B.P. 29 - Flagruko

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Alle muren waren zwart,hoe hoger je komt des te meer roet zat er op.
Maar de oude kalk verf die erop zit is heel goed te reinigen,je kan er heel voorzichtig een laagje met het roet af borstelen,dan krijg je vanzelf weer een witte muur. Je krijgt zelf wel dezelfde kleur als de muur maar dat mag de pret niet drukken :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RuudM
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mar 2009, 07:39
Locatie: Soest

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door RuudM »

20171104_112839.jpg
Twee weken geleden, op zaterdag 4 november 2017 met een excursie van Fortress Books gegaan naar Den Helder en daarbij de FL250 Flagruko bezocht.
In het verleden heb ik eens een stuk geschreven voor de 'Stelling Krant' najaar 1993 (2e jaargang nummer 3) 'Uitgave Vrienden van de Stelling Den Helder' met de titel 'De Flagrukostand te Den Helder'. Daarbij had ik ook de bescherming en uniekheid van dit complex aanbevolen als bunker FL250, maar ook als geheel complex, omdat Duitse bunkers toen nog nauwelijks tot geen bescherming genoten.
Ik had daar toen in 1993 foto's gemaakt en veldonderzoek gedaan, maar ik was niet in de FL250 geweest, en moest het qua interieur doen met foto's van anderen.

Wat is er inmiddels enorm veel werk verzet en gelukkig is de Stichting Stelling Den Helder nu wel geïnteresseerd in Duitse bunkers en de FL250.
Ik hoop dat ook het gehele complex bescherming zal gaan krijgen en dat er ook andere bunkers bij betrokken zullen worden, want de FL250 is uniek voor Nederland, maar ook het feit dat nagenoeg alles er nog is, alsmede tracés van loopgraven, en dat maakt het ook als geheel bijzonder.

Ramon Boonstra was een goede gastheer, samen met de andere medewerkers Rinze en Pascal en niet te vergeten de vrouwen, want ze wisten er erg veel van en waren met recht trots op hun werk. Er is inmiddels weer veel meer bekend en ik denk dat de FL250 bij hen in goede handen is. Als je de eerder met roet geblakerde deuren en muren nu ziet, waaronder na minutieus schrobwerk met tandenborsteltjes, nu weer de originele verf vandaan komt. In één woord geweldig!
Ik kom graag volgend jaar weer kijken.
20171104_103420.jpg
20171104_104227.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door tim »

Goed om te horen!

Laatst overgebleven en complete flagruko van Nederland.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door AvB »

Klinkt goed! En voor de initiatiefnemers: met zo'n unieke locatie kun je je onderscheiden van de andere bunkermusea door vol voor de Marineflak te gaan. Wat voor rol speelde de bunker in de complete commandovoering en luchtoorlog in Den Helder.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ErwinZ »

AvB schreef: 21 nov 2017, 09:58 Klinkt goed! En voor de initiatiefnemers: met zo'n unieke locatie kun je je onderscheiden van de andere bunkermusea door vol voor de Marineflak te gaan.
Bijkomend voordeel is dat de Kriegsmarine niet of weining geassocieerd wordt met oorlogsmisdaden.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

En het is al weer enige tijd geleden, maar hier is een up date van de voortgang ten behoeve van de restauratie werkzaamheden in de FL250 in Den Helder. We volgen nog steeds het authentieke spoor en zullen dat ook niet verlaten, we zijn het aan de laatst en origineelst gebleven FL250 verplicht om deze details naar voren te halen en de geschiedenis zo correct mogelijk te vertalen, ondanks dat hier meer tijd mee is gemoeid.
Vergelijk deze foto's maar eens met de foto's van enige tijd geleden, de verschillen zijn zeer duidelijk aanwezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door tim »

Goed bezig Ramon!
Mooi om die details te zien..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door XX_Alexander_XX »

Fantastisch werk. Mooi dat de originele kleur zo goed behouden is onder het roet.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Omdat we 3 jaar verder zijn en de vorderingen gestaag doorgaan met als oogpunt benadering van origineel hier even een kleine up-date.
Vandaag hebben we het plafond in de archief ruimte gedaan, en zoals het eraf was gekomen hebben we het nagemaakt.
Er staan nog meer leuke dingen op de to do list, en indien daar behoefte aan is wil ik daar af en toe wel een stukje aan wijden.

Voorlopig gaan we komende weken aan de gang met het herstellen van de plafonds in de grotere ruimtes, al zal daar wel wat werk in gaan zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door maarten-stahlbeton »

Heel erg netjes!

Waarom hebben jullie het plafond niet meteen in de menie gezet? Zometeen zit alles achter rachelwerk en kom je er nooit meer bij.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door svdb10 »

Ziet er al fraai uit. Jammer dat Den Helder zo ver is; zou graag keertje komen kijken.
Wat zijn jullie plannen qua openstellingen het komend seizoen?
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door XX_Alexander_XX »

rasterwerk ziet er mooi uit. Waarom is een tweede raster aan de onderkant bevestigd? Is dat voor de stevigheid of zo?
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door ramondunen »

Op het stalen dak, de i profielen, zitten beugels gelast, daar zit het vaksverdeling aan vast gemonteerd, hierop werden platen gespijkerd en daaroverheen is weer de vaksverdeling gemaakt, puur om de platen vast te houden bij trilling omdat ze anders door de spijkers zakken en omdat het toen gewoon zo werd gedaan, vakjes, randjes, lijstjes, allemaal normale zaak in die periode, en dat hebben we gewoon nagemaakt, 100% identhiek, zelfs de kleuren van het hout en de platen, gewoon, omdat we restjes vonden op de nog aanwezige platen, was een prachtig voorbeeld.

En we hebben het niet in de menie gezet omdat je het toch niet meer ziet en de roest er toch al op zit, middels opsluiting versnel je het proces alleen maar.

En we zijn dit jaar op 4 en 5 mei geopend, op bunkerdag, op monumentendag en op 1e kerstdag.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door XX_Alexander_XX »

dank voor de reactie is ongeveer wat ik ook dacht . Top werk petje af.
Gebruikersavatar
RuudM
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mar 2009, 07:39
Locatie: Soest

Re: B.P. 29 - Flagruko

Bericht door RuudM »

Hallo Ramon,

Ik vind het prachtig wat jullie als ploeg doen en daarbij ook zeer vakkundig werk!
Jullie kijken goed naar wat/hoe het gezeten heeft en naar kleurdetails, om heel erg docht bij de toestand van toen te komen.
Dat vergt geduld, maar is wel zoals restaureren zou moeten.
Ik kom graag dit jaar weer een keer kijken naar dit unieke complex.

Groet aan iedereen, Ruud
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”