Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

Ik zag gisteren dat er enkele jaren geleden al eens iets gepost werd over de Antwerpse grote omwalling en haar stadspoorten, welnu, tijd voor een update.

Naast de Atlantikwall hou ik me ook redelijk veel bezig met het onderzoek naar de fortificaties uit 1860 / 1902 van men eigenste moederstad, Antwerpen. Over de Grote Omwalling, of de Enceinte d'Anvers heb ik redelijk veel materiaal kunnen verzamelen en verwerken in Google Earth en Google Sketchup.

De meesten zullen allicht al wel weten dat compleet deze omwalling, samen met al haar monumentale poorten, rond de jaren '60 compleet afgebroken werd om plaats te maken voor de huidige R1, de ring rond Antwerpen. Sléchts enkele piepkleine restantjes zijn hier nog van terug te vinden. twee Lunetgrachten en een bomvrije holtravers, that's it! :(
002.png
Tom
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door rony »

Ferm Tom, die ring blijft een probleem!
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door tim »

Eeuwig zonde, ze hadden de verantwoordelijken moeten straffen naar19e eeuwe maatstaf.
Je kan mij niet wijsmaken dat het niet mogelijk was concessies te doen om sloop van verdedigingswerken te beperken.. gelukkig leven we nu in een andere tijd
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

De Enceinte d'Anvers bestond uit 12 aanvalbare fronten, Vermits mijn afgewerkte projecten niet volgens volgorde, maar volgens interesse lopen, begin ik hier met de opbouw van een aanvalbaar front.

Iedereen (of de meesten) kennen wel die postkaarten van de monumentale poorten, maar wát zien we nu juist hier op?

Bijvoorbeeld deze postkaart uit mijn eigen collectie, de Porte de Malines (Mechelsepoort), van Front 8-9, gezien langs de buitenzijde van de vesting:
Porte de Malines (2).jpg
Je ziet dat de fraaie versieringen (de leeuwen bovenop) van de poorten aan de binnenzijde stonden, de meesten zullen wel gedacht hebben dat je deze aan de buitenzijde zou gezien hebben voor wie de stad binnen zou marcheren, maar dit is dus niet het geval. Postkaarten van de buitenzijde zijn daarom minder makkelijk te vinden omdat deze minder imposant waren (voor de mensen toen toch). Voor ons zijn deze wel interessanter, omdat ze hier delen van de verdediging laten zien.

Je ziet links naast de poort een stuk of twaalf schietgaten van een gecreneleerde gallerij die naar een halve caponnière leidde. Je ziet helemaal links nog net één vuurmond voor een 12cm kanon van deze halve caponniere, die de lunetgracht en de brug van de poort onder vuur kon nemen met kartetsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

Zoals ik al zei, van de monumentale poorten aan de binnenzijde van de vesting werden de meeste postkaarten gemaakt:

Dit is ook de Mechelsepoort (Porte de Malines) van het aanvalbaar front 8-9 in Berchem. De tram rijd hier nog steeds, enkel is de omgeving hier waanzinnig veranderd.
Porte de Malines (4).jpg
Porte de Malines (6).jpg
Porte de Malines (10).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

Hier een zelfgetekend plan van deze poort; Bemerk de halve caponnière rechts voor de 12cm kanonnen die instonden voor de verdediging van de lunetgracht voor de grote caponnière... Jawel, u leest dit goed: de Grote caponnière komt in de volgende post...
porte 1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

Ik post hier nu het gehele plaatje van Aanvalsfront 8-9, of toch bijna gehele, want het aanvalsfront 8-9 bezat nog een lunet met een oud Kellerfort dat mee in het front geïntegreerd was... :o
Aanvalsfront 8-9 TO.jpg
Op dit plaatje zie je hoe "klein" het poortgebouw "Mechelsepoort" was... In het midden bevond zich nog een grote caponnière met maar liefst veertien kanonkelders aan elke zijde voor een 12cm kanon elks.

Van deze grote caponnière bestaan er amper postkaarten, ikzelf bezit er géén, maar er bestaan er wel enkelen in de archieven. Dit is een jammer genoeg weinig belicht aspect van de Enceinte d'Anvers. Bij het uitbreken van de eerste wereldoorlog stond deze vesting erom bekend om over duizend (1000!) vuurmonden te beschikken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

Uiteraard bezat elk front ook over een eigen kazerne, of toch bijna elk front. De fronten aan het noorden van de stad werden niet zo enorm uitgebouwd en beschikten slechts over enkele caponnières.
Porte de Malines (12).jpg
Caserne du Génie (1).jpg
Caserne du Génie (3).jpg
Foto's allemaal uit men privé collectie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

Een luchtfoto uit men privé collectie daterend van begin 1940. Hierop zie je de aanvalsfront "7-8", "8-9" en "9-10".
001.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

Het Aanvalsfront 8-9 te Berchem gefotografeerd door de geallieerden in 1944. Bemerk het stukje tankgracht dat de Duitse Wehrmacht gegraven heeft tussen de lunetgracht en de vestinggracht van het hoofdfront. De Duitsers hadden immers ook interesse in de vesting, meerbepaald als logistieke functie. De intervalwegen naar de stad werden wél defensief uitgebouwd met enkele LAG-bunkers (VF), ringstanden en vooral véél loopgraven.
002.png
Bemerk ook het Kellerfortje in deze lunet, dit "Kellerfortje" werd enkele jaren vóór de aanleg van de grote omwalling gebouwd. Samen met nog andere kellerfortjes maakten zij deel uit van een eerste fortengordel rond de stad. Ze werden bijna allemaal mee in de omwalling geïntegreerd. Vandaag de dag bestaat er nog één kellerfortje, in Deurne, de zogenoemde Arenahal.
003.jpg
Foto: Eigen collectie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

Als laatste voor het Aanvalsfront 8-9 te Berchem, het "Kellerfortje nr 6", geïntegreerd in een lunet vóór het aanvalsfront:
004.jpg
Van dit fortje bezit ik zelf geen fotomateriaal, ik weet dat het bestaat, maar ik ben niet bevoegd deze te delen...

De lunetgracht hiervan bestaat vandaag de dag nog steeds, Op Google Earth zie je ze nog:
005.jpg
Even tot adem komen nu, de andere fronten post ik hier later nog bij (moet er nog een deel van tekenen).

Mvg
Tom Oliviers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door ErwinZ »

Eeuwig zonde dat het allemaal weg is. Al snap ik ook wel dat een stad als Antwerpen economisch vooruit moet.

Wat is er gebeurd met die leeuwen? Die zijn vast niet allemaal de smeltoven ingegaan?
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door Bunkerfreaks »

over die leeuwen, die grote beelden, daar heb ik geen idee van, maar de leeuwenkoppen (sluitstenen) die naast de poorten gestaan hebben, die hebben ze gerecupereerd en die kan je nog terugvinden naast dat grote kruispunt in berchem aan de sint wilibrorduskerk (ongeveer op de plaats waar ze origineel stonden).
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door ducatim901 »

Tom, Even een veer in je r**t steken.
Mooie plattegronden en foto's!
Eeuwig zonde dat het gesloopt is.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Belgische Fortificaties 1860: Enceinte d'Anvers

Bericht door svdb10 »

Leuke info Tom. Bedankt voor het delen!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “België”