Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: W.N. 73 - Fort Eiland Ijmuiden

Bericht door Sebastiaan »

Nou loop ik daar (uiteraard) erg vaak, en heb een paar foto's bijgevoegd. Volgens mij is het toch forteiland, gezien de ligging van de drakentanden, de vorm wel enigzins overeen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 21 mei 2008, 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Annelies

Re: W.N. 73 - Fort Eiland Ijmuiden

Bericht door Annelies »

Het lijkt inderdaad verdacht veel op het forteiland, en wat Adrie zegt, in de oorlog was het strand groter.
Ik heb zelf ooit eens een hele fotoserie gemaakt van de drakentanden maar kan ze zo snel even niet vinden.

Op onderstaande kaart zie je wel aan de Noordzijde een 631 en 2 Fa werkjes: 7 = 5851 V191 kazemat voor dieptebommenwerper, en 8 = VF1a woononderkomen (Via fortijmuiden.nl)
BRV Kernwerk.jpg
Hier iig een foto waar je met een beetje fantasie 2 kleinere rijen vooraan en 3 grote rijen achteraan ziet.
Of laat ik me nu in mijn enthousiasme meeslepen
;)
Drakentanden Kernwerk IJmuiden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rob Mans

Re: W.N. 73 - Fort Eiland Ijmuiden

Bericht door Rob Mans »

Dan zou op de foto van "BeeldbankWOII" rechtsboven in de hoek de V191 "Wasserbombenwerfer moeten zijn"? Daar lijkt die niet echt op. Als dit het Forteiland is, is de dakdikte van de achterste gesloopte 631(?) een metertje dunner uitgevoerd dan de voorste 631. Overigens als je een denkbeeldige lijn trekt tussen deze twee bunkers op de foto, zie je in het midden ook iets wat lijkt op een of ander bouwwerk. Op het Forteiland heeft daar op die plek volgens mij nooit een bunker gestaan want de gesloopte 644 stond veel meer naar rechts. Twijfel, twijfel wbt of dit het Forteiland is.

Groetjes,
Rob
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 73 - Fort Eiland Ijmuiden

Bericht door tim »

lijkt inderdaad veel op het kernwerk....
bijg. luchtfoto omstreeks 1960
gr, tim

edit, ik ben dit wel met rob eens,
de basaltkeien links voor de hocker liggen toevallig ook rond het forteiland..

achteraan lijkt het wel alsof de hocker van richting veranderen, of hoger worden... zoals ook op het kernwerk het geval is.

maarja, het blijft giswerk..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: W.N. 73 - Fort Eiland Ijmuiden

Bericht door Sebastiaan »

Ook de vorm van de haakjes op de hocker komen overeen. Denk toch dat dit inderdaad Forteiland is.
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: W.N. 73 - Fort Eiland Ijmuiden

Bericht door jopaerya »

Hallo

De drakentanden hindernis op Forteneiland is mooi van opbouw , de voorste twee rijen zijn model 38 ( verspringend )
en de achterste drie rijen model 1942 ( recht achter elkaar ) , speciaal zijn de haken op de Höckers dit zie je meestal
losse drakentanden en niet met Höckers op een fundering .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: W.N. 73 - Fort Eiland Ijmuiden

Bericht door Ruud »

hocker fe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: W.N. 73 - Fort Eiland Ijmuiden

Bericht door Sebastiaan »

De vorm van die haken klopt zeer zeker niet. Dat is ook te zien op alle foto's hierboven.
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: W.N. 73 - Fort Eiland Ijmuiden

Bericht door Adrie »

Op de foto van tim zie je in het midden tussen de twee 631's vaag nog iets liggen misschien dat dit hetgeen is wat niet op de kaarten staat.

op de foto vertekend de afstand ook wel eens dus kan best zijn dat dit opject verder landinwaarts ligt

Zou verder geen stukjes kust weten die er zou lijkent uitzien als forteiland.





