Wie had de leiding bij de bevrijding?

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Mir »

Toen ik nog vrijwilliger was bij het fort werd er altijd gezegd dat KorvettenKapitän Kamenz de man was die zich overgaf aan de Engelsen, maar ik ben deze naam nooit ergens tegengekomen.
Weet iemand of dit klopt, en zo niet, wie het dan wel was?

Mirjam
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door ducatim901 »

Ik dacht altijd dat dat Blaskowitz was, hij was de bevelhebber van het AOK25.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door ducatim901 »

BEVRIJDINGSDAG
5 Mei 1945. Datum waarop Nederland van de Duitse bezetter werd bevrijd. Het was de dag waarop de Duitse generaal Blaskowitz de overgave van de Duitse bezettingsmacht kwam aanbieden aan de Canadese generaal Foulkes in het Wageningse Hotel De Wereld. Blaskowitz accepteerde er de voorwaarden voor capitulatie met een kort “Jawohl”, waarmee – althans voor Nederland – een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog.

Behalve in het bijzijn van twee tolken - een Canadees en een Duitse sergeant - werd de capitulatie in de gelagkamer van Hotel De Wereld getekend in aanwezigheid van:

Lieutenant-General Charles Foulkes Commander 1st Canadian Corps
Z.K.H. Prins Bernhard Bevelhebber der Nederlandse Strijdkrachten
Brigadier William Preston Gilbride Deputy Adjutant & Quartermaster-General, 1st Canadian Corps
Brigadier George Kitching Chief of Staff 1st Canadian Corps
Generaloberst Johannes Blaskowitz Oberbefehlshaber 25. Deutsche Armee
Leutnant General Paul Reichelt Generalstab Oberbefehlshaber Blaskowitz 25. Deutsche Armee

Bron, http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
jan lugtmeijer †

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Mirjam, bedoel je de overgave van Nederland of van de Festung HvH??
Annelies

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Annelies »

Hoi Jan,

Het gaat hier over de Festung HvH.

Gr. Annelies (de zus van)
Goof

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Goof »

Oké. Dat laatste weet ik niet. Maar ik had begrepen dat alle Duitse troepen in Europa zich al eerder, op 3 mei 1945, hadden overgegeven aan Montgomery en Eisenhower. De Canadese generaal Forbes wilde graag zijn eigen overwinning hebben en organiseerde op 5 mei in Wageningen een sessie om de Duitse troepen op Nederlands grondgebied, die zich al overgegeven hadden, opnieuw een verklaring te laten tekenen. Dat gebeurde inderdaad in Wageningen. Maar de Duitsers begrepen er niets van. Ze hadden zich immers al overgegeven? Er werd dus niets getekend in Wageningen. De Duitse generaals gingen terug om nadere orders te ontvangen. Op 6 mei werd in een boerderij in de buurt van Wageningen alsnog een (nep)-overgave getekend.....
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Mir »

Nee van Nederland weet ik wel, ik heb het onder het kopje Festung HvH gezet dus ik dacht dat ik wel duidelijk was daarmee, sorry.
Nee wie gaf de Festung over aan de Engelsen, op 10 mei 1945. Niet 5 mei, de Engelsen wisten van deze zwaar bewapende Festung en wilden geen risico nemen. Ene Captain van de Engelse Marine heeft toen het voortouw genomen en is naar de Berghaven gevaren, waar de Duitsers al klaar stonden om zich over te geven. Daarna namen de Canadezen het over. Die captain is later nog voor zijn moed onderscheiden, voor hetzelfde geld hadden ze hem overhoop geschoten.
In het boek van Sakkers wordt ene hafencommandant K.Kapt Gaier genoemd die de leiding had tot mei 1945, dus hij zal het wel geweest zijn? Maar is er niet ergens een document, waarin staat wie dat heeft gedaan, en andere info over de overgave, onder jullie? Of weten jullie waar ik zoiets kan vinden zonder meteen naar Duitsland te moeten?
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Jeroen R. »

