VIS kazemat Gorinchem

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

VIS kazemat Gorinchem

Bericht door svdb10 »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar informatie over de V.I.S. kazemat Gorinchem:

Allereerst zou ik heel graag zou ik plattegronden, doorsnedes etc zien. Volgens mij zijn die wel in te zien in het Nationaal Archief, maar daar kom ik zelden (ahum, eigenlijk nooit :oops: ). Wellicht dat iemand deze al digitaal beschikbaar heeft?
Ten tweede ben ik op zoek naar afbeeldingen, foto’s etc. Zowel historische als hedendaagse. Met name foto’s van het interieur zouden geweldig zijn. Ik ben met name héél geïnteresseerd in de kanonruimte; deze kazemat heeft als één van de weinigen tot in de meidagen de oorspronkelijke bewapening (6cm op kazemataffuit) behouden. Hoe was de opstelling van dit kanon precies? Op basis van foto’s en eigen waarnemingen van andere V.I.S. kanonkazematten vind ik het lastig te zeggen welke aanpassingen horen bij het later geïnstalleerde kanon van 5cm no2.
Tot slot ben ik benieuwd naar de huidige situatie; deze kazemat zou nog bestaan, maar wat is de toestand? Geheel ondergewerkt? Wel zichtbaar maar dichtgemetseld?

Nb. Ik ben al in het bezit van (oa): “Het kanon van 6 cm Kazemat (Neerlands Arsenaal 4)”, “Een onuitdoofbaar vuur” en “Kazematten in het Interbellum” dus verwijzingen naar tekst of afbeeldingen uit deze boeken hoeven niet.
Ook ben ik bekend met de (uitstekende) website http://www.verdedigingswerken.nl/vis/index.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hopelijk kan iemand mij helpen. Anders zit er niks anders op dan mij tóch maar eens richting Den Haag te begeven om mij eindelijk te gaan verdiepen in hoe die archieven-toestand precies werkt :(

Alvast bedankt voor alle informatie!
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: gezocht: info over V.I.S. kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Deze kazemat bestaat nog wel, maar is niet toegankelijk. Hij is voor het grootste deel ondergewerkt. Aan de ingangszijde is nog een klein deel zichtbaar (oa het jaartal), maar de ingang zelf is niet te zien (tenminste, dat was een maand of drie geleden zo). Ze zijn in Gorinchem wel bezig met het restaureren van verschillende gebouwen (oa remises) van de vesting, dus wellicht zijn er voor deze kazemat ook nog plannen.

Tekeningen of foto's heb ik niet (alleen een foto van het jaartal). In het boek "Sterk water" van Chris Will staat wel een foto van de kazemat in aanbouw. Hier kun je echter niet de details uit halen die je zoekt.

Groet,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: gezocht: info over V.I.S. kazemat Gorinchem

Bericht door svdb10 »

Hallo Martijn,

Alvast dank voor de info. Ik vermoedde al dat deze kazemat nauwelijks zichtbaar was; ik heb nog maar heel weinig hedendaagse opnamen van dit object gezien.

Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: gezocht: info over V.I.S. kazemat Gorinchem

Bericht door wattman »

Troost je met de gedachte dat juist als het gaat om Nederlandse kazematten de beschikbare literatuur zo bescheiden is dat er nog ruimte is voor oorspronkelijk archiefonderzoek. Oftewel leuke ontdekkingen! :D Zo moet ik nog eens de oorspronkelijke tekeningen van alle typen S-kazematten opzoeken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: gezocht: info over V.I.S. kazemat Gorinchem

Bericht door tim »

hendrik, binnenkort maar een avondje naar het nationaal archief? :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: gezocht: info over V.I.S. kazemat Gorinchem

Bericht door wattman »

Als daar de tekeningen liggen die in Kazematten in het Interbellum worden genoemd (met nummer, maar zonder vermelding in welk archief ze bevinden) dan ga ik er zeker een keer naartoe. Voor de rest vraag ik me ook af waar ik de plattegronden kan vinden waar de kazematten met hun nummer op staan. Hiervan ken ik alleen een paar fragmenten uit boeken.

