Rivierkazematten (oude foto's)

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Hein Veld
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:17
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door Hein Veld »

ErwinZ schreef:
Hein Veld schreef:Ken wel de nieuwe eigenaar 8-)
Is die een beetje aardig? Ik wil er wel eens foto's maken van binnen.
In Grave en Katwijk aan de Maas kun je foto's maken in de kazemat.
Deze zzijn van Katwijk Zuid http://standhouden.nl/Rivierkazemat-zuid-Katwijk.htm
Maaslinie - Vak Schayk - 26 R.I - http://www.standhouden.nl
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door AvB »

Via ebay.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Hein Veld
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:17
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door Hein Veld »

Staat er nu nog een
IMG_2902.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Maaslinie - Vak Schayk - 26 R.I - http://www.standhouden.nl
SFmil
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2017, 21:54

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door SFmil »

Zijn er leden die meer info en mogelijk foto's hebben van de rivierkazematten Buggenum (noord- en zuid)?
Google info heb ik uiteraard gevonden maar meer info/ foto's van mn kazemat zuid (die zonder houten huisje) zijn welkom
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door WimVe »

SFmil schreef: 25 jul 2017, 17:49 Zijn er leden die meer info en mogelijk foto's hebben van de rivierkazematten Buggenum (noord- en zuid)?
Google info heb ik uiteraard gevonden maar meer info/ foto's van mn kazemat zuid (die zonder houten huisje) zijn welkom
Welkom op het forum.
Welke informatie heb je al ?

Heb je hier al gekeken ?
Gebruikersavatar
Hein Veld
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:17
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door Hein Veld »

Dit gaat over Lent maar veel informatie is ook van toepassing op de andere rivierkazematten.

https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_int ... 2317088022
Maaslinie - Vak Schayk - 26 R.I - http://www.standhouden.nl
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door Martijn »

Hein Veld schreef: 10 feb 2018, 11:46Dit gaat over Lent maar veel informatie is ook van toepassing op de andere rivierkazematten.
Eindelijk eens de tijd gevonden het stuk door te lezen. Best interessant leesvoer, al zijn er hier en daar wat kanttekeningen te plaatsen.
Grootste vraag die bij mij op kwam zetten werd veroorzaakt door een voetnoot (nr 24)op pagina 16. Daar is te lezen:

"In tegenstelling tot de drieenveertig exemplaren die worden vermeld in Kazematten in het interbelum zijn er vierenveertig kazematten gebouwd. Het verschil zit in het aantal kazematten bij de bruggen van Hedel."

Nu ben ik zeer benieuwd waar deze uitspraak op is gebaseerd. Voor zover ik weet had men besloten tot de bouw van 1 kazemat omdat het bij Hedel slechts om een schipbrug ging. Toen deze in een later stadium werd vervangen door vaste bruggen is men tot de conclusie gekomen dat de bouw van extra kazematten noodzakelijk werd. Ik heb diverse bronnen waarin wordt gehint op de aanleg van 1 of 2 extra kazematten aldaar (en ook het feit dat de kazemat werd aangeduid als Hedel Oost geeft aan dat er tenminste een voornemen was er meerdere te bouwen). In inventarislijsten, situatietekeningen etc kom ik echter nooit verder dan 1 kazemat bij Hedel.
Vooralsnog ga ik ervan uit dat er bij Hedel slechts 1 rivierkazemat daadwerkelijk is gebouwd (maar ik laat mij in deze graag corrigeren als dit onjuist blijkt).

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Hein Veld
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 aug 2015, 21:17
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door Hein Veld »

In de bijvoorbeeld "Opgave van technische aangelegenheden, sectie II, van de sterkte aan artillerie bij het veldleger" staan 43 Rivierkazematten genoemd waarin een Kanon van 5 cm. werd geplaatst.
Ik die lijst ontbreekt Lent west omdat deze allen was uitgerust met een mitrailleur. (Nr.44)
Maaslinie - Vak Schayk - 26 R.I - http://www.standhouden.nl
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door Martijn »

'I stand corrected!'

