Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door wattman »

Ik beperk mij maar tot 1 opmerking;
In februari 2014 schreef iemand
BunkerOwner schreef:Ik ben inmiddels wel achter de oorspronkelijke bestemming gekomen. Hij is nooit bedoeld (of gebruikt) als hospitaalbunker... Rustig rondneuzen geeft direct het antwoord. Maar dat houd ik nog ff voor me.
M.a.w. iemand poneert 2 jaar geleden een stelling.
Grondslag " Rustig rondneuzen geeft direct het antwoord" :!:
Maar we houden de spanning er in "Maar dat houd ik nog ff voor me." :?: (ik zie, ik zie, wat gij niet ziet)
Er zijn in dit debat al heel wat documenten voorbij gekomen. Enig concreet bewijs die deze citeerde stelling m.b.t. de "werkelijke bestemming" zou onderbouwen heb ik (helaas) nog niet gezien. Alleen suggesties, een hardnekkig beroep op logica (hardnekkig ook als er geen sprake is van logica, zie bijv. maar de discussie over tegeltjes), gebruik van begrippen als "tunnelvisie" en vage verwijzingen naar (naoorlogse) ooggetuigen.
Heb ik het mis als ik concludeer dat het debat zo tamelijk eenzijdig blijft.
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Juist deze houding en dit soort opmerking waren de reden om te kappen met discussie erover hier. Meer dan genoeg getuigen uit de oorlogsperiode zelf en meer dan voldoende onderbouwingen voor de meeste zaken. Ziet het vanzelf wel een keer verschijnen, momenteel andere prioriteiten.
Gebruikersavatar
aad-G
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:24
Locatie: Gouda

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door aad-G »

Vind ik ook, een stukje ongeduld, als je alles weet is de lol er van af,
of wil je in een keer de kennis van 5 jaar oorlog geschiedenis behappen.
Zelfs bij het NIOD is maar een fractie aanwezig.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Cray »

Vandaag zijn Guido en mijzelf samen met de vleermuizenwerkgroep eindelijk de mysterieuze bunker ingegaan.
DSC02759.JPG
2016-02-29 21_43_20-4-inch iPhone leaked images! iPhone 5SE rumors - YouTube.jpg
2016-02-29 18_57_19-WMPTransition.jpg
DSC02752.JPG
DSC02744.JPG
DSC02743.JPG
DSC02755.JPG
DSC02756.JPG
DSC02758.JPG
septic_tank_1a (1).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Go rudi go :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door tim »

Hadden jullie h2s metertjes? Kan best gevaarlijk zijn als je gaat rommelen in de sliblaag op de bodem.

Die grote inlaat, die komt hoogstwaarschijnlijk van de toiletten in de sani.
Hebben jullie kunnen bepalen van welk materiaal deze buis was? Ik ben benieuwd of ie wo2, of koude oorlog is.
je zou toch denken dat ze tijdens de koude oorlog de boel op de riolering hebben aangesloten..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door ErwinZ »

Mij niet gezien in zo'n ding :cry: Iets met sierpaarden enzo ...

Is een een gebrek aan riolering nou juist niet het idee voor een sceptic tank?
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Cray »

tim schreef:Hadden jullie h2s metertjes? Kan best gevaarlijk zijn als je gaat rommelen in de sliblaag op de bodem.
Wij zijn niet tot de bodem gekomen als je goed kijkt zie je dat Rudy met een voet op de klimijzer afzet en voor de rest aan het touw wordt vastgehouden. Met een hark hebben wij naar beneden geprikt maar de bodem was na 2m nog niet in zicht.
Wel kwamen er veel luchtbubbeltjes naar boven.