Hallo Mirjam,

Was op zich ook wel duidelijk dat je HvH bedoelde, een KorvettenKapitän kan natuurlijk nooit de overgave tekenen voor een AOK, veel te laag in rang. In het streekarchief Voorne Putten ben ik in een getypt boekwerkje/verslag wat gaat over Oostvoorne, maar waar klein stukje gaat over de overgave van HvH, de naam Flinzer (Kolonel) tegengekomen als FestungKommandant. Er wordt gerept over het Royal 22 Regiment onder leiding van Lt.col.Turcot die de ontwapening van de Duitse troepen binnen de Festung op zich nam. Dit is dus geen originele bron, dus ik sta niet garant voor de juistheid, maar mogelijk kun je het matchen met iets? Ik zou hiervoor niet naar Duitsland afreizen, hier is geen zoekterm voor in het archief. Dit soort ‘weetjes’ is meer op geluk tegenkomen in de KTB’s van de betrokken eenheden. De vraag is of deze er nog zijn (en nog correct zijn bijgehouden in dit laatste stadia). Je maakt dan meer kans in de War Diary’s van de Canadezen, deze werden ook tot na de bevrijding bijgehouden en zijn er nog. Overigens was het KVA ten zuiden van HvH in de laatste maanden bezet door de 346e Inf.Div., maar heel erg ontzettend veel hoogstvermoedelijk dus bijna zeker heeft ook het in maart ‘45 opgerichte 11e Mar.Inf.Div. in het KVA rondgespookt. De bezetting is in de laatste maanden erg diffuus en lastig te achterhalen. Is het bekend wie er in mei in HvH zat? Ik bedoel dan niet de MAA en MFlA en overige ‘bodenstandige’ eenheden maar de infanterie.

Groet, Jeroen
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Mir »

Bedankt voor de info Jeroen.

Ik heb het artikel teruggevonden dat door iemand uit het fort is geschreven.
Hij zegt dat K. Kapt Kamenz niet alleen Hafen-en Ortscommandant was, maar ook plaatsvervangend Festungkommandant.
De Engelse kapitein Hopper nam het initiatief om naar de Berghaven te varen omdat het hem allemaal te lang duurde. Hij lag met een flottielje mijnenvegers in de monding van de waterweg te wachten totdat ze boel konden gaan vrijmaken van mijnen.
Ondertussen was een groep Engelsen op weg naar de Hoek over land en zij kwamen idd aan bij de Canadian Royal 22 regiment, waarna zij het overnamen van Hopper.

Maar goed, ik kom die naam Kamenz nergens anders tegen. Ik kan het niet meer aan die medewerker vragen want wij zijn gebrouilleerd...

Misschien idd eens naar dat Canadese regiment schrijven.
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Mir »

Dit document, afkomstig van het NIMH, beschrijft het aantal troepen en waar ze bij hoorden per eind maart 1945, maar er wordt geen infanterie genoemd. Zouden die er dan wel zitten? Het 719e was toen toch al weg?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door pauldijkstra »

Misschien een beetje offtopic, maar wel 'leuk' dat Schipluiden er ook op genoemd wordt. Een veel besproken onderwerp onder Radar.

Gr,

Paul
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Jeroen R. »

Hoi,
Dat van die Brit met zijn mijnenvegers is een mooi verhaal. Het lastige is echter dat het verhalen zijn die je niet kunt verifiëren (wat niet wil zeggen dat het onjuist is hoor). Maar je wilt toch de meest betrouwbare bron, en dat zijn de stukken van de eenheden die betrokken waren. Dat geldt ook voor het docje uit het NIMH, informatie van het verzet is interessant, maar niet altijd correct. Neem nu de Mar. Schiffsstam Abt.205 bijvoorbeeld……, er wordt veel door elkaar gehaald, overigens begrijpelijk. Ik denk niet dat we op basis hiervan kunnen concluderen dat er geen infanterie was, lijkt me sowieso onwaarschijnlijk. Het 719e was begin september ’44 richting Antwerpen gedirigeerd, maar of nu het Heeres 346e, 331e of 11e Mar.Inf.Div. aanwezig was op HvH / Voorne, of mogelijk een andere gedecimeerde eenheid, ich weiss nicht. Genoeg te vinden in de Britse en Canadese archieven. Iemand bekend met wat er aanwezig was aan troepen te Den Haag of noordelijker?

Een kilometerslange stoet Duitsers verliet HvH richting IJmuiden. Hier een foto van de gemeenschappelijke bewaking voor het kamp te IJmuiden.
a134397-v6.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eddy van driel

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Eddy van driel »

Oberstleutnant Voskamp, 11e Marine-Inf-Div. Heeft hij echt bestaan? zie de bijlage van een vreend in een bunker gevonden bericht!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door PdK »

Ha Eddy,

Gevonden in een bunker in Hoek van Holland?

Peter
Gebruikersavatar
Hako
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:18
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Wie had de leiding bij de bevrijding?

Bericht door Hako »

@ Eddy

dit zou de befehslhaber zijn

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... InfDiv.htm



Groeten Hugo
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”