Schuilkelder Amersfoort

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Schuilkelder Amersfoort

Bericht door Rene Ros »

Zijn er hier mensen in de buurt van Amersfoort die eens zouden willen rondneuzen in de parkeergarage op de hoek Achter de Kamp - Kreupelstraat?
Dit zou een openbare schuilplaats zijn geweest met achter een houten schot toiletten en andere voorzieningen. Iemand met een scherpe neus en voortvarendheid om er eens te gaan kijken en bij de beheerder te informeren?

Mvg,
René
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Schuilkelder Amersfoort

Bericht door WimVe »

René,

Ik kan een oud collega wel eens polsen. Hij werkte bij de gemeente Amersfoort en we zouden eens gaan kijken naar een schuilplaats. Of het dezelfde is wet ik niet.

Wim
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Schuilkelder Amersfoort

Bericht door Rene Ros »

Leuk!
De schuilplaats die ik bedoel staat als 'Beestenmarkt', met twee andere Amersfoortse schuilplaatsen, op de lijst:
http://www.forten.info/catalogus/ko-schuilplaatsen/
Ben benieuwd.

Mvg,
René
wimamersfoort

Re: Schuilkelder Amersfoort

Bericht door wimamersfoort »

Over de schuilgelegenheden in Amersfoort bezit ik een behoorlijk aantal gegevens o.a. foto's en plattegronden. Het e.e.a. maakt deel uit van mijn verzameling betreffende de Bescherming Bevolking. Ook over de bunker in Birkhoven heb ik documentatie uit de BB tijd. Mocht iemand gegevens willen hebben dan hoor ik dat graag.
Wim
PAmersfoort

Re: Schuilkelder Amersfoort

Bericht door PAmersfoort »

De schuilkelder aan de Beestenmarkt is tegenwoordig als parkeergarage ingericht voor de bewoners van de bovenliggende appartementen.
Afgezien van zware luchtdichte deuren is vrijwel nergens meer te zien dat het in begin jaren 80 als schuilkelder bedoeld was.

Er zijn nog wel enkele afgesloten ruimtes waar o.a. afzuiginstallaties hebben gezeten en ook is er nog een ruimte vol met hurktoiletten.
Veel zaken die onderdeel uitmaakten van de schuilkeldersystemen zijn zo te zien na de val van de Sovjetunie gestript.
Ik denk dat als je de gemiddelde bewoner van het bovenliggende appartementencomplex vertelt dat de parkeergarage aanvankelijk een schuilkelder was ze je met enige verbazing zullen aankijken.

De afgesloten ruimtes worden tegenwoordig door het VvE-bestuur gebruikt voor opslag. Zo hebben we onlangs de verlichting in de parkeergarage laten vervangen. De oude vaak defecte verlichting hebben we nu tijdelijk opgeslagen.

Als er mensen zijn met documentatie over deze schuilkelder dan ben ik daar zeer in geinteresseerd.
AukevanEijsden

Re: Schuilkelder Amersfoort

Bericht door AukevanEijsden »

Hallo mensen,

Ik ben Auke van Eijsden en studeer Journalistiek op de Christelijke Hogeschool Ede. Samen met een studiegenoot doe ik onderzoek naar de schuilkelders die in de jaren tachtig in Amersfoort zijn gebouwd. Ik zie dat jullie daar veel vanaf weten. Zouden jullie ons kunnen helpen bij ons onderzoek?
We zijn eigenlijk op zoek naar mensen die ons in zijn algemeenheid meer kunnen vertellen over de schuilkelders. Waar staan ze precies? Wat is er nog van over? Dergelijke vragen, en meer.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen bij onze speurtocht. Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Auke van Eijsden
FitzChevalric
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:56

Re: Schuilkelder Amersfoort

Bericht door FitzChevalric »

Ik heb wel eens kritisch rondgekeken, maar ik zou met de beste wil van de souvereign geen atoombunker kunnen maken. Hij is in mijn ogen ook veel te nieuw. Die bij het Julianaplein heb ik nog nooit kunnen ontdekken en die aan de Groningenstraat is al vele jaren geleden gesloopt.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”