Batterie Coronel

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
jan lugtmeijer †

Batterie Coronel

Bericht door jan lugtmeijer † »

Pfffff.... na allemaal documenten en kaarten achter elkaar te hebben gelezen danwel bekeken wordt het er niet altijd even duidelijker van :mrgreen:

Wat ik tot nu toe heb,

Batterie Coronel (officiele benaming Batt. Coronel West) 3. batt.. MAA 205 was gepositioneerd op De Beer in 1942. En bestond uit 2 van de 4 28cm kanonnen van de Batterie Coronel te Borkum.

Op deze locatie is na het terugtrekken van de stukken geschut (in de loop van 1943) het Stp. IX HM (Baupunkt 28) gevestigd (vlg. document van 7.8.1944).

Tegelijkertijd werd er druk gebouwd aan de Batterie Rozenburg (Baupunkt 29). Op 24.10.1942 waren de drie Bettungen gereed en 1 S448a munitiebunker in aanbouw.


Waar het mij om gaat is dat Batterie Coronel en Batterie Rozenburg zich dus niet op dezelfde, maar op 2 verschillende locaties bevonden. Dit is dus in tegenstelling tot wat vaak (vnl op internetsites) wordt beweerd.

Iemand die dit wil/kan bevestigen of tegenspreken :ugeek:
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Batterie Coronel

Bericht door jopaerya »

Hallo Jan (in een keer goed )

Hier wat meer info en een kaartje met de 2 plaatsen Coronel-West en Rozenburg .
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... it=coronel" target="_blank

Groeten Jos
jan lugtmeijer †

Re: Batterie Coronel

Bericht door jan lugtmeijer † »

Ha Jos,

Dat topic @ AHF ken ik. Maar daarin ga/ging jij er van uit dat er op een gegeven moment 5 stukken 28 cm geschut aanwezig waren op De Beer. En volgens mij is dat nooit het geval geweest.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Batterie Coronel

Bericht door AvB »

Lageplan van Coronel-West van 29-8-1942. Bron: Nationaal Archief
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”