Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Onlangs had ik hier al een topic over op gestart, maar die kan ik niet terug vinden. Op een lijst van kazematten gebouwd in Groningen stond een zgn. kazemat met draaibare gietstalen koepel. Eén bij Oterdum en één bij Naterij(Ladysmith) Hierin zou een zwaar machinegeweer gestaan hebben. Weet iemand er meer van? Ik heb alleen een vage tekening.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Niemand?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door ducatim901 »

Ties,
Waar is deze gebouwd?
Het ziet er in de verte uit als een S 3 frontaal maar hoe dat dat met die koepel zit dat vat ik niet.
Misschien omgebouwd?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Omgeving Delfzijl.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door maarten-stahlbeton »

In het boek van Verbeek kan ik er niet zo snel iets over in vinden. Nog nooit gezien dit ding.

Komt de tekening uit het B.R.V. en is het zeker een Nederlands werk?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Tekening is van het BRV inderdaad en het is zeker weten een Nederlands werk. Erg vreemd ding.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Sipke
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2013, 10:46

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Sipke »

Hoi Ties;
Als ik de tekening goed bekijk, (overigens door Provinciale Waterstaat Groningen gemaakt) stond de Schwarzlose mitrailleur in een stalen koepel (omhulsel) binnen de muren van de kazemat. De opstelling zou dan kunnen draaien naar beide schietgaten toe. Ik heb er helaas geen foto van. Moi
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Na ruim 9 jaar is er meer materiaal voorhanden van deze twee vreemde kazematten. Twee uitsneden van luchfoto's van het Imperial War Museum en een foto met militairen bij de kazemat te Oterdum uit onbekende bron. Verder de bovenstaande tekening, maar dan een duidelijke versie uit het archief van de Provinciale Waterstaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Martijn »

Mooi!!! Altijd leuk om zulk soort zaken te ontdekken. Ik kende deze variant nog niet. Hij doet me denken aan een ontwerp dat ik in het NA tegen ben gekomen. Qua afmetingen duidelijk verschillend, maar het principe van het draaibare stalen schild lijkt redelijk overeen te komen.
001.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Lau
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 aug 2023, 20:59

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Lau »

Interessant topic! Ik zocht even in de groene serie naar het staatje dat eerder door Ties werd geplaatst (gevonden in dl. 2F, p. 72) maar dat leverde al snel meer vragen dan antwoorden op... Zo staat op pp. 10-11 van datzelfde deel dat het Object Uitwierde niet werd verdedigd door één, maar twee "zw.mitr. in koepels." En: "Aan de kust bevonden zich bij Oterdum en Uitwierde resp. 1 en 2 betonnen kazematten met draaibare gietstalen koepel." Ook de achterin opgenomen overzichten geven twee zware mitrailleurs bij Uiterwierde en één te Oterdum, allen bemand door MC-III-36 RI. De twee stukken bij Uitwierde stonden onder bevel van een vaandrig Tissinga; ik vermoed dat het stuk in de kazemat bij Oterdum van dezelfde sectie afkomstig was.

Op 9 mei 1940 werd de sectie van Tissinga ondergebracht bij de 1e Depotcompagnie Bewakingstroepen. Na de inval werd de omgeving van Delfzijl betrekkelijk vlot ontruimd, alle aanwezige eenheden trokken zich al voor de middag van 10 mei terug richting de Wonsstelling. Over de kazematten zelf is in de gevechtsverslagen niets concreets te vinden. Er is nog een verslag van de commandant van MC-III-36 RI, maar omdat deze bij Geldermalsen heeft gezeten verwacht ik niet dat daar veel relevants instaat; het document is ook niet gedigitaliseerd. Ik bekeek verder een aantal (low res) luchtfoto's van de dijk, maar daarop zie ik weinig dat in aanmerking zou kunnen komen.

...Waar is de derde kazemat gebleven? Verder landinwaarts? Of is het een spook?

L
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Ties »

Mooie informatie zeg, bedankt! Een derde kazemat van dit type heeft er niet gestaan. Op de dijk bij Delfzijl zelf en op één van de havendammen stonden wel S3 kazematten.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Lau
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 aug 2023, 20:59

Re: Bijzondere kazematten omgeving Delfzijl

Bericht door Lau »

Ik ben er nog niet helemaal uit op welke bronnen Nierstrasz zich dan heeft gebaseerd. Dat er een tweede mitrailleurpositie bij Uitwierde heeft gestaan staat denk ik wel vast, maar deze was dan dus (nog) niet gekazematteerd... Het is een leuke puzzel, zeker ook omdat het volgens mij om de meest noordelijk gelegen kazematten van het land gaat.

In het Bunkerarchief vond ik nog een stafkaart waarop de kazemat bij Oterdum keurig is ingetekend. Kaartje van Delfzijl ontbreekt helaas.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”