Boek 'Fort Pannerden'

Boeken over de beide wereldoorlogen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Boek 'Fort Pannerden'

Bericht door Rene Ros »

Persbericht Uitgeverij Matrijs d.d. 11-6
door Paul van der Heijden en Eelco Ruissen
Een uitgave in samenwerking met Stichting Streekmuseum Lingewaard

Het klonk altijd vergezocht: Fort Pannerden als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het fort is immers gelegen in het Gelderse rivierenlandschap op de splitsing van de Rijn en de Waal en niet rond de steden van Holland. De gemeente Lingewaard zag dit anders en in 2003 verscheen een rapport waarin onomstotelijk werd aangetoond dat Fort Pannerden een integraal onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Dit rapport ligt ten grondslag aan het boek Fort Pannerden dat op 17 juni tijdens een feestelijke bijeenkomst op Fort Pannerden wordt gepresenteerd. Burgemeester van de gemeente Lingewaard, Harry de Vries, zal dan het eerste exemplaar in ontvangst nemen.

het boek
De plek waar de Rijn zich splitst in Rijn en Waal is een van de meest strategische punten van Nederland en sinds 1872 wordt dat punt bewaakt door Fort Pannerden. Maar gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van wapentechniek was het fort al verouderd toen het voltooid werd. De enige keer dat het fort in actie kwam – hoogbejaard en eigenlijk al afgeschreven – was in de meidagen van 1940. Daarna viel het fort ten prooi aan verval, maar veranderde het uiteindelijk van gevaarlijk speelhol voor de jeugd, via een krakersbastion, in een prachtig gerestaureerd historisch monument in een natuurlijke omgeving.
Deze eeuwenlange geschiedenis wordt uitgebreid en helder beschreven door auteurs Paul van der Heijden en Eelco Ruissen. Het boek is daarnaast rijk geïllustreerd met historische foto’s, plattegronden en tekeningen, topografische kaarten en hedendaagse foto’s.

boekgegevens
Fort Pannerden door Paul van der Heijden en Eelco Ruissen, 22 x 28 cm., 144 blz., genaaid gebrocheerd, ISBN 978 90 5345 384 1, rijk geïllustreerd in kleur, € 19,95. Het boek is verkrijgbaar via de boekhandel en via http://www.matrijs.com.

verschijnt 17 juni a.s.
boekpannerden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Boek 'Fort Pannerden'

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik had nog wel wat foto's en video's uit de kraakperiode gehad. Prachtige tijden en feestjes beleeft in het fort. Ik weet hoe tijdens een bezetting de latrines ruiken, dat vergeet ik nooit meer :D Het verhaal deed toen de ronde dat ze in de fortgracht nog wat kanonnen gevonden hadden.

Ben er eigenlijk nooit meer terug geweest na de ontruiming. Wil die mooie fresco van dat schip nog wel eens fotograferen. Boek komt hier in de kast te staan :like:
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Boek 'Fort Pannerden'

Bericht door AvB »

Moet een mooi boek zijn, als Matrijs het heeft gepubliceerd.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Boek 'Fort Pannerden'

Bericht door Rene Ros »

Heb het boek net binnen en heb tot nu toe flaptekst gelezen. Een tekst als "Tijdens de meidagen van 1940 lag het fort nog een dag in de vuurlinie en heeft het als oude veteraan uiteindelijk kunnen doen waarvoor het ooit was gebouwd".

Eh, dat is hetzelfde als zeggen dat je het jammer vind dat je je blusdeken en brandblusser nog nooit gebruikt hebt...
Dat het doel van een fort (en verdediging in het algemeen) op deze manier omschreven wordt is geen goed begin. Of loop ik nu weer te zeiken?

Mvg,
René
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Boek 'Fort Pannerden'

Bericht door PdK »

Hoi René,

Vind zo'n zin nog best meevallen. De schrijver zegt niet dat hij hier extra gelukkig of ongelukkig van wordt, zoals je suggereert met de brandblusser.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Boek 'Fort Pannerden'

Bericht door Rene Ros »

Het is meer dat het doel volgens de schrijver zou zijn, dat het gebruikt had moeten worden in oorlogshandelingen. Volgens mij had het meer een preventieve werking. Iets dat een brandblusser niet heeft en de vergelijking mank gaat. :-)

René
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Boek 'Fort Pannerden'

Bericht door PdK »

Hoi Rene,

Met enkel zo'n uitgangspunt forten bouwen kan natuurlijk niet ;) Maar nee, ik snap wat je bedoeld. En ik moet toegeven, voor de lol heb ik mijn vorige brandblusser voor het verlopen van de houdbaarheidsdatum nog wel even gebruikt hoor.. Niet preventief, maar omdat hij er toch voor gemaakt is. :)
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Boek 'Fort Pannerden'

Bericht door Rene Ros »

In aansluiting op het bovenstaande wil ik nog even wijzen op mijn boekbespreking en betoog:
Het recente boek van P. van der Heijden en E. Ruissen over Fort bij Pannerden is zeker de moeite waard om te lezen en te bekijken. Het is helder geschreven met veel passende afbeeldingen.
Bovendien staat het aantal bladzijden over de laatste 25 jaar - het is wel eens anders - in proportie tot de gehele geschiedenis van het fort. En de oplevering van het gerestaureerde fort was natuurlijk een mooi moment om de complete geschiedenis te documenteren.
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... #PANNERDEN
Maar een heikel punt is of Fort bij Pannerden wel of niet tot de Nieuwe Hollandse Waterlinie (N.H.W.) behoort.
Wat mij, en andere terzake deskundigen betreft, is er geen reden om sperfort Fort bij Pannerden anders in te delen dan tot, zoals de Vestingwet 1874 het noemt, "De werken tot dekking van rivierovergangen en opname van troepen aan IJssel, Waal en Maas."
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... NNERDENNHW

Als er opmerkingen zijn, ik verneem ze graag. En ga hier graag de discussie verder aan.

Mvg,
René
Plaats reactie

Terug naar “Boeken”