aangeven, bij de nieuwe nummering hebben de versies een apart nummer gekregen.
oude typenr.; 431P01
omschrijving; Stahltur 0,80x 1,70m, 50mm stark ,zweiteilig, mit Schiessscharte, lange Anker, Rechtsausfuhrung.
vervangt; Pz.Teil 13P7
Nieuw systeemnummer; FPzG 6011

Oude typenr.; 431P01
Omschrijving; Dieselbe in Linksausfuhrung.
Vervangt; 13P7
Nieuw systeemnummer; FPzG 6012

Heb even geen omschrijving van de 13P7 maar de 431P01 is dus de vervanger van deze deur.
Ik denk dat je in jou theorie de spijker wel op de kop slaat.
Mogelijk hebben fouten met de aflevering geleid tot een nieuwe inrichting van de lijst met Pz.Teile.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Tom Oliviers

Re: 13 P 7(R)

Bericht door Tom Oliviers »

Hallo Jack,

bedankt voor de info !!

die "FPzG 6011" nummer is het systeem nummer van de fabriek dan? dus eigenlijk het "catalogus" bestelnummer om het zo te noemen.

Tom
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 13 P 7(R)

Bericht door tim »

he boys,
een deur ondersteboven hangen gaat niet zomaar...
je moet dan ook de keggen in het kozijn omdraaien... iets wat na het betonneren heeeel lastig is.

groeten, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 13 P 7(R)

Bericht door ducatim901 »

Eigenlijk is het de catalogus van de Festungs Pioniere, niet van de fabrieken dus.
De fabrieken maakten het alleen maar, waarna er door de Fest.Pi. dan weer een nummer aan gegeven werd.
Het nummeringssysteem is later op de schop gegaan en kregen de panzerteile andere nummers.
Je moet het niet zien dat er plotseling een nieuw Panzerteil was maar het kreeg wel een nieuw "bestelnummer"
Zoals je kunt zien was de voorraad Pz.Teile niet onuitputtelijk, de 13P7 werd opgevolgd door de 431P01.
Dit zou natuurlijk kunnen komen doordat de deur beter was maar ik denk eerder dat de 13P7's op waren gebruikt.
Er zijn ook diverse Panzerteile die niet of te weinig werden toegepast (te grote voorraad) weer omgesmolten.
Groeten Jack.

Tom Oliviers schreef:Hallo Jack,

bedankt voor de info !!

die "FPzG 6011" nummer is het systeem nummer van de fabriek dan? dus eigenlijk het "catalogus" bestelnummer om het zo te noemen.

Tom
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Pantseronderdelen”