VIS kazemat Gorinchem

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Er waren strips gemonteerd op de verschillende deurdelen. Op welke delen en of deze aan de binnen- of buitenkant waren geplaatst varieerde. Het idee moest echter zijn dat het middelste deel van de deur als eerste geopend kon worden. Dat dit niet overal het geval was blijkt uit een briefwisseling uit 1939 waarin eea. aan de kaak wordt gesteld. Er worden ook voorstellen tot aanpassing gedaan, maar die zijn niet (overal) tot uitvoering gekomen. Zo moet bij de buitendeur van Biltstraat II nog steeds het bovenste deel als eerste geopend worden.

Naast de exacte plaatsing van de strips varieerde ook de manier van vergrendelen. Onderstaand een 2-tal mogelijke oplossingen, naast de eerder getoonde m.b.v. strips en vleugelmoeren.
B1.JPG
02.JPG
03.JPG
Maar goed, om weer on-topic te komen nog wat documenten met betrekking tot VIS Gorinchem...
04.JPG
05a.JPG
05b.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hallo Martijn,

Bedankt voor de foto's, tekeningen en documenten.
Interessant, die had ik nog niet.
Mijn archief van de V.I.S. kazemat in Gorinchem groeit zo aardig door.

Met vriendelijke groet,

Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem

https://www.facebook.com/vesting.gorinchem?ref=hl
https://vestinggorinchem.wordpress.com/
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door WimVe »

@Hugo
Drie kwart jaar verder: is er nog nieuws uit Gorinchem ?
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hoi Wim,

Helaas nog geen groot nieuws, maar wel wat nieuw:

- maart dit jaar:
een visie op de vestingwerken ingediend bij de gemeente Gorinchem, met daarbij 16 projectvoorstellen, waaronder de VIS kazemat (jouw tekeningen van de VISkazemat zijn daarin opgenomen, zoals besproken).

- 10 april verzoek aan de gemeente Gorinchem:
voor groen licht project VIS kazemat, i.v.m. benadering bedrijven voor sponsoring buitendeur VIS kazemat.

- 3 mei antwoord gemeente Gorinchem:
steunen in principe het plan tot beperkte openstelling VIS kazemat, maar kunnen nog geen groen licht geven in 2016.
Wellicht in 2017 afhankelijk van omvang en kosten project.

- mei 2016 besproken in in de bijeenkomst van de Werkgroep Vesting Gorinchem.
2 leden van de werkgroep gaan zich in de geschiedenis van de VIS kazemat verdiepen en het project voorstel omzetten in een plan van aanpak met begroting. Door de vakanties is dit vertraagd en loopt nog steeds.

- 9 oktober Beurs voor sponsorprojecten
de werkgroep zal hier het maken van een buitendeur als sponsorproject indienen.

Het idee is, om al een buitendeur te hebben, voordat er gegraven wordt, zodat de kazemat onmiddellijk vandalisme proof kan worden afgesloten. Dan kunnen we op ons gemak gaan restaureren.

Met vriendelijke groet,

Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem
https://vestinggorinchem.wordpress.com/
https://www.facebook.com/vesting.gorinchem/
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Deur VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Heren,

Inmiddels hebben twee bedrijven toegezegd, ons te willen helpen met een deur voor de VIS kazemat in Gorinchem. De bedoeling is, om toch het origineel na te maken en deze eventueel uit te breiden met twee cilindersloten aan de achterzijde en dus een sleutelgat in elke deurhelft.

Wij hebben daarvoor eigenlijk tekeningen van het origineel nodig.
Omdat enkelen van jullie al een in het nationaal Archief zijn wezen zoeken, wat vragen:
  • weet iemand of er nog meer informatie over de VIS kazemat Gorinchem is te vinden, behalve de plattegrond?
  • Of heeft iemand zelfs al eens een tekening gezien van een tweedelige deur?
.

Men durft het niet goed aan, om met onze opmetingen en foto's tot nu toe, om een deur en scharnierpennen te maken. Wanneer we geen tekening vinden, dan zullen we nogmaals moeten graven en de originele onderhelft als voorbeeld gebruiken. :?

Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem
Onderdeel van de Historische Vereniging Oud-Gorcum https://vestinggorinchem.wordpress.com/
https://www.facebook.com/vesting.gorinchem/
https://izi.travel/nl/nederland/rondlei ... -gorinchem
http://www.oud-gorcum.nl/
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door WimVe »

Hugo,

Voor mijn 3D modellen heb ik diverse tekeningen gekregen van evenzo diverse mensen hier.
Dus die deur komt wel goed.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hoi Wim,

Zijn daar dan ook tekeningen van een 2-delige deur bij?
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door WimVe »

Hugo schreef: 28 okt 2017, 19:33 Hoi Wim,
Zijn daar dan ook tekeningen van een 2-delige deur bij?
Hugo,
Even snel gekeken: nee.
Maar zou dat qua constructie van de deur uitmaken ? Maar dat laat ik liever aan de deskundigen over.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Update VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Heren,

Eindelijk ........ weer eens wat nieuws over de VIS-kazemat Gorinchem.
Wij (de Werkgroep Vesting Gorinchem) hebben een projectplan geschreven en een project aftrap bespreking gehad met de gemeente Gorinchem.
De gemeente Gorinchem werkt mee aan het openstellen van de kazemat, mits de kosten beperkt blijven tot wat hand- en spandiensten.
De procedure voor een z.g. Omgevingsvergunning is in gang gezet. De monumenten commissie heeft groen licht gegeven.
Een advies bij de Stichting Menno van Coehoorn is aangevraagd en in behandeling.

Het project kan dus alleen uitgevoerd worden met sponsoring van bedrijven en inzet van vrijwillige medewerkers.
Wij hopen op steun van beide en denken dit najaar tot opening en start van conserveringswerk te komen.
Vooralsnog heeft Damen Shipyards toegezegd om een replica van de 2 cm dikke buitendeur te willen maken.
Avres dienstverlening wil het grondwerk doen.

Een 1e uitdaging is de replica van de deur. Wij hebben van de 2-delige deur geen informatie gevonden in diverse archieven.
We hebben 1 origineel onderste deurdeel, waarvan de bijgaande AutoCad tekening is afgeleid, waaruit volgt, dat het bovenste deel wat hoger moet zijn dan het onderste, omdat anders de dagmaat niet bedekt wordt. Bij een tweedelige deur moet er (logisch gezien) een horizontale strip zijn aan de buitenzijde. Bij het dichtdoen van de deur neemt deze het onderste deel mee. In dien de deur dicht is en er ligt afgeschoten beton of grond voor de deur, dan kan van binnenuit het bovenste deel worden geopend. Kijkend naar andere deuren is de ruimte tussen beide deurdelen 1 cm.
We weten echter niet, wat voor grendels er op de deur zaten en op welke positie, of er een kijkgat inzat en of er een slot opzat.

Hier moeten we dus kijken naar andere deuren van kazematten, die vlak na die van Gorinchem zijn getekend en gebouwd.
Bijgaand een door mij samengestelde lijst van VIS-kazematten, besteksjaren en bouwjaren (verbeteringen en aanvullingen zijn welkom).
Hieruit blijkt, dat dan de kazematten rond Muiden, Muiderberg en op fort de Bilt in aanmerking komen.

Ik ben gisteren even wezen kijken, echter bij de kazematten rond Muiden kan je niet in de buurt komen.
Alleen Muiden Oost is van redelijk dichtbij te zien, daar had ik al foto's van en daar zitten nog 3 scharnieren op, waarvan de afstand tussen de bovenste 2 aangeeft, dat er al een 3-delige deur op moet hebben gezeten. Verder staan ze op privé-terrein of zitten onder een berg grond.
Toen heb ik VIS-kazemat Vreeland bekeken en gemeten. het bestek hiervan is uit 1934 en het bouwjaar 1935. Toch heeft hier vreemd genoeg een 2-delige deur opgezeten. Nu zit er een nieuwe dunne stalen deur op de oude scharnierduimen. Echter de afstanden tussen deze scharnierduimen zijn ook weer niet maatgevend voor die in Gorinchem, want deze deur (ook de dagmaat) is veel hoger. Ook nog steeds geen gegevens over de grendels.
Fort de Bilt was dicht en inmiddels liep het ook tegen 18:00 uur.

