De Kaisertunnel
De Kaisertunnel
https://verdun1916.eu/?p=5031
De Kaisertunnel maakt deel uit van een serie van drie tunnels. In het noorden de Ortlieb-tunnel, in het midden de Kaisertunnel en in het zuiden, het dichtst bij de frontlijn gelegen, de Verbindungs- of Bataillonstunnel.
De Kaisertunnel werd in eind 1915, begin 1916 door de Pruisische infanterie als eerste aangelegd, met de bedoeling het Meurissondal te verbinden met het front. De tunnel is 350 m lang, maar met alle aangrenzende ruimtes en zijtunnels wordt de lengte 455 m. Kenmerk van de Kaisertunnel, maar ook van andere Duitse tunnels, is de S-bocht die halverwege is gemaakt. Dit is niet alleen om een binnengedrongen vijand te beletten de gehele tunnel door te schieten, maar vooral om de schokgolf van een eventuele ontploffing te breken. Franse tunnels zijn over het algemeen recht.
Het werk aan de Kaisertunnel begon als puur handwerk, maar nadat later in het zuidelijke deel van de tunnel een elektrische installatie was geplaatst is er ook met boormachines gewerkt. Watervoorziening in de tunnel was mogelijk vanuit een naburige bron in het Meurissonsdal.
Het verdwenen tegeltje van fort Vaux.
https://verdun1916.eu/?p=945
https://verdun1916.eu/?p=945
Re: De Kaisertunnel
Mooi hoor, ik ben gek op tunnels
Keep em coming!
Keep em coming!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung