VIS kazemat Gorinchem

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Ik meen dat 'ie werd gebouwd als compensatie voor een fabriek die in het schootsveld van de oude vesting werd gebouwd. Hoe het exact zit weet ik zo niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat de staat een bijdrage vorderde van de eigenaar van de fabriek.
Eigenlijk werden veel VIS-en gebouwd als compensatie. Denk bijvoorbeeld aan het doortrekken van de weg door fort de Bilt, en de aanleg van de snelwegen A1, A2 en A4.

De dunnere achterwand werd acceptabel geacht aangezien de kans op treffers aan deze zijde gering was. Je ziet het ook bij de brug/rivierkazematten. Maar als je het als staat toch niet zelf hoeft te betalen kan een extra laag beton geen kwaad...
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hallo Martijn en JK?,

Ja, die dikkere achterwand is inderdaad goed opgemerkt.
Volgens het boek Kazematten in het Interbellum werden de z.g. Vredeskazematten, dus die als compensatie maatregel werden gebouwd en niet door het Ministerie van Oorlog werden bekostigd, gebouwd als zware kazematten, met een weerstandsvermogen van W21-28. Bij die kazematten, werden muren, die blootgesteld konden zijn aan rechtstreekse treffers, 1,8 meter dik gemaakt.
Bij de vesting Gorinchem, wed de oost en de zuidzijde als mogelijke vijandzijde gezien.
All bomvrije gebouwen hebben aan deze zijde de gronddekking en de gevels aan west en noordzijde.
De veel later gebouwde VIS kazemat staat met de achterzijde en ingang naar het zuiden gekeerd.
Men heeft kennelijk rekening gehouden met rechtstreekse treffers van zware houwitsers vanuit Brabant aan de overzijde van de Merwede. Dat kan je op het tekening fragment met de terrein situatie ook zien, daar is aan de achterzijde ook een zware gronddekking aangebracht met daarin een lang, smal en haaks omgebogen toegangspad.
Voor de geschiedenis met de Vries Robbe verwijs ik naar mijn FB pagina https://www.facebook.com/vesting.gorinchem
M.v.g.,
Hugo Ouwerkerk
http://pho.home.xs4all.nl/Dutchwaterlin ... hem-nl.htm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Hugo schreef:Men heeft kennelijk rekening gehouden met rechtstreekse treffers van zware houwitsers vanuit Brabant aan de overzijde van de Merwede. Dat kan je op het tekening fragment met de terrein situatie ook zien, daar is aan de achterzijde ook een zware gronddekking aangebracht
De aarden wal aan de achterzijde is op zich niet uniek voor deze kazemat. Je ziet bij veel kazematten een aarden wal langs de achterzijde, ook bij de exemplaren die wel een dunnere achterwand hebben.
Daarnaast is de kazemat gelegen aan de noordzijde van de vesting en was m.i. voor een aanvaller zuid van de rivier onmogelijk te zien.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

OK Martijn,

Maar heb je dan ook een meer aannemelijke verklaring voor de dikke achterwand?

M.v.g.,

Hugo Ouwerkerk
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door ducatim901 »

Geld......
Defensie had tijdens de bouwperiode niet veel te makken wat betreft de financien.
Om kosten te besparen werden kazematten aan de achterzijde lichter uitgevoerd, dit kon omdat de dreiging van achter de linie minder was dan van voor de linie.
Als in de ogen van Defensie door aanleg van b.v. spoorlijnen een verzwakking in de linie werd aangebracht werden de kosten om deze verzwakking te compenseren aan de "veroorzaker" in rekening gebracht, zodoende werden de kazematten zwaarder uitgevoerd omdat dit niet uit de pot van Defensie zelf kwam.
Ik kan dit wel vragen aan iemand die er erg diep in zit met zijn neus.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Ik sluit me aan bij Jack.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Sven Maaskant »

Sander, en anderen,

Een nabrander na dik anderhalf jaar, maar misschien toch nog nuttig - anders toch leuk, lijkt me (bron: NIMH en Geniemuseum)

Gr Sven
AKL011278.jpg
AKL011279.jpg
AKL011280.jpg
AKL011282.jpg
AKL011283.jpg
AKL011286.jpg
AKL011288.jpg
AKL011291.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sven Maaskant op 09 sep 2015, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven Maaskant
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Sven Maaskant »

AKL011293.jpg
GM317.07.jpg
GM317.12.jpg
GM317.13.jpg
GM317.14.jpg
GM317.27.jpg
GM317.28.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Mooie serie!
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door ducatim901 »

Mooie serie!
In het NA zit ook een fotoboek met foto's van de eerste VIS (op het Fort op de Biltstraat).
Heb er ooit foto's van gemaakt maar die staan op mijn kapotte HD, en weet helaas niet meer waar ze zitten.
Echt heel mooi!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door svdb10 »

Sven Maaskant schreef:Sander, en anderen,
Een nabrander na dik anderhalf jaar, maar misschien toch nog nuttig - anders toch leuk, lijkt me (bron: NIMH en Geniemuseum)...
Dank je Sven, beter laat dan nooit! ;)
Hele leuke foto's; enkele kende ik al, maar toch ook een paar nieuwe ertussen met mooie details. Leuk! Mocht ik óóit* nog toekomen aan het natekenen van een V.I.S. kazemat, dan kan ik dit soort info goed gebruiken. Thnx.

Sander

*één van de onderwerpen op de lange lijst met mogelijke projecten, maar véél te weinig tijd...
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door ErwinZ »

Prachtige serie
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

ducatim901 schreef:Mooie serie!
In het NA zit ook een fotoboek met foto's van de eerste VIS (op het Fort op de Biltstraat).
Heb er ooit foto's van gemaakt maar die staan op mijn kapotte HD, en weet helaas niet meer waar ze zitten.
Echt heel mooi!
JK
NA 3-09-20 doos 48; compleet verslag van de bouw van Biltstraat I door de 2e schoolcompagnie van het Regiment Genietroepen (inclusief foto's en detailtekeningen). Helaas zijn die foto's niet allemaal scherp en ook lang niet zo groot als bovenstaande.
Overigens is Gorinchem volgens mij de eerste (bouwjaar 1930); Biltstraat I is gebouwd in 1936.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
BunkerOwner

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door BunkerOwner »

Vakmanschap in beeld!
Mooi hoor. Genieten dit.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door ducatim901 »

Toppie Martijn,
Die ik binnenkort maar weer op de foto zetten.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”