In mijn opzicht is de buis Koude Oorlog maar dat zou vreemd zijn aangezien ik dacht dat er een riool aansluiting is.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door XX_Alexander_XX »

Misschien is de septic tank aan de achterzijde aangesloten op het riool. Werd vroeger bij oude woningen met septic tank wel vaker gedaan bij het aansluiten op het riool. Niet logisch maar wellicht uit luiheid/snelheid gedaan. :lol:
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door +AW+ »

... zeker "koude voeten" :mrgreen:
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Joop Schreuder †

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door Joop Schreuder † »

Dat de Septic tank dateert uit de periode van de koude oorlog is plausibel maar erg onwaarschijnlijk. Niet lang na het einde van WOII is namelijk de openbare weg bij de bunker aangelegd en zijn de omliggende huizen gebouwd.
Dus ook het rioolstelsel, en daarmee de lozingsmogelijkheid voor ongezuiverd afvalwater, is toen in de weg aangelegd. Het rechtstreeks aansluiten op een riool is vele malen goedkoper dan de bouw (en regelmatige slibafzuiging) van een Septic tank, dus het is minder waarschijnlijk dat men hier toen voor gekozen zou hebben.

De Septic tank kan wel weer een aanwijzing zijn voor het gebruik van de bunker in WOII. Maar dan als voorzuivering (net zoals de huidige IBA's bij woningen in de buitengebieden). Bij inzet als hospitaalbunker of volbezette commandocentrale kan het onwenselijk zijn om grote hoeveelheden ongezuiverd afvalwater rechtstreeks in een zinkput of de sloten in de omgeving te lozen (faecalien, bloed en snij afval...). Nog afgezien van de stank, daar waren de Duitsers, met hun ingebakken voorliefde voor hygiëne, beducht voor.

Greetz,

Joop
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Septic tank zelf komt uit '43.

PVC-pijp is koude-oorlog afvoer vanaf de bunker, gelegd in de oorspronkelijke afvoerbuis. In de kruipruimte van de bunker zie je zowel de oude, als 'nieuwe' rioolvoorzieningen/afvoerbuizen.

Septic tank is nog functioneel/aangesloten, waarschijnlijk met een bezink-veld ernaast of aangesloten op het stadsriool na de oorlog.

Het vreemde is dat er normaal 1 invoer en 1 afvoer is. Deze heeft aan vier kanten een in- of afvoer en er zitten ook nog twee grote afsluiters (met onduidelijke functie),
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door WimVe »

Cray schreef: Wel kwamen er veel luchtbubbeltjes naar boven.
Dat benne geen luchtbelletjes maar hoogstwaarschijnlijk H2S.

Overigens kan je bij de lidl goedkope waadpakken krijgen en zou ik zeker niet met blote voeten ergens in/op gaan staan met risico van verwonding met directe heerlijke besmetting.

Wil je serieus wat doen: laten leegzuigen.
Laatst gewijzigd door WimVe op 01 mar 2016, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door maarten-stahlbeton »

Net als Tim wil ik jullie wel waarschuwen voor vrijkomende gassen.

Ik adviseer om in zulke gevallen met een mangatwacht te werken en als het mogelijk is een Ethaan/Methaan detector en H2S/LEL pieper.

Zelfs ervaren brandweerlui komen in problemen in zulke situaties, en ja, dit heb ik van dichtbij meegemaakt.

H2S boven de geurdrempel -> rotte eieren (0,0005 ppm!)
Ethaan -> geurloos
Methaan -> geurloos/veengeur

Let wel, bij H2S kan de blootstelling heel snel oplopen in een besloten ruimte. Zeker met het roeren in een anaerobe humeuze laag.

Om nog maar te zwijgen over de LEL die al heel snel aan de 10% zit.
Lord of the Ringstand
BunkerOwner

Re: Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

Bericht door BunkerOwner »

Het leek zeer ondiep, water glashelder.

Rudi kon op een soort van plank staan toen hij zo keek. Niet lang daarna staken we even een steel van een hark erin, die volledig verdween (het ding is echt diep).

Object komt overigens 100% zeker uit WOII gezien de vermeldingen op de tekeningen van het BRV uit '46 en '48.
Daarnaast heeft Defensie de bunker en grond pas op 28 februari 1952 aangekocht (van de Golfclub). Daarna is de bunker voorzien van een nieuwe riolering intern (en alle overige verbouwingen).

Tussen 1953 en 1960 was de bunker in gebruik als AAOR Luchtmacht (net als de bunker bij Goes) en 901 Luchtverdedigingskring (gebruik bunker als AAOC tot 1960).

Pas in 1964 is de commandoruimte gebouwd voor de Marine, actief geweest tot 1979.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”