Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door wattman »

In de achtertuin van de Boothstraat 3 en 5 bevindt zich nog een Duitse bunker. Op Google earth kan ik niet zien wat dit precies is. Wie heeft meer informatie (type, gebruik tijdens WO II en na de oorlog) en eventueel een foto. Helaas beschik ik niet over het boekje over de Wehrmachtbunkers in Utrecht.

groet,
Hendrik
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door jopaerya »

Hallo Hendrik

Ik denk dat het de rechterhelft is van de S.K. ( een verkleinde S.K. 1 ) die gebouwd was
voor Gen.Kdo. LXXXVIII tussen 1942 en 1944 later verhuisd naar Bilthoven ??

Groeten Jos
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door AvB »

Dit is in gebruik als discotheek van het studentencorps aldaar. Ligt in de achtertuin van het Gele Kasteel aan het Janskerkhof.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door Remco de Goede »

Ik krijg een tijdje terug een mailtje van een van de studenten daar dat ze de boel aan het verbouwen waren waardoor je bij de bunker kon komen, helaas reageerde hij niet terug op mijn mail, waardoor ik niet ben wezen kijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door wattman »

Dank voor de info. Ik ga volgende week even kijken of ik iemand van die club kan bellen. Remco, nog belangstelling voor een expeditie?
pietfc

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door pietfc »

Hallo,

Ik woonde vanaf mijn geboorte in 1952 tot 1975 op het adres Boothstraat 5. Mijn familie (Emmelot) heefft het huis in 2008 verkocht. Mijn vader heeft de bouw nog meegemaakt tot zijn grote ergenis. Hij ha ons huis in 1934 gekocht en moest er in 1941 uit tot aan het einde van de oorlog omdat het huis was ingevorderd als hoofdkwartier van de duitsers en die hadden natuurlijk een bunkertje nodig voor het geval dat .... We hebben trouwens toen we klein warenvan alles "aus Berlin gefunden", van vorken, messen, bekers en nog meer troep en alles met de opdruk "Berlin"
Begin jaren 60 of eind 50 werd de rechte helft van de bunker gsesloopt. Op dat gedeelte zit sinds bedgin '70 Woolloomooloo. Destijds zijn ook een paar hele mooie hiusjes gesloopt in de Boothstraat daar waar ju een lelijk gebouw staat.De bunker stond er precies achter. Een van de gevels van die huisjes is schuin naar de overkant geplaatst (naat Huize Sint Jan) .
Met mijn broer en nog een paar goede vrienden hebben wij het linker gedeelte volledig puin vrij gemaakt tot grote ergenis van de utrechtse corballen die niet meer vanuit Woollomooloo via een ondergrodse gang naar de bunker konden. Die gang is namelijn helemaal gevuld met het puin en ook daarna dichtgemetseld. Ze hadden trouwens geen enkele recht want de bunkerstaat in de tuinen van Boothstraat 3 en 5. In de jaren 70 hebben ieder weekend bukerfeesten gegeven tot grote ergenis van Wolloomooloo en op een gegeven moment kwam er een eind aan omdat we zonder vergunningen werkten. Veel jongens en meisjes van toen denken nog steeds over die fijne periode. Op sommige avonden hadden we meer dan 200 bezoekers en de muziek klonk fantastisch, moet gelijk weer aan Deep Purple - Child in time denken.
De bunker is nu al sinds jaren in gebruik door Boothtraat 3 als kantine.
Hoop dat ik U van dienst heb kunnen zijn

Vriendelijke groeten,
Pieter Emmelot
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door rony »

Mooi verhaal Pieter, dan zal je nog wel enkele souveniertjes hebben.
Is de de bunker nog bezoekbaar?
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door wattman »

Ik kan hieraan toevoegen dat de bunker voorwerp van geschil is geworden tussen de huidige eigenaars van nr. 3 & 5. Er is nu een uitspraak van het gerechtshof dat het nog bestaande bunkerrestant qua eigendom in twee gesplitst is. Als er cassatie tegen deze uitspraak wordt ingesteld duurt het nog even voor er duidelijkheid is. Feitelijk bevindt de enige toegang zich in de achtertuin van 3. De tweede toegang is bij de sloop verdwenen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pietfc

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door pietfc »

Hallo Rony,

Als U de bunker wilt bezoeken moet U contact opnemen met de eigenaar of huurder van Boothstraat 3. Ik weet niet wie dat is, kan U ook niet verder helpen want ik woon sinds 1975 in Frankrijk.
Weet trouwens niet of een bezoek nuttig is want de bunker is eind jaren 70 van binnen verbouwd. Mijn moeder heeft mij destijds verteld dat een aannemer huilend was weggegaan omdat al zijn dure boren het sloopwerk niet aankonden . Ben er zelf na de verbouwing 1 keer geweest. Verscheidene muren zijn weggehaald en ook de enorme zware geblindeerde deuren van de ingang en van een ander lokaaltje waar een schietopening in zat en dat zicht had op de ingang.
Vr groeten,
Pieter
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door rony »

Bedankt voor de uitleg Pieter, ziet er aan de binnenkant inderdaad niet erg origineel
meer uit.
GR
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Informatie gevraagd over ST (?) bunker in Utrecht

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik kwam deze lijst in een archief tegen. Het waren voornamelijk lokale telefoonnummers, maar deze stonden er ook tussen. Nu probeer ik de adressen bij het nummer te vinden. Met het telefoonboek van 1943 kom ik niet heel veel verder helaas ;). Ik had ook ooit een vlaggetjeskaart van Utrecht, maar die kan ik niet meer terugvinden. De exacte eenheid van wie deze telefoonlijst was, weet ik (nog) niet, maar ik schat hem in op eind '44.

https://www.delpher.nl/nl/boeken/view?c ... foonboeken

Fernamt Utrecht - Volgens mij is dit het Deutsches Fernamt aan de Maliebaan Nr. ?
Wehrmachts-Vermittlung Utrecht - ?
Marine-Vermittlung Utrecht - Militair Hospitaal Joseph Haydenlaan (Was de Vermitllung in de Fl 250?)
Luftwaffe-Vermittlung Utrecht - Servaasbolwerk Nr. 18 (Servaasbunker)
Heeres-Vermittlung-Amt Utrecht - ?
Deutsches Fernamt Amsterdam - ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”