Na wat zoekwerk heb ik een luchtfoto gevonden waarop de kazemat Hedel West duidelijk te zien is. Het betreft deze foto:
Hedel_1944_RAF.jpg
Ter vergelijking hieronder de situatietekening van deze kazemat:
01.JPG
Ik vind het wel opvallend dat deze kazemat is gemist door de heer Visser in zijn boek 'Kazematten in het interbellum.' Ook in het duitse Denkschrift is er een kazemat gemist, want ze komen maar tot 83 stuks (VIS en brug/rivierkazematten bij elkaar) waar het er 84 zouden moeten zijn.

Wat ik me nu op basis van dit alles af ga vragen is wat er is gebeurd met kazemat Hedel Midden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door ErwinZ »

SFmil schreef: 25 jul 2017, 17:49 Zijn er leden die meer info en mogelijk foto's hebben van de rivierkazematten Buggenum (noord- en zuid)?
Google info heb ik uiteraard gevonden maar meer info/ foto's van mn kazemat zuid (die zonder houten huisje) zijn welkom
Enkele foto's uit 'Duurzame versterkingskunst in Nederland'.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door ErwinZ »

Martijn schreef: 03 apr 2019, 21:28 Wat ik me nu op basis van dit alles af ga vragen is wat er is gebeurd met kazemat Hedel Midden?
Enkele zaken die ik snel opgetrommeld heb:
In het manuscript -Mobilisatie 1938 - 1939 van de Grens- en Kusttroepen- worden 17 politietroepen (3e Afdeling, onderafdeling Breda, groep Hedel) bij Hedel gemeld en 1 object. Verder werd de brug opgeblazen door de Bataljon Spoorwegtroepen, 2e Wegcompagnie, Brugdetachment nr. 4. Door het verzet wordt er (in '44/'45) bij Hedel WL, WM en SS gemeld. Enige Flak opstellingen maar geen enkele melding over (mogelijke hergebruik van) kazematten. De brug krijgt anti-tank muren vergelijkbaar als die bij Vianen. Fort Crèvecoeur nabij Hedel wordt aangemerkt als een dump voor vliegtuigbommen. Als laatste, een volledig nutteloze maar misschien interessante voetnoot, wordt er gemeld dat de Duitse commandant van Hedel een zekere Koch is. Maar die zal wel niks met de Kochbunkers te maken hebben :)

Je zou zeggen dat de kazemat ideaal is gesitueerd om die bij de verdediging te betrekken van de brug. De geallieerden kwamen intussen vanuit het zuiden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik meen dat het om Koch van de 712 ID gaat, staat me iets bij van Kampfgruppe Koch. Zal ik even induiken.

Ik heb overigens van mijn oom vernomen dat er in het midden van de (noordelijke?) oprit een ronde betonnen opstelling was. Als kind speelde hij daarin, vermoedelijk is deze onder het wegdek nog aanwezig.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door ErwinZ »

maarten-stahlbeton schreef: 12 apr 2019, 12:48 Ik meen dat het om Koch van de 712 ID gaat, staat me iets bij van Kampfgruppe Koch. Zal ik even induiken.
Jij bedoelt Oberst Karl Koch? Het gaat hier om een bataljon commandant van waarschijnlijk de Hermann Goering divisie, die na de oorlog werd gezocht voor moord en oorlogsmisdaden gepleegd in Hedel.

Koch is een vrij veel voorkomende naam trouwens. Vught had ook een kampcommandant genaamd Koch b.v.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door maarten-stahlbeton »

Inderdaad een veelvoorkomende naam. Vergeet Ilse Koch vooral niet.

Een blik op de voormalige Rijksweg vanuit de Kazemat in 1938 uit het boek "Rivierenland 40-45" en een oblique uit "De Bezetting in Vogelvlucht" van de zuidoever.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rivierkazematten (oude foto's)

Bericht door AvB »

Wat een gave foto vanuit de kazemat! :shock:
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”