Bij de kazemat, op fort de Bilt, uit 1932, waar ik foto's van heb, laat een 3-delige deur zonder horizontale grendels zien. Echter elk deurdeel heeft hier een haak en er zijn in de beton nissen met ogen om de deurdelen aan de binnenzijde met die haken dicht te houden.
Bij de kazemat in Gorinchem zijn deze nissen niet aanwezig. We gaan dus uit van horizontale grendels, op elk van de 2 deurdelen.

Ik denk, dat we van het volgende uit moeten gaan:
- Horizontale grendels, type en maatvoering conform de kanonkazematten op fort Kijkuit en Diefdijk.
Van de Viskazemat Diefdijk is een foto, of deel van een scan op dit forum. Echter wie heeft het origineel op groot formaat?
Hiervan zijn de maten van de grendels af te leiden.
- Ik ga ervan uit, dat men bij de eerste kazemat (prototype) er nog niet op gelet heeft, dat het misschien handig is, om de twee deurdelen
nog te vergrendelen met een verticale scharnier.
- Om dezelfde reden geen kijkgat in de deur.
- Om de deur vandalismeproof af te kunnen sluiten, zullen er naast de grendel op elk deurdeel ook een 3 sterren cylinderslot moeten komen.

Gaarne zien we jullie mening betreffende deze uitgangspunten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hugo op 29 apr 2018, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hee, de overige bijlagen zitten er niet bij:
Nog eens proberen, stuk voor stuk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Nu nog de deur kazemat Kijkuit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Nu de concept tekening van onze deur, nog zonder scharnieren e.d. en de lijst.
PDF niet en is dat was het probleem, dus nu in .jpg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Hallo Hugo,

goed te horen dat er vooruitgang wordt geboekt daar in Gorinchem!
Hugo schreef: 29 apr 2018, 15:15 Ik denk, dat we van het volgende uit moeten gaan:
- Horizontale grendels, type en maatvoering conform de kanonkazematten op fort Kijkuit en Diefdijk.
Van de Viskazemat Diefdijk is een foto, of deel van een scan op dit forum. Echter wie heeft het origineel op groot formaat?
Hiervan zijn de maten van de grendels af te leiden.
Dit zou zomaar een foto van mij kunnen zijn. Ik wil je best de foto(s) op groter formaat toesturen (heb ik wel een e-mail adres nodig) maar ik twijfel of dit soort grendels toegepast is geweest in Gorinchem. Mijn 'probleem' hiermee is dat er bij dit soort grendels ook aan de buitenzijde van de deur een hendeltje moet zitten om de grendel te kunnen openen en daar kan ik op jouw foto van de nog aanwezige deur niks van zien. Om onbevoegden buiten te houden werd er een slot toegepast op het middelste deel van de deur. Aangezien dit deel als eerste geopend moest worden werd hiermee de hele deur dicht gehouden. In onderstaande foto's is eea te zien; deze zijn van een deur in Werk XII van de stelling Kornwerderzand.
02.JPG
03.JPG
Voor extra aanwijzingen zou ik kijken naar de deurpost. Daar zouden, indien grendels toegepast waren, gaten in moeten zitten.
Overigens is op 1 van jouw foto's een metalen haak te zien die ergens aan de muur hangt. Ik ken de exacte lokatie van dat ding niet, maar het is mogelijk dat die gebruikt was om een deur open of juist dicht te houden. Lijkt me ook een optie.
Hugo schreef: 29 apr 2018, 15:15- Ik ga ervan uit, dat men bij de eerste kazemat (prototype) er nog niet op gelet heeft, dat het misschien handig is, om de twee deurdelen nog te vergrendelen met een verticale scharnier.
Ik vind dit eerlijk gezegd een vrij negatieve aanname. Zelf denk ik dat er wel een constructie aanwezig is geweest om beide delen bij elkaar te houden. Hiervoor zou je op de nog aanwezige helft kunnen zoeken naar sporen van bouten oid. Een andere optie is een constructie zoals op de deur van Biltstraat I aanwezig is. Ik heb eerder een foto daarvan geplaatst in dit topic. De pin zoals toegepast om de onderste twee delen bij elkaar te houden zou op het onderste blad geen sporen nalaten.
Hugo schreef: 29 apr 2018, 15:15- Om dezelfde reden geen kijkgat in de deur.
Is mogelijk, maar blijft m.i. wel een gok.
Groeten,
Martijn.

