Schuilkelder ENKA Ede

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door WimVe »

Hallo Hans,

Zijn we dus mooi te laat met inventariseren..

De schoorstenen staan er nog dus als daar een kelder onder zit dan zit die er ook nog.

Wat er nu nog aan hoofdgebouw staat zal zeker een kelder hebben. Is de melkwolfabriek de huidige westhal ?
Het poortgebouw bestaat nog wel.

Zal volgende week weer eens langs de beheerder gaan.
duizendpoot

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door duizendpoot »

Dag Wim,

Tja de schoorstenen staan er nog, maar het gaat nu over de kleinere rookgasafvoer van het ketelhuis. Tijdens de bouw stond deze schoorsteen aan de oostzijde van het ketelhuis en aan de westzijde stonden 2 of 3 kolengestookte ketels. Onder deze ketels waren kelders ingericht om o.a. de as en sintels van de ketels op te vangen. Het lijkt me dan ook waarschijnlijk dat dit de schuilkelder werd. Immers was er tijdens de bouw geen enkele aanwijzing voor WO-2 en waarom zou je een (schuil)kelder aanleggen onder de fundatie van een schoorsteen. Aan de andere kant werd er tijdens de WO-2 altijd vertelt dat je rond een schoorsteen betrekkelijk veilig was i.v.m. steenconstructie.

Of er onder het poortgebouw nog kelders zitten, ik weet het niet en ben er ook nooit geweest.

En de huidige westhal is inderdaad de voormalige melkwol fabriek.

Groet, Hans
ChriztiUit
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2022, 12:32

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door ChriztiUit »

Momenteel wordt het EHBO gebouw gerenoveerd gezien het verkocht is en er hoogstwaarschijnlijk horeca in komt. De schuilkelder was voor een groot deel nu dichtgezet/gelast heb ik mensen horen zeggen om verdere vernielingen tegen te gaan. Ik verwacht als de kelder onder het EHBO gebouw mee is verkocht dat zij hem hoogstens als opslagplek zullen gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door WimVe »

Ik ben er vrij recentelijk nog langs gefietst. Toen zag het EHBO gebouw er al goed uit. De kelder zit er niet onder maar naast en je moet feitelijk buiten om om er in te komen. Ik hoop dat ze eerst de asbest er uit halen.
Wel apart hoe er met monumenten wordt omgegaan.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”