Kaartmateriaal Vlieland

De Stützpunktgruppe Vlieland
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

bunkers/Kaartmateriaal Vlieland

Bericht door Renev »

Weer even een vraagje n.a.v. al deze kaarten en het is een stevige open deur.

De typologie van al die bunkers is niet mn sterkste punt en daarom vraag ik het maar even om me een hoop gezoek te besparen. Jullie schudden dat zo uit je hand.
Welke bunkers hebben op de top of boven aan de zijkant een vierkant gat met klimijzers naar binnen. Ik heb heel heel veel jaren geleden als 9-jarige eens pogingen gedaan om op een duin een dergelijke toegang uit te graven. Van de bunker was niets zichtbaar.

De bunker lag op een duin bij een camping met tenthuisjes.

Ik ben benieuwd en bedankt
René
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kaartmateriaal Vlieland

Bericht door tim »

hoi rene, wat is ongeveer de afmeting van het vierkante gat?
veel bunkers hebben een nooduitgang, dus je moet iets specifieker zijn.
dan is er misschien wel iemand die het herkend..
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Kaartmateriaal Vlieland

Bericht door Whampsy »

Zou je iets specifieker kunnen zijn over de locatie? Wellicht aan kunnen geven in een google maps bestandje?
Ben wel benieuwd wat voor bunker dit zou kunnen zijn. Ik woon zelf op Vlieland en heb volgens mij nog aanwezige bunkers wel gezien, maar heb nog nooit een dergelijke ingang (nooduitgang waarschijnlijk) gezien. Heb een vermoeden waar het zat, maar daar zijn alle bunkers volgens mij gesloopt. Weet je misschien welk jaartal het was?
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kaartmateriaal Vlieland

Bericht door Renev »

heren,
Dank voor de reactie. Het was rond 1952 (kan een jaartje er naast zitten) en het gat was 80 x 80 cm en recht naar beneden (verticaal) met klimijzers. Ik weet nog dat het zand verwijderen nauwelijks zin had, want de dag erna zat het gat weer vol. Het was in de duinen en er was verder niets zichtbaar.Tja, mn jeugd he.
Zijn de bunkers daar ook ondergestopt en wanneer ?
Ik weet niet hoeveel campings in de duinen er daar nu nog zijn en daar zullen nu wel huisjes staan.
Ik ga er van de zomer nog wel eens kijken.
Er staat trouwens iets in een notitie van de Provincie Friesland Wadden Erfgoed over 12H (effe google). Als dat tenminste de plek zou zijn geweest.

vrgr
Rene
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Kaartmateriaal Vlieland

Bericht door Whampsy »

Dan zal het waarschijnlijk om de stelling op het noordelijkste punt van vlieland, tussen een camping en een vakantiehuizenterrein. Dit was oorspronkelijk een Nederlandse stelling maar later hergebruikt door de duitsers. In 1952 was deze stelling er vast nog, maar deze zijn later volgens mij gesloopt. Ik ken niemand die dat precies weet.
Foto's

12H ligt ongeveer 1.5km westelijker. Hier zijn geen bunkers gebouwd met een nooduitgang dus daar ligt die bunker niet.


Jeffrey
Laatst gewijzigd door Whampsy op 04 mar 2011, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kaartmateriaal Vlieland

Bericht door Renev »

Dank Whampsey om me een beetje op weg te helpen.; tijd om er maar eens te gaan kijken.

Rene
Gebruikersavatar
Whampsy
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2008, 21:23
Locatie: Vlieland/Harlingen

Re: Kaartmateriaal Vlieland

Bericht door Whampsy »

Ik ben zelf op het moment op Vlieland. Heb eerlijk gezegd nog nooit op die locatie gezocht. Als er nog bunkers zijn, verwacht ik dat deze ver onder het zand liggen. Ik ben wel nieuwsgierig, ik moet maar eens op zoek :)

BRV-tekening van de stelling:
Paal 51.jpg
Grt Jeffrey
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Vlieland”