'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

De Stützpunktgruppe Scheveningen
pauldijkstra

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door pauldijkstra »

Ties schreef:Niet elke ST bunker had per definitie ook dit teken op de muur. Dan zouden er wel verrekte weinig St-ers overblijven. En er is een ventilatiekanaal te zien op de tweede foto onderaan bij de rechteringang.
Verder zijn door de camouflagenetten de ventilatiekanalen niet zichtbaar...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door tim »

Hoi daar,
ik ben er vrijwel zeker van dat het de (502) ''unterkunft alexander-kaserne'' is!
deze heeft dezelfde trapjes langs de voorzijde van de bunker, en de hoogt boven de deur klopt ook!
die gittertur in de rechter ingang zit heden ten dage nog steeds in de bunker :D
daar was ook de polizeiwaffenschule III gelegerd.
de kleine boompjes duiden ook op een binnenduin dus dat klopt wel.

gave vondst maurice!,zou niet misstaan in onze fotocollectie :lol:

de strandtrap zou inderdaad ergens bij het zwarte pad moeten zijn.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door M.S.Laarman »

Heren, dank voor uw participatie!

Jos, het regiment was wel degelijk in Nederland gelegerd, daarvoor inderdaad in Rusland.

Hier nog twee pagina's uit het album die misschien wat meer licht werpen op de zaak. Ik zal betere scans vragen.

Tim, is de Alexander kazerne niet wat meer 'stedelijk' ? ( ben er slechts twee keer geweest, maar zo is het in herinnering)

Overigens hoeft het niet te betekenen dat de Polizei mannen daadwerkelijk in een bunkercomplex gelegerd waren, in een kazerne dichtbij en dan op bezoek kan ook natuurlijk.

Groet,

Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door AvB »

Die laatste foto's lijken mij inderdaad Alexanderkazerne. Deze was aan de rand van de stad gebouwd tegen de duinen aan!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door wattman »

De laatste foto's zijn voor 100% de Alexander. Het complex is er nog, maar is binnenkort verleden tijd. Het toeristische plaatje voor het Kurhaus is ook geen puzzel. Ik zal nog eens gaan kijken naar dat restaurant met de reclame voor de "dagschotels".Ik kan helaas niet lezen wat er op de pergola op de achtergrond voor "cafe" geschreven staat.

Aanvulling
Ik heb sterk het vermoeden dat het geweest is op de hoek Badhuisweg / Harstenhoekweg, waar nu het restaurant Canton gevestigd is. Dat complex bestaat uit een 19e eeuws huis met een 20e eeuse aanbouw. Zie het klassieke raam. Tevens meen ik op de eerste foto nog een stukje van de vleugel van het Kurhaus te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
stutzpunktgruppe †

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door stutzpunktgruppe † »

Het lijkt mij meer dat de "kurhaus foto" op de plek van het politie bureau is gemaakt
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door tim »

hendrik je hebt gelijk!
kijk maar naar de ramen en kozijnen, nog precies hetzelfde...

ik denk overigens niet dat soldaten zomaar bij elkaar op bezoek mochten in andere widerstandsnester? behalve als daar een militaire reden voor was natuurlijk.
het idee van hendrik dat onder het camouflagenet een 625 kan schuilgaan is nog niet zover gezocht, de 625B in de tankmuur ligt niet zover van de 502 vandaan.
'maar dat blijft gokken.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door wattman »

Groepsfoto voor het Kurhaus zal inderdaad zijn geweest op de plek waar nu het politieburo/parkeergarage is. Tsja, dat was de oude badplaats Scheveningen voor de grote "vernieuwingen" in de jaren '70, '80 en '90 van de vorige eeuw...

Ik ben vanochtend nog een plaatje gaan schieten van het restaurant. Ik zie nu dat het originele fotostandpunt meer naar voren is geweest. Door de huidige glazen schermen is het niet meer echt te reproduceren. Helaas is er in de beeldbank van het gemeentearchief geen foto van dit pand beschikbaar.

Mocht de oude heer nog eens naar Scheveningen komen, de SAMS museumbunker ligt aan het einde van de Badhuisweg... :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
russische metselaar

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door russische metselaar »

Sorry jongens ik zie nu pas dat er tussen die camo een 2de ingang zit .Ik dacht dat het een uitstekende hoek was.oke 501 valt af.zie het rooster nu ook.502 of 622?misschien westduin?
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door M.S.Laarman »

Iedereen hartelijk dank bij het oplossen van deze fotopuzzel!

Groet,

Maurice
Tjerk
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2018, 12:11

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door Tjerk »

De foto's van de Duitse soldaten op het terras moeten ijn gemaakt op of nabij het Gevers Deynootplein te Scheveningen. Op de achtergrond is hotel/restaurant Palermo te zien.
Dorsch
Donateur
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2013, 12:07

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door Dorsch »

Toen ik de foto zag, had ik de verdere discussies en toelichtingen niet gelezen. Mijn eerste interpretatie van de trap was simpel: dat is de trap die naar het strand gaat bij Batterij Scheveningen Nord als je vanaf het fietspad langs de watertoren richting Meyendel fietste en dan in de bocht bij de tankmuur over het duin ging. Ik kan het weten, want ik groeide daar op, direct na de oorlog. Tussen Den haag en Katwijk was er nergens zo'n trap. Deze heb ik talloze malen beklommen. Trouwens, je kon er heel leuk van af glijden.

De verdere interpretaties zijn prima. Inderdaad Alexanderkazerne en de 502.
BunkerOwner

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door BunkerOwner »

Zowel op de Alexanderkazerne, als op de Fredrik Kazerne, als in de Clingendaelkazerne (latere Juianakazerne) zaten SS Politzei eenheden. Zo ook in bijna alle geconfisqueerde huizen in dit gebied.

© Foto's: Bundesarchiv, Haagse beeldbank & NIMH.
df_hauptkatalog_0212867_009.jpg
zpl122.jpg
Frederikkazerne_Den_Haag_22.jpg
Frederikkazerne_Den_Haag_15.jpg
Frederikkazerne_Den_Haag_16.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door AvB »

Alle foto's die je laat zien zijn Heer (167 ID, periode voor februari 1943), en de tweede foto met Engelstalige borden lijkt me naoorlogs?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 'zwischen Den Haag und Scheveningen' maar waar?

Bericht door wattman »

Aardig om te zien dat bij die na-oorlogse borden er geen helder onderscheid wordt gemaakt tussen de oude en nieuwe kazernes. Je moest dus wel het adres goed in je hoofd hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”