Flugzeugwache / Fluwa koepels

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Plaats reactie
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Flugzeugwache / Fluwa koepels

Bericht door XX_Alexander_XX »

Gezien de vele soorten en mate van koepels die gebruikt zijn bij een fluwa kan er denk ik wel geconcludeerd worden dat er geen standaard type koepel gebruikt werd :lol: .

Tot op heden heb ik wel een aantal categorieën kunnen ontdekken:
-Vaste open koepels, wat meer een soort open windscherm was. Soms zelf met uitzetraampjes (vaak hexagonaal)
-Vaste overdekte koepels met uitzetraampjes(vaak hexagonaal)
-roterende overdekte koepels met uitzetraampjes (Octogonaal)

Tot nu toe zie ik tekeningen en foto's van fluwa ringstanden waarbij men altijd een open koepel heeft toegepast. (eigenlijk een soort windscherm)

1. Kan men concluderen dat de fluwa ringstanden overwegend open waren? (zoals op de BRV tekening van een fluwa ringstand) of zijn er op foto's / in archieven ook fluwa ringstanden met overdekte koepels te vinden?
2. Waarom zou de luftwaffe een open observatie maken en in weer en wind gaan staan (en stuifzand in de duinen). Enigste reden die ik kan bedenken is dat in een open opstelling betere observatiemogelijkheden zijn dan in een overdekte koepel. Maar is dat ook zo? Als het regent wordt alles ook nat en in de duinen behoorlijk zanderig, dan sta je achter een windscherm ook niet aangenaam?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Flugzeugwache / Fluwa koepels

Bericht door tim »

Hoi Lex,
Ik kan me voorstellen dat de weerspiegeling van de zon een glazen dichte koepel, en de slechte mogelijkheden deze te camoufleren (i.v.m. zichtbeperking) hier ook een rol in kan spelen?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Flugzeugwache / Fluwa koepels

Bericht door XX_Alexander_XX »

Dat zou inderdaad kunnen maar blijkbaar weerhield de mogelijke weerspiegeling de bouwers er niet van om langs de kust overdekte koepels te bouwen?

Ik zie op verschillende foto's van fluwa's met overdekte koepels dat deze fluwa's ook in de duinen bij de zee staan. Bijvoorbeeld een foto van een overdekte koepel in schiermonikoog en eentje op rottumeroog. Die koepels lijken op niet gestandaardiseerde bouwsels te staan. (tenminste de foto's en tekeningen die ik dusver heb gezien lijkt dat zo te zijn)

Mij lijkt het dat er op de fluwa ringstanden ook overdekte koepels kunnen hebben gestaan. Want waarom zou je in weer en (zand)wind gaan staan, zeker aan het strand maar ja ik weet niet wat voor andere eisen de luftwaffe had. De foto's en andere informatie waarvan ik weet dat het fluwa ringstanden zijn, zijn allemaal met open windschermen.

Of heeft iemand nog een tekening / foto van een fluwa ringstand met overdekte koepel? (liefst van hier in nederland)
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Flugzeugwache / Fluwa koepels

Bericht door XX_Alexander_XX »

Geinig kom je opeens dit tegen. Had ik nog niet eerder gezien.

https://kystmuseet.wordpress.com/2013/1 ... neshaugen/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”