http://www.bunkerboysoostvoorne.nl" target="_blank" target="_blank
Harras

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Harras »

Hallo,
Ben op zoek naar documenten dan wel gegevens over de volgende vragen.
Hoeveel betonijzer en profielijzer zit er verwerkt in een Vf1a en in de V191.
En wat voor deur zat er in een Vf1a.
Ben ook op zoek naar de totale gegevens betonijzer en profielijzer van de drie M170/656 + aansluiting op het Fort.
gr.Harras
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Ruud »

Harras schreef:Hallo,
Ben op zoek naar documenten dan wel gegevens over de volgende vragen.
Hoeveel betonijzer en profielijzer zit er verwerkt in een Vf1a en in de V191.
En wat voor deur zat er in een Vf1a.
Ben ook op zoek naar de totale gegevens betonijzer en profielijzer van de drie M170/656 + aansluiting op het Fort.
gr.Harras
De deuren in Vf werken varieerden nogal, er werden betondeuren gebruik (zie het boek Kuverbunkers en de site van de HBP, oa toegepast in de stelling Zander), soms stalen deuren (een mooi voorbeeld is de Div. Bttr. in het Nord Abschn. van de Festung) of houten deuren. Van de houten deuren, in verschillende varianten, zijn verschillende opmeettekeningen bewaard gebleven, sommige erg fraai! Zelfs houten deuren konden gasdicht afgesloten worden, hier waren (uiteraard) ook weer voorschriften voor.
Ik meen dat in het Bunker Museum IJmuiden zelfs nog ergens een houten deur staat uit een Vf, deze is geschonken door een van de bewoners van de woningen op het semafoorduin, die de deur met de sloop uit een van Vf's heeft gehaald.

Betonijzer in een Vf was minimaal, in de regel werden deze niet of slechts aan de druk-/trekzijde met betonijzer versterkt. Je kan ook in sloopbestekken van bijv. het gemeente archief oid kijken, hier werd de hoeveelheid materiaal van te slopen bunkers vaak in vermeld en Vf's zijn er heel veel gesloopt.

De V191, tsjaa ... de vraag is of deze geheel gewapend was met betonijzer of dat de wapening uitgevoerd was als een Vf. Er is overigens een Duitse typentekening van de V191, ik heb alleen geen idee of hier dergelijk informatie op staat.
Als je er vanuit gaat dat de bunker door en door gewapend was met een maas van 25 cm is de hoeveelheid ijzer ook weer te berekenen.

Wat bedoel je met profielijzer (in een Vf) ?

M170/656, dit waren bijzondere combinaties samengesteld uit twee Regelbauten, als je de volumes van de twee Regelbauten samen neemt kom je al een heel eind. Voor de aansluitingen met het fort zou ik de afronding naar boven aanhouden.
Dient het tot de cm2 bepaald te worden, dan ook hier; rekenen er zijn voldoende duidelijk tekeningen beschikbaar.
Als het niet op de Regelbau tekeningen te vinden is, zelfde verhaal als de V191, rekenen de M170 en 656 zijn Standige bunkers dus volledig door en door gewapend met betonijzer.
Ik meen zelfs dat er verschillende diktes betonijzer gebruikt werden en ook nog diverse trekstangen door de profielen. Dit wordt wel heel lastig, dan zou je de Duitse constructietekeningen van deze combi's nodig hebben ....
Bedoel je hier met profielijzer de profielen in het dak? In dat geval zou je deze op kunnen meten en zo'n 30 cm extra nemen aan beide zijde ivm de oplegging.

Van de gesloopte combinatie M170/656 zijn de hoeveelheden ijzer ws. ook uit een sloopbestek te halen!?

