vliegveld st-nazaire

Het gebied vanaf rivier de Seine in Frankrijk tot aan de zuidelijke bank van rivier de Loire
Plaats reactie
tom123

vliegveld st-nazaire

Bericht door tom123 »

Ten zuiden van het huidige vliegveld van St_Nazaire ten westen van Montoir de Bretagne stuitte ik op deze bunker. Wie heeft enig idee wat de functie ervan geweest kan zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: vliegveld st-nazaire

Bericht door ducatim901 »

Het zou een kogelvanger kunnen zijn van de schietbaan om de kanonnen/mitrailleurs af te stellen maar die heb ik tot nu toe alleen in de vorm van aarde wallen met zo nu en dan een bakstenen muur gezien, een andere optie zou zijn dat het een restant is van een splitterschutzbox (opstelplaats).
Door de I-profielen in het dak zou je kunnen zeggen dat het een WO-2 ding is, maar ik twijfel, zou ook zomaar naoorlogs kunnen zijn.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: vliegveld st-nazaire

Bericht door ErwinZ »

Qua vorm lijkt het inderdaad op een kogelvanger, maar zou je dan niet beschadigingen zien in het beton?
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: vliegveld st-nazaire

Bericht door scolty »

Lijkt me inderdaad een kogelvanger. En beschadigingen zul je niet zo veel vinden, het is namelijk de bedoeling dat de kogels in die bult zand vliegen. Ik zou nog maar eens goed zoeken in die bult zand ;)
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: vliegveld st-nazaire

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ken het vliegveld zelf niet, maar zou dit geen jet-blast vanger kunnen zijn?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
buddha01
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2014, 05:40
Locatie: Veldhoven

Re: vliegveld st-nazaire

Bericht door buddha01 »

maarten-stahlbeton schreef:Ken het vliegveld zelf niet, maar zou dit geen jet-blast vanger kunnen zijn?
Als ik de foto's zo zie, ben ik het met Maarten eens. Ziet er uit als een jet-blast vanger om (straal)motoren te testen. In deze of iets andere vorm kom je deze op elk militair vliegveld wel tegen. Je komt ze ook tegen op de grote vliegvelden waar reparaties uitgevoerd worden aan straalmotoren. Aan de achterzijde van het gebouw zit dan ook een opening waar normaal gesproken een grote afvoerbuis gemonteerd zat. Deze kon of omhoog of in een Y vorm naar de zijkanten wijzen.
Lijkt erop dat het zand er in de loop der tijden ingewaaid is nadat het gebouw niet meer gebruikt werd. ;)
André de Wit
Vliegtuigspotter, geschiedenis WWII, Boeddhist
http://eheh0422.webs.com/
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: vliegveld st-nazaire

Bericht door scolty »

Als het een kogelvanger is, is de bult zand origineel.
10151972_10201338281933774_4296619564909756564_n.jpg
Reggiane Re 2002 in Rechlin.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

Betonconstructie vliegveld St. Nazaire - Montoir

Bericht door luchtkastelen40-45 »

Ik betwijfel of het vliegveld van St. Nazaire - Montoir in WOII al bestond. Wel was vanaf 1925 in het havengebied de watervliegtuigfabriek van Loire (later SNCAO en SNCASO) aanwezig, maar het lijkt erop dat het (fabrieks)vliegveld op het naastgelegen land pas na de oorlog is aangelegd.

Op de locatie van de betreffende betonconstructie is in elk geval op luchtfoto's t/m 1952 alleen maagdelijk terrein te zien. In 1952 wordt de startbaan verlengd en daarna wordt een taxibaan richting rivier aangelegd. Aan het uiteinde daarvan is op de foto van 1957 een platform te zien en de betreffende betonconstructie met een kleiner platform op enige afstand ervoor.

Op St. Nazaire - Montoir hield SNCASO (vanaf 1957 Sud Aviation) zich in die tijd bezig met de productie van de Caravelle. Van 1952 t/m 1960 is in deze fabriek ook de Vautour (een tweemotorige straaljager, totale productie 149 stuks) gebouwd.

Mijn "educated guess" is dat de betonconstructie dus inderdaad een kogelvanger is, maar dan na-oorlogs voor het inschieten van boordwapens van de nieuwe Vautours die van de productielijn afkwamen.

Na de Vautour worden in St. Nazaire alleen nog (delen van) airliners gebouwd voor Aerospatiale en tegenwoordig Airbus.

Groet, René D.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: vliegveld st-nazaire

Bericht door ducatim901 »

En die loodsen van Airbus zijn in de zomer echt heel tof om te zien, als de deuren open staan (ivm de hitte) dan heb je een mooi doorkijkje op de drukte van het werk aan de vliegtuigen.
Vliegveld bestond al wel dacht ik, er staat nog meer op bij, kijk maar op de bunkersite.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
luchtkastelen40-45
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2013, 11:30
Locatie: NL

Bunker vliegveld St. Nazaire

Bericht door luchtkastelen40-45 »

Ja, die mooie signaal/observatiebunker met kabeldoorvoeren doet inderdaad wel Duits aan. Maar is die niet erg groot voor een onbekend drassig grasveldje op de rivieroever vlakbij een marinehaven? Is bevestigd dat die bunker inderdaad Duits is? En gerelateerd aan een vliegveld? Of mogelijk toch naoorlogs net als de kogelvanger?
Ik kan in mijn literatuur en kaarten in WOII nergens een (land)vliegveldje bij Montoir vinden. De luchtfoto's uit 1948 zijn te onduidelijk om uitsluitsel te geven over eerder gebruik. Zelfs de betreffende bunker is daarop niet met zekerheid vast te stellen. Sommige bronnen noemen wel een tweede vliegveld bij St. Nazaire, maar dat gaat over Escoublac, het andere fabrieksvliegveldje van de Loire-fabriek bij La Baule. Heeft iemand wel een vermelding van het vliegveld St. Naziare -Montoir in WOII?

Grt, René
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: vliegveld st-nazaire

Bericht door AvB »

Dat is zeker een Duits bunkertje. Zie de achterzijde met typisch Duitse ingang en Stahlrost.

Afbeelding

http://bunkersite.com/locations/france/ ... ir-air.php
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “AOK 7”