PS: wanneer mogen we een keer binnen kijken? :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo »

Hoi Martijn,

Ja je hebt gelijk, in het onderste deel zit inderdaad niet zo'n gat om de horizontale grendel ook aan de buitenzijde te kunnen bedienen.
Overigens is het niet raar om inderdaad ook naar de deuren van Kornwerderzand te kijken, want die zijn ook rond dezeldfe tijd ontworpen en gebouwd.
Als ik dan kijk naar de tekening van de deur van de kazemat op fort Spion, dan zien we dat het bovenste deel met een haak vastgezet wordt en de twee onderste delen met een horizontale grendel, waarvan de bediening niet door de deur steekt.
Dus misschien is dat wat.
De haak die jij gezien hebt zit aan de muur van de ingang van de afwachtingsruimte. Bij de gevechtsruimte zit die niet (meer).
Met die haak zou je de deur van de afwachtingsruimte vast kunnen zetten.
Die binnendeuren en de scharnierplaten met duimen zijn verdwenen.
En ja, we zullen het originele onderste deurdeel op bevestigingsgaten onderzoeken.
Ook moeten er in het kozijn gaten te vinden zijn. Waar eventueel grendels of de loper van een slot ingingen.
Het is de bedoeling dit bij een volgend onderzoek op te nemen, alvorens de deur te gaan fabriceren.
Indien geen uitsluitsel, dan kunnen we deurhelften ook maagdelijk houden met alleen twee cilindersloten op niet doorgeboorde en getapte gaten.
Dan kunnen er eventueel later dingen in- en opgemaakt worden, indien deze toch nog bekend worden.
Verder verschil met alle overige deuren is, dat de deurhengen op de deuren zijn bevestigd met klinknagels, niet met bouten.
Tijdens het vooronderzoek komt Damen Shipyards zelf de maten nemen.
We zullen zien of we daar andere experts bij uit kunnen nodigen om op wat aandachtspunten te wijzen.
Anders wordt het wachten tot de replica deur erin zit.
Dan komt er een uitnodiging op dit forum om te kunnen kijken voordat de schoonmaak en de officiële opening plaatsvind.
Hopelijk zijn er op dit forum ook nog mensen die dan de handen uit de mouwen willen steken en met ons meedoen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

VIS kazemat Gorinchem tweedelige deur.

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Wij hebben in het NA nog steeds geen details over de inrichting van de deur en de inrichting van de kazemat kunnen vinden.
In april 2020 heeft Damen Shipyards te Gorinchem als sponsoring een replica deur gemaakt. Deze is door mij getekend op basis van de gevonden originele onderste deurhelft. Die onderste deurhelft heeft ook nog broddelwerk. Dat heb ik weggelaten. Verder de deur leeg gehouden tot eventueel bekend wordt of er een grendel op zat, of er een handvat op zat en of er een kijkgat in zat. Op de onderste originele deurhelft zijn geen sporen te vinden van de bevestigingsbouten of klinknagels van een grendel. In de deursponning zit onder de kommen voor sloten wel een rond gat voor een grendel, echter op die hoogte komt deze op de deurhengen uit dus kan niet op die hoogte op de deur gemonteerd hebben gezeten.

Wat betreft ons project:
Vervolgens konden we door de Corona maatregelen het project niet uitvoeren.
Inmiddels is ons project "openstelling VIS-kazemat Gorinchem" net gerealiseerd, hierover in een tweede bericht meer.

M.v.g.,
Hugo Ouwerkerk
Werkgroep Vesting Gorinchem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”