Al met al een hele hoop rekenwerk, gelukkig komen de wintermaanden eraan :D

Genoemde documenten zoek ik erbij en zal deze later posten.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Harras

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Harras »

Ruud,
Dank voor je uiteenzetting.
Beton inhoud daar heb ik de nodige info over. Zowel van de Vf1a, V191 en de drie M170/656 + aansluiting naar het Fort.
Een gebrek aan juiste hoeveelheden van betonijzer en profielijzer is lastig om te berekenen. Hier ga ik me niet mee vermoeien. Dan kan je me wegbrengen. Ik kan een ruime marge aanhouden M170 + 656 +ongeveer de gang en zijn ruimtes naar het Fort toe. Dan is wel ongeveer Mocht jij daar meer exacte gegevens over hebben dan zou ik daar gebruik van willen maken. Bij nader inzien heeft een V191 en een Vf1a geen profielijzer zoals in plafonds en deuropeningen.
Mocht je ook meer gegevens hebben over de dieptebommenwerper in de V191 dan zou ik dit graag willen hebben.
gr.Harras
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Ruud »

Harras schreef:Ruud,
Dank voor je uiteenzetting.
Beton inhoud daar heb ik de nodige info over. Zowel van de Vf1a, V191 en de drie M170/656 + aansluiting naar het Fort.
Een gebrek aan juiste hoeveelheden van betonijzer en profielijzer is lastig om te berekenen. Hier ga ik me niet mee vermoeien. Dan kan je me wegbrengen. Ik kan een ruime marge aanhouden M170 + 656 +ongeveer de gang en zijn ruimtes naar het Fort toe. Dan is wel ongeveer Mocht jij daar meer exacte gegevens over hebben dan zou ik daar gebruik van willen maken. Bij nader inzien heeft een V191 en een Vf1a geen profielijzer zoals in plafonds en deuropeningen.
Mocht je ook meer gegevens hebben over de dieptebommenwerper in de V191 dan zou ik dit graag willen hebben.
gr.Harras
Dag Harras,

Voor de 656 kan ik zo snel even aanvullen:
Rundstahl 27,5 ton
Formststahl 4,3 ton

Uitgaande van een maas van 20 cm zit er volgens mij zo'n 70 meter rondijzer in een kubieke meter beton. Dus met de bekende betonvolumes kom je een eind. Gewicht van een meter rondijzer is op i-net wel te vinden. Uiteraard kan je ook adhv het betonvolume van een standaard 656 en de massa rondijzer (zie boven) bepalen hoeveel massa rondijzer er gemiddeld in een Kuub Standige bunker zit.

Wbt de V191, ik weet niet zeker of deze wel of geen betonijzer heeft, dit was maar een suggestie!

Van de hoeveelheden ijzer in de combi's je hebt de betonvolumes, dus het rondijzer is te bepalen, zie boven.... Sloopbestek van de noordelijke combi zal ik na(ar)zoeken.

[Edit] Heb ik niet, ws. in het RWS archief, dit maakt deel uit vh Noord Hollands Archief (tenminste 'vroeger')

ha ... hier een impressie van de hoeveelheid ijzer download/file.php?id=4194&mode=view" target="_blank" target="_blank" target="_blank ;)
((C) AvB, bron: elders op deze site)

Informatie over de dieptebommerwerper in de V191 zou aanwezig moeten zijn in het archief van de Wovij, probeer het eerst hier even. Meen dat er ook het eea over staat in Seefront. Kom je er niet uit dan kan je dit van me kopieren.

Vanwaar deze vragen, lijkt me pas echt relevant bij het maken van een sloopbestek ..... !?

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door tim »

hoi harras, ik zag je gister nog op teevee :D
op de duitse tekening van de V191 staan geen verdere nuttige gegevens.

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Sebastiaan »

Hierbij even wat plaatjes van het jongste project op het eiland, de ontgraving van een flink stuk (oorspronkelijk) overdekte loopgraaf. Hoe en waar deze precies loopt, missen nog de nodige (kloppende! ;)) gegevens. Daar zullen we snel genoeg achter gaan komen naar mate de ontgraving vordert.
IMG_0234.jpg
IMG_0235.jpg
IMG_0236.jpg
IMG_0237.jpg
IMG_0233.jpg
Gr. Sebastiaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”