Maar we drijven nu wel af van de oorspronkelijke vraag van de topicstarter.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: gezocht: info over V.I.S. kazemat Gorinchem

Bericht door ducatim901 »

tim schreef:hendrik, binnenkort maar een avondje naar het nationaal archief? :lol:
Gezellig!!
Sta ik weer eens niet in mijn eentje foto´s te maken.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: gezocht: info over V.I.S. kazemat Gorinchem

Bericht door Rene Ros »

Fotootje voor de lezers die de kazemat nog niet in het echt hebben gezien:
kazgorinchem.jpg
René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: gezocht: info over V.I.S. kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Op internet kwam ik deze link tegen:
http://www.dutchfleet.net/viewtopic.pmp?f=53&t=16064
Hier staat onder andere een foto op van een 6cm op affuit. Wellicht heb je er iets aan.

Groet,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: gezocht: info over V.I.S. kazemat Gorinchem

Bericht door AvB »

Toch maar even langs gegaan om met eigen ogen te zien. De voorzijde ligt helemaal mooi open in z'n oude dekking.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nicht ärgern - Nur wundern!
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

V.I.S. kazematten

Bericht door Hugo »

Heren en misschien ook wel dames,

Het verbaasd mij, dat er nog geen onderwerp is over V.I.S. kazematten.
Ik ben bezig met de gemeente Gorinchem, om te kijken, of zij er wat voor voelen, om de VIS kazemat en Gorinchem wat op te knappen en open te stellen.
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten was dit de eerste van de VIS serie in Nederland gebouwd.
Hij wijkt dan ook wat af van de later gebouwde VIS kazematten, o.a. de binnenhoogte.
De tekening is te groot, om aan dit bericht te hangen, dus bij deze in fragmenten.
Gaarne jullie commentaar over alle zaken, die je opvallen, of bijzonder zijn.
Verder staan er nog 2 stukjes op mijn Facebook pagina Vesting Gorinchem.

M.v.g.,
Hugo Ouwerkerk
http://pho.home.xs4all.nl/index.htm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door AvB »

Hugo, er zijn hier heel luxe eigen onderwerpen per VIS kazemat. Die van Gorinchem bestond al maar je plattegronden zijn een mooie toevoeging!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hallo Arthur,

Je hebt gelijk, ik had even verder moeten kijken, dan de neus lang is.
Op het overzicht van Fortificaties van 1922 tot 1940, zie je op de 1e pagina diverse Nederlandse kazemat typen en de Pyramides, ik dacht dat dit het was, maar het overzicht bestaat uit tig bladen.
Ik ben dan ook geen ervaren forum ganger.
Ik heb indertijd inderdaad al die stukjes over de Gorinchemse kazemat al wel gelezen.
De andere stukjes zal ik dan ook lezen, daarvan heb ik er in het verleden denk ook al diverse gezien.
Ik zie, dat je mijn dwaling al hebt verbeterd, bedankt.
Hopelijk krijg ik wat reacties met bijzondere wetenswaardigheden.

M.v.g.,
Hugo Ouwerkerk
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Hallo Hugo,

mooie tekeningen; dank voor het plaatsen. Wat mij opvalt is de dikte van de achterwand. Bij veel van de andere VIS-kazematten is deze veel dunner uitgevoerd. Heeft natuurlijk alles te maken met geld; minder dikke wand is minder beton en dus goedkoper.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door ducatim901 »

Zal wel weer met de compensatiekazematten te maken hebben, ik dacht dat ie met sponsoring van De Vries-Robbé gebouwd is.
Het mijne weet ik er ook niet van maar dit heb ik eens gelezen of gehoord.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”