Bas de Mos schreef:Overigens zijn er op dat laatste wat je zegt ook uitzonderingen, de Canon 50mm f1.8 van €100 is behoorlijk goed voor een stuk plastic

Ik gebruik em alleen vrijwel altijd vanaf f3.5 in 'journalistieke' snelle stijl want alles daar onder maakt de kans op foute focus erg groot en de scherptediepte vaak te klein. Voor creatief doen is het natuurlijk wel geinig speelgoed.
Ik zei ook investeren in goed glas, niet duur glas

De 'plastic fantastic' (de 50mm 1.8) is waarschijnlijk de beste keuze bij Canon qua prijs/kwaliteit verhouding. Nu zijn vaste brandpunt lenzen sowieso wat goedkoper maar geven vaak wel betere kwaliteit. Ik zweer sowieso bij vaste brandpunt lenzen. Behalve bij b.v. straat-fotografie, maar dat is dan gelijk een andere tak van sport.
Maar het is belangrijk om bij jezelf na te gaan hoe je fotografeert. Blijf je het liefst ver weg, of loop je juist naar alle objecten toe? Zit je vaak in kleine ruimtes, of juist grote. Donker of licht. Maar gezien Tom zijn hobby denk ik dat een groot-hoek wel volstaat
Als je eenmaal weet wat je wil hebben, dan kun je daarna wel gaan bepalen in welke prijs klasse je gaat zitten.
Als ik Tom was dan zou ik sowieso die 50mm erbij halen. Mss niet zo zeer voor de bunkers maar het is een meer dan perfecte portret lens voor de baby b.v.